درهمین حال قرار است اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی ٢٣ تا٢٧ دی در تهران برگزار شود. به گفته حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل اجلاسی که روز گذشته در تهران برگزار شد، مقدمه‌ای برای نشست روسای مجالس کشورهای اسلامی خواهد بود. نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی با حضور ١١ کشور اسلامی در هتل اسپیناس تهران برگزار شد. هیات‌های پارلمانی از کشورهای اردن، الجزایر، سنگال، ترکیه، فلسطین، مغرب، چاد، اندونزی، ایران، عراق و مالی در این نشست اضطراری شرکت کردند.

بوروکراسی شر

علی لاریجانی رئیس مجلس یکی از سخنرانان «نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی» بود. او دراین نشست تاکید کرد: همه کشورهای اسلامی باید این بیداری را در ماجرای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس داشته باشند. این مساله کوچکی نیست و کمیته فلسطین که متشکل از پارلمان‌های کشورهای اسلامی است و در تهران تشکیل شده با تحلیل واقع‌بینانه باید اقداماتی را پیش‌روی کشورهای اسلامی قرار دهد. به گزارش «ایسنا» او در ادامه گفت: سوال مهم این است که چرا ایالات‌متحده در این مقطع این اقدام را انجام داد که سفارت خود را به قدس منتقل کند، آیا این کار اتفاقی بود یا سلیقه‌ای است یا برنامه جدیدی برای ملت فلسطین است. لاریجانی با اشاره به برخی تحولات در کشورهای مختلف طی چند سال گذشته گفت: امروز مرحله‌ای است که آنها احساس کردند انرژی کشورهای اسلامی مستهلک شده و رژیم صهیونیستی باید گامی به جلو بردارد. آنها طراحی کرده بودند که این کار را از جایی شروع کنند و با بحث انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس می‌خواهند هویت فلسطین را عوض کنند، اما مساله فقط نقل و انتقال پایتخت نیست؛ بلکه موضوع این است که آنها می‌خواهند از این بلبشوی سیاسی استفاده و شرایط را طوری طراحی کنند که از موضوع فلسطین بگذرند، مساله هم فقط به قدس ختم نمی‌شود؛ بلکه اگر رژیم صهیونیستی موفق به عبور از این مرحله شود ماجرای جدیدی برای کشورهای اسلامی خلق می‌شود.

رئیس مجلس گفت: من ابا دارم از اینکه کلمه رژیم صهیونیستی را برای آنها به کار ببرم. این عبارت برایشان زیاد است، حق‌شان این است که به آنها «بوروکراسی شر» بگویند. لاریجانی در پایان با اشاره به اهمیت نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی گفت: خیلی‌ها به این نشست امید دارند؛ چراکه پارلمان‌ها این قدرت را دارند که دولت‌ها را به مسیر حمایت از ملت فلسطین سوق دهند. ما امیدواریم این نشست متناسب با وزن حادثه رخ‌داده تصمیماتی در دفاع از حقوق مردم فلسطین اتخاذ کند؛ چراکه سرنوشت همه کشورهای اسلامی به این موضوع گره خورده است.

طرح ایران

مصطفی کواکبیان، نماینده پارلمان ایران در کمیته دائمی حمایت از فلسطین نیز دراین نشست با بیان اینکه تصمیم ترامپ موجب خشم ملت‌های اسلامی می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران طرحی ارائه داده تا جلوی خوی تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی را بگیرد. به گزارش «ایسنا» او افزود: به‌نظر ما موضوع فلسطین دیگر مخصوص فلسطینی‌ها نیست؛ مخصوص کشورهای عربی هم نیست بلکه متعلق به مجموعه کشورهای اسلامی است، چراکه معتقدیم قبله اول اسلام بیت‌المقدس است.

کمک نظامی ایران به فلسطین

در پایان کشورهای شرکت‌کننده در این نشست در بیانیه‌ای تاکید کردند: تصمیم ترامپ تجاوز آشکار به حقوق مردم فلسطین است و تسریع در اجرای توافقنامه آشتی ملی فلسطینیان ضروری است.همچنین روز گذشته نشست سه‌جانبه روسای مجالس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سلیم جبوری رئیس مجلس عراق و رئیس مجلس مالی برگزار شد.  به گزارش «ایرنا» لاریجانی در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی ندارد که بگوید از فلسطین حمایت مالی، سیاسی و نظامی می‌کند، ولی ادعای کمک نظامی ایران به یمن دروغ است. لاریجانی گفت: موضع ما قطعا حمایت از انتفاضه است و به‌دنبال امپراتوری در کشور‌های اسلامی نیستیم، این توهین به ما است؛ بنابراین ما می‌خواهیم همه کشور‌های اسلامی با عزت باشند.