اما در مقابل بخش دوم از ابتدای سال‌جاری تاکنون تورم کمتر از یک درصد را ثبت کرده و حتی در هفته‌هایی نوسان قیمت نداشته‌اند. پنج گروه «تخم‌مرغ»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت مرغ» و «گوشت قرمز» در دسته پرنوسان‌ها و شش گروه «لبنیات»، «برنج»، «حبوب»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن‌نباتی» در دسته کم‌رونق‌های تورمی قرار می‌گیرند.

پرنوسان‌ها

گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی منتشرشده نشان می‌دهد که از میان ۱۱ گروه خوراکی مورد بررسی، پنج گروه «تخم‌مرغ»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت مرغ» و «گوشت قرمز» از ابتدای سال تا هفته مورد بررسی بسیار پرنوسان بوده‌اند که بیشتر متاثر از عرضه و تقاضا بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه تخم‌مرغ، از ۳۱ هفته مورد بررسی از ابتدای سال تاکنون، ۱۴ هفته تورم منفی ثبت کرده است. علاوه براین، نگاهی به تورم هفتگی این گروه خوراکی نشان می‌دهد بیشترین تورم منفی هفتگی این گروه در هفته منتهی به اول اردیبهشت رخ داده که حدود ۹/ ۱۰ درصد منفی بوده است. اما بیشترین افزایش تورم هفتگی تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۵ آبان با رشد ۱۵ درصدی اتفاق افتاده است. قیمت هر شانه تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۱۹ آبان ماه حدود ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان گزارش شده است که به نسبت هفته قبل تورم منفی ۴/ ۰ درصدی داشته است.

در میان گروه پرنوسان‌ها، گروه سبزی‌های تازه بیشترین نوسان هفتگی را تجربه کرده است.  از ابتدای سال تا هفته مورد بررسی، گروه سبزی‌های تازه ۱۹ بار تورم هفتگی منفی و ۱۲ بار نوسان قیمتی (تورم منفی به مثبت یا برعکس) داشته است. پس از آن گروه میوه‌های تازه با ۱۱ بار نوسان قیمتی بیشترین گروه پرنوسان بوده است. علاوه براین، گروه میوه‌های تازه با ثبت ۱۹ تورم منفی هفتگی، رکورد منفی‌ترین گروه را در میان گروه‌های نوسان‌دار هفتگی ثبت کرده است. در گروه میوه‌های تازه قیمت نارنگی ۴/ ۰ درصد، لیموشیرین ۱/ ۳ درصد، انار ۸/ ۰ درصد، خربزه ۱/ ۱۳ درصد، هندوانه یک درصد و موز ۶/ ۱ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت سایر اقلام این گروه کاهشی بوده و بین ۵/ ۰ درصد تا ۷ درصد افت قیمت را تجربه کرده‌اند.

کم‌رونق‌ها

براساس گزارش بانک مرکزی، از میان ۱۱ گروه مواد خوراکی، گروه‌های «لبنیات»، «برنج»، «حبوب»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» از ابتدای سال تا هفته منتهی به ۱۹ آبان، تورم هفتگی زیر یک درصد داشته‌اند و در بیشتر هفته‌ها تغییر قیمتی را ثبت نکرده‌اند. در میان گروه‌های خوراکی مذکور، گروه لبنیات در ۳۱ هفته مورد بررسی، ۱۹ هفته بدون تغییر قیمت بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این گروه بیشترین تورم هفتگی ۵/ ۰ درصد در هفته منتهی به ۲۰ مرداد بوده است. در نتیجه در ۸ ماه گذشته تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. همچنین در مدت مورد بررسی (۳۱ هفته از ابتدای سال) گروه چای نیز ۱۸ هفته بدون تغییر قیمت بوده است. از این منظر مشابه گروه‌های خوراکی دیگر است با این تفاوت که این گروه در هفته منتهی به نیمه اردیبهشت ماه سال‌جاری تورم هفتگی ۹/ ۳ درصدی را ثبت کرده است. این جهش ناگهانی در قیمت چای نشان از دستوری بودن تعیین قیمت این گروه غذایی دارد. به این ترتیب هر بسته نیم کیلوگرمی چای خارجی در سطح شهر تهران در قیمت ۲۳ هزار و ۶۶۰ تومان ثابت مانده است.

تورم ماهانه

براساس گزارش رسمی بانک مرکزی از گروه‌های مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۱۹ آبان ماه، از میان ۱۱ گروه مواد غذایی، هفت گروه تورم مثبت، دو گروه تورم منفی و دو گروه نوسان قیمتی را تجربه نکرده‌اند. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد از میان هفت گروه خوراکی با تورم مثبت پنج گروه آن تورم ماهانه بیش از یک درصد داشته‌اند. به این ترتیب، گروه‌های تخم‌مرغ، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ، گوشت قرمز و حبوب به ترتیب تورم ۶/ ۱۹ درصد، ۷/ ۱۷ درصد، ۳/ ۹ درصد، ۶/ ۱ درصد و ۱/ ۱ درصد را تجربه کرده‌اند. اما در مقابل، گروه‌های چای و برنج تورم ۳/ ۰ درصد و ۱/ ۰ درصد داشته‌اند. بنابراین گروه تخم‌مرغ در یک ماه منتهی به ۱۹ آبان ماه با تورم ۶/ ۱۹ درصدی بیشترین افزایش قیمت ماهانه و گروه برنج با تورم ۱/ ۰ درصدی کمترین افزایش قیمت را ثبت کرده است. روند تورم ماهانه برنج نشان می‌دهد که از اولین گزارش منتشر شده از ابتدای سال تا گزارش منتهی به ۱۹ آبان، نوسان قیمتی ماهانه این گروه خوراکی پرمصرف بسیار محدود و از اواخر شهریور ماه تاکنون بدون تغییر بوده است. از سوی دیگر، دو گروه میوه‌های تازه و قند و شکر تورم ماهانه منفی را ثبت کرده‌اند که در این میان گروه میوه‌های تازه با کاهش ۲ درصدی بیشترین کاهش و گروه قند و شکر با کاهش ۸/ ۰ درصدی کمترین کاهش را ثبت کرده‌اند. دو گروه لبنیات و روغن نباتی نیز در یک ماه منتهی به ۱۹ آبان تغییر قیمتی را ثبت نکرده‌اند.

 

06-03