بهرام قاسمی با بیان اینکه سیاست و موضع ایران درخصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به‌خوبی از این موضع جمهوری‌اسلامی ایران آگاهی دارند، گفت: «موضع جمهوری‌اسلامی بدون توجه به جوسازی‌ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه‌های ایالات‌متحده آمریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است، برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی‌پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: جمهوری‌اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به‌ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد. قاسمی همچنین سیاست ایران در منطقه را سیاستی سازنده، ثبات‌ساز و در جهت تقویت هر‌چه بیشتر صلح و امنیت منطقه و جهان خواند. او در پایان گفت: بدخواهان و افراط‌گرایان اگر قادر نیستند به ثبات و امنیت در منطقه کمک کنند، اجازه ندارند با نادیده گرفتن نقش ایران که برای مبارزه با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی هزینه‌های بی‌شماری را پرداخت کرده، موجب تشدید هرج و مرج، ناامنی و توسعه تروریسم در منطقه شوند.

اروپایی‌ها فشار به ایران را افزایش داده‌اند

«فایننشال تایمز» روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای با ایران، نوشته است که این هشدار اروپایی‌ها را به تشدید فشار به ایران واداشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، این نشریه نوشته است: «کشورهای اروپایی در تلاش برای پاسخ به تهدید  دونالد ترامپ برای بر هم زدن توافق مهم هسته‌ای با ایران، فشارها به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و درگیری‌های منطقه‌ای را افزایش داده‌اند.» به ادعای فایننشال‌تایمز، وزارت‌خارجه آلمان اعلام کرده است که وزرای‌خارجه این کشور، فرانسه و انگلستان همراه با «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اروپا با ایران توافق کرده‌اند که «گفت‌وگویی فشرده و جدی» درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای داشته باشند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان که هفته گذشته با «محمد‌جواد ظریف» وزیر امور‌خارجه ایران دیدار کرده، «رکس تیلرسون» وزیر‌خارجه آمریکا را در جریان این مساله قرار داده است. ترامپ هفته گذشته هرچند تعلیق تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی گذاشت و گفت اگر کنگره و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی که ۱۲۰ روز دیگر خواهد بود، تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از توافق خارج می‌شود. فایننشال‌تایمز نوشته است: «دیپلمات‌های اروپایی به سرعت در تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری از مقامات کاخ سفید دریافت کنند تا دقیقا بفهمند که آقای ترامپ چه می‌خواهد و چطور آنها می‌توانند تا ضرب‌الاجل ۱۲۰ روزه او، آنها را محقق کنند.» یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: «این در اصل یک ضرب‌الاجل به اتحادیه اروپا است. [آمریکا می‌گوید] اگر ظرف ۴ ماه آینده آن را محقق نکنید، شما هم در تخریب مقصر هستید و جانب ایران را گرفته‌اید، نه ما.»

یک دیپلمات دیگر هم می‌گوید: «بخش زیادی از آنچه که ترامپ برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، همین حالا در حال رخ دادن است. ما وقت زیادی برای فکر کردن به این موضوع و صحبت با آمریکایی‌ها درباره اینکه مساله چیست، گرفته‌ایم.» به گفته دیپلمات‌های اروپایی، اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش آمادگی‌اش را برای اقدام علیه فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای اعلام کرده، اما تاکید دارد که امکان ندارد مفاد توافق هسته‌ای تغییر کند، اما این توافق از بین نرود.

در حالی که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند برای شفاف‌سازی جزئیات درخواست‌های کاخ سفید هنوز به زمان بیشتری نیاز دارند، یک مقام آمریکایی گفته است که بحث‌ها با اروپایی‌ها «بسیار پیش رفته است.» به گفته یک مقام دولت آمریکا، درخواست‌های این کشور شامل توافق با اروپایی‌ها برای اعمال تحریم‌های مشترک اروپایی-آمریکایی در صورت عبور ایران از محدوده فاصله یک ساله تا سلاح هسته‌ای است. ترامپ هم گفته باید ساز و کاری ایجاد شود که اگر ایران موشک بالستیک دوربرد آزمایش کرد یا مانع بازرسی‌ها شد، تحریم‌ها بازگردند. فایننشال‌تایمز در پایان نوشته است که هرچند ایران با هدف ممانعت از شکل‌گیری ائتلافی گسترده علیه خود، تلاش می‌کند روابط خوب با اروپا را حفظ کند، اما کارشناسان ایرانی هشدار داده‌اند که در نبود حمایت ایالات‌متحده، توافق هسته‌ای نمی‌تواند دوام بیاورد.

این ۴ ماه بسیار سرنوشت ساز است

همزمان با این تحولات، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور‌خارجه ابراز کرد: «در حال‌حاضر در آمریکا این تفکر وجود دارد که ایران پس از برجام دستاوردهای زیادی را به‌دست آورده و در عوض دستیابی ایران به سلاح اتمی تنها ۱۰ سال است که عقب افتاده است، به همین دلیل است که ترامپ از برجام به‌عنوان خسارت محض یاد می‌کند. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: برجام تمام موانعی را که باید از سر راه اقتصاد برمی‌داشت، برداشته است.»

به گزارش پایگاه خبری جماران، عباس عراقچی در دوازدهمین همایش سراسری اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: «موانعی که برجام قرار بود بردارد کاملا برداشته شده و حتی یک مثال هم وجود ندارد که برجام قرار بوده است تحریم یا مانعی را بردارد و برنداشته است.» او که در جمع فعالان اقتصادی و صادر‌کنندگان بخش خصوصی فرآورده‌های نفتی سخن می‌گفت، درخصوص دلایل مخالفت ترامپ با برجام گفت: «یکی از دلایل اصلی این مخالفت‌ها افزایش قدرت ایران پس از برجام است. آمریکایی‌ها معتقدند ایران پس از برجام قوی تر شده است و ایران هیچ گاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی چنین اقتدار منطقه‌ای نداشته است.» عراقچی درخصوص اینکه چرا ترامپ باوجود وعده‌های زیادی که درخصوص پاره کردن برجام یا خارج شدن از آن داده   تا کنون نتوانسته است آنها را عملی کند، گفت: دلیل اصلی این است که ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که با موانع زیادی روبه روست؛ یکی پایبندی اروپایی‌ها به برجام، حمایت روسیه و چین از این توافق‌نامه و اسناد شورای امنیت و در نهایت استحکام درونی خود برجام است.

او افزود: حالا که ترامپ نمی‌تواند برجام را از بین ببرد یا از آن خارج شود چاره‌ای ندارد تا دستاوردهای ایران از برجام را به حداقل برساند. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای به حداقل رساندن بهره‌مندی ایران از مزایای برجام برنامه‌ریزی کرده‌اند، گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر به شرکت‌ها و بانک‌ها فشار وارد می‌کنند تا با ایران وارد کار نشوند و این کار را با ایجاد یک فضای سرگردانی و ابهام انجام می‌دهند. عراقچی با اشاره به وعده‌های چند‌ماهه ترامپ برای خروج از برجام یا تردید‌‌های مکرر او گفت: آمریکایی‌ها با این شیوه یک حصار سرگردانی و بلاتکلیفی ایجاد کرده‌اند که طرف‌های تجاری نتوانند با ایران کار کنند.

او با بیان اینکه ما نباید اجازه بدهیم این فضای بلاتکلیفی ادامه یابد، گفت: باید این بازی را هر‌چه سریع‌تر تمام کنیم و نباید اجازه داد ترامپ این بازی را تا ابد ادامه دهد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه در حال حاضر جو روانی جامعه اقتصاد جهانی زیر بار تهدیدهای ترامپ نمی‌رود، گفت: بعد از ۱۲ ژانویه یک رغبت جدید در شرکت‌ها برای تعامل با ایران دیده می‌شود و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و اجازه ندهیم فضای بلاتکلیفی همچنان ادامه یابد و باید به این فضای بلاتکلیفی و غیر‌مطمئن پایان داد. عراقچی افزود: باید به این فضای منفی پایان داد و دائم نگوییم دستاورد ما از برجام هیچ بوده چرا‌که ما همین امسال ۴۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم که همه پولش هم از طریق بانک به حساب بانک مرکزی به صورت بسیار شفاف و روشن واریز شده است. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه افزود: حالا که آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را محدود‌تر کنند ما باید با این فضا مقابله کنیم،  ما نیاز به فضای آرامش بخش سیاسی داریم.

عراقچی با اشاره به وعده چهار ماهه ترامپ برای اظهار نظر دوباره درخصوص برجام گفت: این ۴ ماهه بسیار سرنوشت‌ساز است و ما باید در ۴ ماه آخر اتصالات اقتصادی خود را با کشورهای اروپایی، شرق آسیا و شرکای اقتصادی و تجاری خود بیشتر کنیم زیرا این مساله برجام را محکم‌تر می‌کند. او افزود: ما در همین زمانی که ترامپ وعده داده بود از برجام خارج خواهد شد یعنی ۱۲ ژانویه موفق شدیم مذاکره با ایتالیایی‌ها برای دریافت ۶ میلیارد دلار خط اعتباری امضا کنیم در همان دوران یک میلیارد دلار با اتریشی‌ها قرار‌داد بستیم که اجرایی هم شد و تاسیس اولین بیمارستان هسته‌ای از دستاوردهای قرارداد با اتریشی‌هاست. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه افزود: «در حال حاضر اتریشی‌ها با پول خودشان در ایران بیمارستان هسته‌ای می‌سازند موضوعی که قبل از برجام جزو خط قرمزها بود.»