گزارش ناآرامی‌ها روی میز روحانی

حسن روحانی درجلسه اخیر هیات‌دولت از عبدالرضا رحمانی‌فضلی خواست تا ظرف یک هفته با هماهنگی شوراهای تامین، گزارش دقیقی از حوادث اخیر و افرادی که در اثر این حوادث دستگیر، مصدوم یا احیانا کشته شده‌اند، به تفکیک و بیان دقیق، علت و چگونگی هر بخش را به وی ارائه کنند. درهمین راستا سیدسلمان سامانی روز گذشته دریک نشست خبری در پاسخ به سوالی درمورد ناآرامی‌های اخیر در کشور اظهار کرد: هیات‌وزیران در جلسه گذشته خود وزارت کشور را ملزم کرد تا گزارش جامعی از اتفاقات اخیر در ابعاد مختلف بین‌المللی، داخلی، اقتصادی و جامعه‌شناختی تهیه کند که این گزارش در مهلت یک هفته‌ای به رئیس‌جمهوری تقدیم می‌شود.به گزارش «ایسنا» اودر مورد مصوبه شورای‌شهر تهران درباره نحوه برگزاری تجمعات گفت: رویکرد وزارت کشور صیانت از حقوق مردم است و ۲۲ اصل مصرح در منشور حقوق شهروندی نقشه راه ما بوده که در آن هم برحق برگزاری تجمع تصریح شده است. از آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید تا به امروز حدود ۴۳ هزار تجمع برگزار شده است که تعدادی از آنها با مجوز و تعدادی هم بدون مجوز بوده است. نگاه وزارت کشور هم صیانت از تجمعات است تا افراد در چارچوب قانون مطالبات خود را بیان کنند. در انتخابات اخیر تجمعات زیادی داشته‌ایم و حتی رکورد تعداد تجمعات زده شده است.

سخنگوی وزارت کشوردر مورد رویکرد وزارت کشور در مورد تعیین یک مکان خاص برای برگزاری تجمع تاکید کرد: محدود کردن محل برگزاری تجمع به یک مکان خاص پسندیده نیست.از سوی دیگر به گزارش «ایرنا» سامانی درباره وضعیت زندان‌ها و دانشجویان پس از اعتراضات اخیر در کشور اظهار کرد: تعداد بسیار کمی از دستگیرشدگان را دانشجویان تشکیل می‌دهند. مقرر شده تا وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بررسی‌های لازم را در این‌باره انجام دهند و اطلاع‌رسانی از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد. به گزارش «ایرنا» او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمار دقیقی از تعداد خودکشی‌ها در زندان‌ها طی روزهای اخیر دارید، گفت: جمع‌بندی‌ها برای تعداد خودکشی‌ها در حال انجام است. همزمان روز گذشته علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از پیگیری موضوع خودکشی برخی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبر داد و گفت: منتظر گزارش مقامات مسوول در این ارتباط هستیم. مطهری در گفت‌و‌گو با «ایلنا» در رابطه با ناآرامی‌های اخیر و اینکه آیا درخواست دیدار از بازداشت‌شدگان زندان اوین را داشته‌اید، گفت: هنوز در این‌باره درخواستی نداشته‌ایم؛ ولی از مقامات مسوول درباره خودکشی بعضی بازداشت‌شدگان سوال کردیم و اطلاعاتی را گرفتیم و پیگیر قضیه هستیم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با افرادی که گفته می‌شود خودکشی کردند، تاکید کرد: به ما گفتند یک نفر در تهران و دونفر در شهرستان خودکشی کرده‌اند و بنا شد گزارش دقیقی به ما بدهند که فعلا منتظر آن گزارش هستیم. درهمین حال کمیسیون امنیت ملی مجلس این هفته به ادامه بررسی ناآرامی‌های اخیر درکشور با حضور مسوولان مربوطه می‌پردازد. از سوی دیگر مصطفی میرسلیم، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر واقعا قصد اغتشاش نداشتند، اظهار کرد:‌ در صورتی‌که این افراد وابستگی به گروهک‌های منافق و کشورهای خارجی نداشته باشند، قطعا آزاد خواهند شد.اودر گفت‌وگو با «ایسنا» درباره اعتراضات اخیر و بازداشت تعدادی از جمله دانشجویان در حواشی این اعتراضات، اظهار کرد: ماجراجویی از ویژگی‌های موجود در جوانان است و بسیاری از افرادی که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند، واقعا قصد اغتشاش نداشتند.