برخورد قاطع با تخریبگران اموال عمومی

او که در جلسه مسوولان عالی قضایی سخن می‌گفت، با بیان اینکه کشور نیازمند انتظام است و هیچ مطالبه‌ای با ایجاد بی‌نظمی به نتیجه نخواهد رسید، اظهار کرد: هر مطالبه‌ای باید با متانت و آرامش مطرح شود و دادستان‌ها و نیروی انتظامی نیز موظفند جلوی از بین رفتن اموال عمومی و تضییع حقوق عمومی را بگیرند. رئیس قوه قضائیه به وجد آمدن دشمن از اتفاقات اخیر را ناشی از عدم شناخت آنها از ملت ایران و تکرار یک اشتباه قدیمی دانست و تاکید کرد: آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌ها که طی این چند روز اظهارنظر یا اعلام حمایت از آشوبگران کرده‌اند، بدانند که ملت بصیر ایران با پیروی از ولایت، جایی که امنیت کشور تهدید شود با تمام وجود در صحنه حضور خواهد داشت و هر چه دشمن در این آتش بیشتر بدمد، مردم مصمم‌تر و با صلابت‌تر از ارزش‌های خود دفاع خواهند کرد. او با بیان اینکه نباید اجازه داد اموال عمومی و اموال اشخاص توسط اغتشاش‌گران تخریب شود، تصریح کرد: شکستن شیشه‌های بانک‌ها، هجوم به مساجد و حسینیه‌ها و حمله به اماکنی نظیر دادگستری‌ها و فرمانداری‌ها اقداماتی نیستند که ضابطان قضایی تحمل کنند. همزمان روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به اعتراضات اخیر در سطح کشور در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‌مسوولیت مشترک ما دفاع از آزادی و مقابله با خشونت است. همه ما به امنیت کشور فکر کنیم نه امنیتی شدن آن، به قبول انتقاد و اعتراض فکر کنیم نه به تخریب و آشوب»

بررسی درخواست تجمعات با نظر مثبت

درخبری دیگر مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اعلام اینکه اگر تشکلی قانونی درخواست دریافت مجوز برای برگزاری راهپیمایی کند با نظر مثبت در خواست آنها بررسی می‌شود، گفت: تاکنون هیچ درخواستی از سوی تشکل‌ها و احزاب قانونی به وزارت کشور ارسال نشده است. به گزارش «ایرنا» بهرام سرمست روز گذشته دریک نشست خبری درباره برگزاری تجمع‌ها تاکید کرد که درخواست‌ها باید به استانداری‌ها یا فرمانداری‌ها ارسال شود و سپس شورای تامین استان نظر خود را اعلام می‌کند. او با اشاره به برخی پیشنهادها برای اختصاص مکانی خاص برای برگزاری تجمعات گفت: مرجع رسیدگی به این پیشنهاد و بررسی و تایید آن شورای‌عالی امنیت ملی یا شورای امنیت کشور است و البته باید در قانون نیز چنین موضوعی دیده شود.

دستور روحانی در مورد بازداشت‌شدگان

در همین حال محسن نسج‌همدانی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» از دستور اکید رئیس‌جمهور و مسوولان وزارت کشور برای عدم تکرار داستان ناخوشایند سال‌های قبل درخصوص بازداشت‌شدگان خبر داد.

بررسی اغتشاشات درکمیسیون امنیت ملی

در همین ارتباط روز گذشته اغتشاشات اخیر در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شد. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از برگزاری این نشست با حضور معاون امنیتی وزیر کشور و معاون فرمانده ناجا برای بررسی تجمعات اخیر خبر داد. او گفت: در این نشست درباره تامین نظم عمومی و مقابله با بر هم زنندگان امنیت برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت. به گزارش «ایسنا» او اضافه کرد: در این جلسه مطرح شد که بین اعتراضات و مطالبات اقتصادی با اغتشاشات با منشأ خارجی تفاوت وجود دارد و بین آنها باید تفکیک قائل شد.

ادامه ناآرامی‌‌ها

اعتراضاتی که از روز پنج‌شنبه گذشته در برخی از شهرهای کشور آغاز شده است، روز یکشنبه نیز ادامه داشت.درهمین راستا ناآرامی‌های روز یکشنبه در شهر ایذه به گفته هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه ۲کشته برجا گذاشت. خادمی درگفت‌وگو با «ایلنا» گفت: ماموران نیروی انتظامی در حین جست‌وجو در منازل برخی از دستگیرشدگان مواد منفجره کشف و ضبط کردند که جای تامل دارد. هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: به‌رغم برخی شایعات منتشرشده هیچ جا تصرف نشده است. در همین حال جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید مجلس درگفت‌وگو با «ایلنا» درباره تجمعات روز یکشنبه ایلام گفت: اجتماع مردم در مقابل فرمانداری ایلام به‌صورت مسالمت‌آمیز بوده اما در میان تجمع‌کنندگان شخصی که کارمند یکی از نهادهای دولتی بود، اقدام به توهین به مردم حاضر در خیابان می‌کند و این عامل محرکی برای شروع تحصن و اعتراضات خشونت‌آمیز تجمع‌کنندگان می‌شود. درخبری دیگر در ناآرامی‌‌های یکشنبه شب تاکستان، تعدادی از افراد بازداشت شدند. همچنین به گزارش خبرآنلاین، ماشاءالله نعمتی فرماندار دورود با اشاره به تجمعات اخیر در این شهر گفت: تاکنون و طبق آمار رسمی چهار نفر در حوادث اخیر این شهرستان فوت کرده‌اند. نعمتی یادآور شد: در روز اول اعتراض‌ها ۲ نفر کشته و ۶ نفر زخمی شدند. در روز دوم هنوز آمار دقیقی از افرادی که کشته یا زخمی شده‌اند، نداریم اما یکی از ماشین‌های آتش‌نشانی که برای خاموش کردن حریق در بانک ملی رفته بود، زمان برگشت به آشیانه توسط اغتشاش‌گران به‌زور گرفته می‌شود و روی پل وحدت آن را رها می‌کنندکه به‌دنبال آن یک فرد میانسال و یک پسر ۱۲ تا ۱۵ ساله زیر این خودرو کشته می‌شوند. معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان نیز از اغتشاش در سه شهر این استان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، حبیب‌الله خجسته‌پور با اشاره به اغتشاش‌های یکشنبه شب در سه شهر نورآباد، دورود و خرم‌آباد گفت: در اغتشاشات صورت گرفته تعدادی مصدوم و دستگیر شده‌اند. به گزارش انتخاب، سیدعلی آقازاده استاندار استان مرکزی نیز از دستگیری ۱۰۰ ‌اغتشاش‌گر‌ در تخریب‌های اراک خبر داد. همچنین ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد اصفهان در گفت‌وگو با «ایلنا» از تخریب برخی اماکن در تجمع روز گذشته برخی معترضان در این شهر خبر داد. همچنین یکشنبه‌شب تجمعات پراکنده‌ای در مسیر خیابان انقلاب تهران، از جمله چهارراه‌ ولیعصر موجب به‌وجود آمدن ترافیک و مختل شدن عبور و مرور در ساعات شلوغی شهر در این خیابان شد که با حضور نیروی انتظامی وضعیت عبور و مرور در این بخش شهر به حالت عادی درآمد.

بسته پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس

در همین حال در ادامه واکنش‌ها به ناآرامی‌های اخیر کشور روز گذشته، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید چارچوبی پیدا کنند تا مردم بتوانند دیدگاه‌ها و اعتراضات خود را بیان کنند، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، مرکز پژوهش‌ها بسته پیشنهادی را ارائه کرده و راهکارهایی را در نظر گرفته‌ است. به گزارش «ایسنا» او تصریح کرد: البته قابل درک است مباحثی مانند تورم که به مردم فشار وارد می‌آورد یا موضوعاتی مانند موسسات مالی و اشتغال تحصیلکردگان از معضلاتی است که باید به آن پرداخته شود. انصافا هم مجلس در این زمینه کارهای جدی را در دست انجام دارد و گزارش‌هایی را تهیه می‌کند، دولت هم در حال اقدام است اما این اقدام مسوولان باید سرعت عمل پیدا کند و با جدیت مسیر حل مشکلات مردم را طی کرده و راه‌حلی برای آن پیدا کنیم. از سوی دیگر سردار سید مسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اظهار کرد: ورود عالی‌ترین مقام رژیم آمریکا در حمایت از اغتشاشگران همراه با تعدادی از دولت‌ها و رسانه‌های استکباری از جمله بی‌بی‌سی حاکی از برنامه‌ریزی آمریکا برای راه‌اندازی فتنه جدید در ایران بود که جز خفت و ناکامی برای دشمنان انقلاب اسلامی چیزی به همراه نداشت. امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز در واکنش به حوادث اخیر در کشور گفت: استکبار جهانی و دشمنان کشورمان، ایرانی ناامن و بی‌ثبات را در سر می‌پرورانند.

پاسخ توکلی به یک ادعا

احمد توکلی نیز درباره برخی ادعاها که اعتراضات اخیر توسط مخالفان دولت سازماندهی شده، به خبرگزاری تسنیم گفت: من نمی‌دانم منظور آنها از مخالفان دولت چه کسانی است و نمی‌دانم کدام مخالفان احمقی هستند که می‌خواهند کشور را به سمت ناامنی ببرند. وی افزود: من بعضی از مخالفان دولت را می‌شناسم و خودم با بعضی از سیاست‌های دولت مخالف هستم اما آدم‌هایی به این احمقی را نمی‌شناسم که بخواهند کشور را ناامن کنند.

کمک به دولت

به گزارش خبرآنلاین، دریک واکنش دیگر  سعید جلیلی دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به تجمعات اخیر در کشور در توییتر خود نوشت: فتنه امروز مردم را نسبت به آینده ناامید و دستاوردهای بزرگ و مثبت ۴۰ سال را نفی می‌کند. اگر مسوولیت نداریم قرار نیست در نقش اپوزیسیون نظام حاضر شویم. انقلابی‌گری به معنای کمک به دولت برای رفع مشکلات در هر دوره از زمانی است که مسوولیت اداره کشور بر عهده ما نیست.

هشدار باهنر

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره اعتراضات چند روز گذشته که به برخی اغتشاشات منجر شد، گفت: در چند روز گذشته شاهد بعضی اعتراضاتی بودیم که در بعضی از نقاط به خشونت، تخریب و اغتشاشات کشیده شده که باید این‌ وقایع را از منظر متفاوت دید. وی افزود: از یک طرف مردم مشکلات زیادی دارند و احساس می‌کنند وعده‌هایی که در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس داده شده، انجام نشده است. در زمینه بیکاری، گرانی، فساد اداری و مالی اعتراضاتی وجود دارد که مردم می‌خواهند آن را به گوش مسوولان برسانند که این حق مسلم مردم است که باید مدیریت شود و باید پیامشان به گوش مسوولان برسد. از سویی اعتراضاتی که به خشونت تبدیل بشود اولین کسی که‌ متضرر می‌شود مردم هستند و بعد کل نظام متضرر خواهد شد که باید همه به این موضوع آگاه باشند. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: مردم باید مراقب باشند بعضی‌ها مطالبات اقتصادی را به اغتشاشات تبدیل نکنند.

واکنش برخی کشورها

درکنار واکنش‌های داخلی، روز گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه بار دیگر از برخی ناآرامی‌ها در ایران حمایت کرد. به گزارش «ایسنا» لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس خواستار طراحی یک برنامه برای حمایت از ناآرامی‌های ایران شد. از سوی دیگر به گزارش «ایلنا» «یسرائیل کاتز» وزیر اطلاعات کابینه رژیم صهیونیستی در یک مصاحبه رادیویی با آرزوی موفقیت برای معترضان در ایران گفت که اسرائیل در اعتراضات گسترده روزهای اخیر در ایران دخالتی ندارد. به گزارش الف، دولت آلمان ضمن ابراز نگرانی از ناآرامی‌‌ها در ایران از اتباع خود خواست از حضور در مناطق پر رفت و آمد خودداری کنند.

تکذیب فیلتر دائمی تلگرام

از سوی دیگر به‌دنبال انتشار خبری مبنی بر فیلترینگ دائمی تلگرام و رفع فیلتر اینستاگرام به دلیل وجود نداشتن نمونه مشابه داخلی، روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این خبر را تکذیب کرد. به گزارش انتخاب، او در واکنش به شایعه مذکور در حساب توییتری خود نوشت: شایعه‌هایی که مطرح می‌شود صحت ندارد و به نظر می‌رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و بدبینی عمومی است.

 


 

بازگشت آرامش به خیابان‌های تهران

به‌رغم برخی خبرها که از فراخوان‌هایی برای برگزاری تجمعات خیابانی فاقد مجوز از ساعت ۱۷ بعدازظهر دیروز حکایت می‌کرد، مشاهدات عینی خبرنگار «ایلنا» حاکی از بازگشت آرامش به شهر تهران است و می‌توان این برداشت را داشت که مردم و تجمع‌کنندگان به وعده‌های دو روز گذشته رئیس‌جمهور اعتماد کرده‌اند.