مرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد به «دنیای‌اقتصاد» گفت که این پیام‌رسان که با نام ایتا تا چند روز آینده کار خود را شروع می‌کند شبیه تلگرام است و کیفیت و سرعت آن نیز با تلگرام تفاوتی ندارد.  به گفته این مقام وزارت ارشاد امکان انتقال اعضای گروه‌ها و کانال‌های تلگرام به این پیام‌رسان جدید وجود دارد. همچنین امکان انتقال ربات‌های تلگرام به این پیام‌رسان ایرانی وجود دارد و همان ربات‌ها می‌تواند در این شبکه جدید نیز فعالیت کنند. موسویان در عین حال ارائه جزئیات فنی این پیام‌رسان‌ را به بعد از رونمایی آن موکول کرد.  مراجعه به سایت پیام‌رسان ایتا نشان می‌دهد که این پیام‌رسان فعلا آماده دانلود نیست. سازندگان این پیام‌رسان معتقدند که کار کردن با این پیام‌رسان باعث کاهش ۵۰ درصدی هزینه کاربران می‌شود هرچند توضیحی در مورد چگونگی این کاهش هزینه داده نشده است. امکاناتی مانند کانال، گروه و نسخه وب نیز از دیگر امکانات این پیام‌رسان ایرانی عنوان شده است.

سهم پایین پیام‌رسان‌های ایرانی

ایتا احتمالا تازه‌واردترین عضو باشگاه پیام‌رسان‌های ایرانی است، با این حال پیام‌رسان‌های ایرانی به‌رغم برخی حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها طی سال‌های اخیر بخش اندکی از سهم بازار پیام‌رسان‌های موبایلی را به خود اختصاص داده‌اند. کارشناسان یک دلیل آن را ایجاد محدودیت‌هایی برای رشد پیام‌رسان‌های ایرانی می‌دانند. محدودیت‌هایی که با توجه به در دسترس نبودن پیام‌رسان‌های خارجی شامل آنها نمی‌شود. همچنین ضعف تکنولوژی (در حوزه رایانش ابری) و نبود زیرساخت لازم فنی و فقدان مدل تامین مالی (مورد نیاز یک استارت‌آپ) از دیگرعوامل رشد نکردن رقبای ایرانی تلگرام عنوان می‌شود.

ازسوی دیگر پیام‌رسان‌های ایرانی یک مشکل بزرگ دیگر را هم پیش روی خود دارند و آن جلب اعتماد مردم است. اغلب نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده عدم اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های ایرانی و نحوه حفظ اطلاعات شخصی افراد روی آنهاست. به‌نظر می‌رسد تلگرام هم ازجنبه تکنولوژی و هم از جهت حفظ اطلاعات شهروندان توانسته اعتماد بیشتری از مردم را به سمت خود جلب کند و میزان وفاداری مردم به این پیام‌رسان حتی بعد از فیلتر آن همچنان بالاست. تلگرام نشان داده در این زمینه با هیچ پلت‌فرم نرم‌افزار دیگری هم قابل مقایسه نیست. مردم در زمان اختلال وایبر و تنها در طی چند روز تلگرام را جایگزین آن کرده‌اند، اما حالا با گذشت بیش از یک هفته از فیلترینگ تلگرام این پیام‌رسان همچنان در شکل وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.