دنیای اقتصاد- در ادامه چاره‌جویی‌های دولت برای مهار بازار غیررسمی دلار و تامین نیازهای ارزی کشور، مردان اقتصادی کابینه چهارشنبه شب گذشته در بانک مرکزی گرد هم آمدند و شرایط تاسیس بورس ارز را بررسی کردند؛ بورسی که با هدف کاهش شکاف موجود بین نرخ ارز مرجع و نرخ بازار آزاد و از بین بردن سفته‌بازی در این حوزه تاسیس خواهد شد؛ شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت درباره این جلسه به خبرنگاران گفت: «با ایجاد این بازار سعی می‌کنیم بازار غیررسمی و موازی را به این سمت هدایت کنیم تا آن بخشی از نیازهای ارزی که امروز در قالب ارز مرجع تامین نمی‌شود، در این بازار پاسخ داده شود؛ البته راهکارهای لازم برای پیشگیری از سفته بازی ارز پیش‌بینی شده است.» در همین حال، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم یکی دیگر از تصمیمات مهم دولت برای کاستن شکاف میان نرخ رسمی و غیررسمی ارز را اعلام کرد: تعیین رقمی تازه برای نرخ ارز مرجع. به گفته حمید صافدل، نرخ جدید دلار، نه ۱۲۲۶ تومان فعلی و نه نرخ بازار آزاد، بلکه نرخی بین این دو خواهد بود و بانک مرکزی به زودی این نرخ را اعلام می‌کند. تصمیمات ارزی جدید دولت اعلام شد

رسمیت بخشی به بازار ارز غیررسمی

دنیای اقتصاد- در ادامه چاره‌جویی‌های دولت برای مهار بازار غیررسمی دلار و تامین ارز لازم برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، مردان اقتصادی کابینه چهارشنبه شب گذشته در بانک مرکزی گرد هم آمدند و پیشنهاد تاسیس بورس ارز را بررسی کردند. پیشنهادی که گفته می‌شود هدف آن، کاهش شکاف موجود بین نرخ ارز مرجع و ارز در بازار آزاد و از بین بردن سفته بازی در این حوزه است.

جلسه چهارشنبه شب گذشته که با حضور وزرای اقتصاد، صنعت و جهاد کشاورزی، رییس کل بانک مرکزی، رییس سازمان بورس، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و برخی از روسای کمیسیون‌های مجلس برگزار شده بود، یک نتیجه عینی هم در این زمینه داشت: کمیته‌ای مرکب از بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس تشکیل شد تا جزئیات کار را پیش‌بینی و مقدمات آغاز به کار سریع‌تر بازار معاملات گواهی ارزی (تا پایان همین ماه) را فراهم کند.

برگزاری این جلسه در بانک مرکزی در ادامه تلاش‌هایی است که دولت در یکی دو هفته اخیر برای کنترل بازار ارز از آنها پرده برداری کرده است. محدود کردن پرداخت ارز مسافرتی به سفرهای زیارتی و کاهش میزان پرداختی به هر مسافر، از دیگر اقدامات دولت در روزهای اخیر بوده است.

ضمن اینکه به نظر می‌رسد دولت بنا دارد به زودی نرخ جدیدی برای دلار مرجع تعیین کرده و آن را به قیمت بازار آزاد نزدیک کند؛ چراکه پس از اظهارات تلویحی اوایل هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تعیین رقمی تازه برای «بازگشت به نظام تک نرخی ارز»، دیروز هم معاون وزیر صنعت، با بیان اینکه به زودی بانک مرکزی نرخ جدید ارز مرجع را اعلام می‌کند، گفت: نرخ جدید ارز نه ۱۲۲۶ تومان فعلی و نه نرخ بازار آزاد است، بلکه نرخی بین این دو خواهد بود. حمید صافدل، هدف از تعیین این نرخ را «یکسان‌سازی نرخ ارز» اعلام کرد. موضوعی که وزیر اقتصاد هم آن را به عنوان یکی از هدف‌های تاسیس بورس ارز نام برد.

به رسمیت شناختن سازوکار بازار ارز

شمس‌الدین حسینی که پنج شنبه شب با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، درباره سیاست‌ها و تصمیمات اخیر در حوزه ارز گفت: شکاف زیاد بین نرخ مرجع و نرخ بازار آزاد رانت‌زا و مفسده‌ساز است و از سوی دیگر نمی‌توانیم اقتصاد ایران را به تلاطمات ارزی بسپاریم و لازمه مقابله با این کار یک طراحی جدید است که ضمن به رسمیت شناختن ساز و کار بازار عوامل غیراقتصادی در بازار را مدیریت کند.

به گزارش ایسنا، حسینی افزود: در جلسه‌ای چهارشنبه شب در بانک مرکزی، راه‌اندازی معاملات گواهی ارزی به بحث گذاشته شد. البته شورای عالی بورس این مصوبه را در اختیار داشت و آن را ارائه کرده بود، اما این مساله باید در جمع وسیع‌تری تصویب می‌شد که در جلسه چهارشنبه شب مورد توافق قرار گرفت و تصویب شد که در آینده نزدیک معاملات گواهی ارزی را در بورس راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه در این راستا کمیته‌ای مرکب از بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از وزارت صنعت معدن تجارت، ‌گمرک جمهوری اسلانی ایران به نمایندگی از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس تشکیل شد تا جزئیات کار را پیش‌بینی کنند، اظهار کرد: در آینده نزدیک که ان‌شاءالله در همین مرداد ماه خواهد بود اگر مانع خاصی پیش نیاید معاملات گواهی ارزی راه‌اندازی می‌شود.

بانک مرکزی هم می‌تواند عرضه‌کننده باشد

حسینی در تشریح ویژگی‌های این بازار گفت:کسانی که عرضه‌کننده ارز هستند یا همان صادرکنندگان غیرنفتی، سرمایه‌گذاران خارجی و دیگر کسانی که ارز با منشا خارجی در اختیار دارند و حتی بانک مرکزی که مسوولیت این کمیته را به عهده دارد در این بازار با توجه به سازوکار بورس به عنوان عرضه‌کننده حاضر می‌شوند و از طرف دیگر کسانی که ارز برای تجارت نیاز دارند با ثبت سفارش، کسانی که ارز خدماتی نیاز دارند مانند ارز مسافرتی می‌توانند با توجه به سازوکار پیش‌بینی شده در این بازار حضور پیدا کنند. در واقع در این روش عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا می‌کنند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: آن بخشی از نیازهای ارزی که امروز در قالب ارز مرجع تامین نمی‌شود در این بازار پاسخ داده می‌شود. وی تاکید کرد: با ایجاد این بازار سعی می‌کنیم بازار غیررسمی و موازی را به این سمت هدایت کنیم و راهکارهای لازم برای پیشگیری از سفته بازی ارز پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه بازار ارز کشور مستقل از عرضه و تقاضا تحت تاثیر دو عامل است، گفت: از یک سو تضییقات و محدودیت‌های ایجادشده برای مبادلات پولی و از سوی دیگر فضاسازی‌های روانی و رسانه‌ای خارجی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهند که باید برای این مشکلات تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

موافق سفته‌بازی روی دارایی‌ها نیستیم

حسینی درباره ارتباط برخی سیاست‌های دولت با کاهش قیمت مسکن و اجاره بها خاطرنشان کرد: آن چیزی که دولت طی چند سال اخیر با آن مقابله کرده و اکنون در بخش ارز با آن برخورد می‌کنیم این است که اساسا در دولت موافق نیستیم که سفته بازی روی دارایی‌ها صورت بگیرد؛ چرا که این امر سبب انحراف تخصیص منابع می‌شود. در بازار مسکن هم تلاش ما این خواهد بود که یک بار دیگر سفته بازی در این بخش از بین برود.

اقتصاد مقاومتی با افزایش جذب داخلی

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ضرورت کاربرد اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی کشور گفت: باید تلاش کنیم که اگر به هر دلیلی در کوتاه‌مدت و یا میان مدت در اثر تنگناهایی که برخی دولت‌های خارجی ایجاد می‌کنند بخش تجارت خارجی ما در تنگنا قرار بگیرد، بخش داخلی اقتصاد گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد:به عبارتی اگر جذب خارجی اقتصاد با محدودیت مواجه می‌شود جذب داخلی اقتصاد افزایش یابد که انجام این کار مستلزم آن است که از یک سو از ظرفیت‌های تولید داخل به نحو احسن استفاده کنیم و از سوی دیگر ذائقه مصرفی مردم بیشتر به سمت مصرف تولیدات داخلی متمایل شود که در واقع حرکتی دوسویه است که باید سامان پیدا کند.