دانایی فر: 2 آمریکایی بازداشت‌شده به زودی آزاد می‌شوند

حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در عراق خبر داد که دو آمریکایی بازداشت شده در ایران به زودی آزاد خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دانایی فر در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در مقر سفارت ایران در بغداد با بیان این‌که اطلاعات مشخصی درباره زمان آزادی شین بائر و جاش فتل بازداشت‌شدگان آمریکایی ندارد، گفت: امیدواریم و انتظار داریم که به زودی این دو نفر آزاد شوند. وی افزود: در تهران فضای کلی به سمت آزادی این دو نفر جریان دارد. شین بائر، جاش فتل و سارا شورد سه آمریکایی بودند که به اتهام ورود غیرقانونی به کشور از مرز عراق و جاسوسی بازداشت شده بودند.

سارا شورد سپتامبر گذشته (شهریور ۱۳۸۹) با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد شد، اما هم‌چنان اتهام جاسوسی وی ساقط نشده است.

دیدار دانایی‌فر با مقامات عراقی

در رویدادی دیگر سفیر کشورمان در بغداد با رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و معاون نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. دانایی‌فر در دیدار با سید عمار حکیم در دفترش در بغداد به بررسی روابط دوجانبه دو کشور و راه‌های تضمینی برای توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف که در راستای خدمت به منافع دو ملت باشد، پرداخت.

وی در این ملاقات با اشاره به خواست ایران به پیشرفت سیاسی در عراق گفت که این مساله موجب ایجاد ثبات در کشور و آسایش مردم عراق می‌شود.

دانایی‌فر با روژ نوری شاویس، معاون نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد.

دفتر معاون نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای تصریح کرده است: شاویس در دفترش در بغداد با سفیر ایران و هیات همراهش دیدار کرد و طی آن به بررسی راه‌های تقویت روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور و هم‌چنین افق‌های توسعه آن برای خدمت به مردم دو کشور پرداخت.

علاوه بر آن مساله بمباران مناطق مرزی اقلیم کردستان هم بررسی شد.

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ شاویس بر ضرورت حل این مساله به واسطه گفت‌وگو و در پیش گرفتن روش‌های دیپلماتیک و توقف بمباران‌ها به منظور حفظ روابط دو جانبه و همچنین جان و دارایی‌های شهروندان تاکید کرد و گفت که عراق به دنبال ایجاد روابط خوب و مستحکم با همسایگان خود بر اساس اصل منافع مشترک، احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی است.

دانایی‌فر نیز در این دیدار تاکید کرد که ایران به حاکمیت و ثبات در عراق احترام می‌گذارد.