او همچنین با بیان اینکه برجام فراتر از ایران و منطقه است، تاکید کرد اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برجام با امنیت آنها گره خورده است. عراقچی که روز چهارشنبه در سمینار «روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» با موضوع «برجام و امنیت منطقه‌ای» سخنرانی می‌کرد، با بیان اینکه روندهای تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا روند نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده، افزود: «این موضوع را می‌توان در سه مقوله تسلیحات متعارف، تسلیحات غیرمتعارف و همچنین تسلیحات غیر‌متقارن تقسیم‌بندی کرد و همان‌طور که اشاره شد در حوزه تسلیحات متعارف درحال‌حاضر منطقه غرب آسیا به بزرگ‌ترین بازار تسلیحاتی دنیا تبدیل شده است.» این دیپلمات ارشد ایرانی با ارائه آماری از رشد فزاینده خرید سلاح توسط برخی از کشورهای منطقه گفت: «درحال‌حاضر بزرگ‌ترین خریدارهای سلاح در این منطقه عربستان، قطر، امارات و ترکیه هستند.» به گزارش «ایسنا» عراقچی در بخشی از صحبت‌های خود به موضوع سلاح‌های غیرمتعارف اشاره کرد و گفت: «در مورد این سلاح‌ها نیز نگرانی‌ها و تهدیداتی در منطقه وجود دارد. برجام توافقی است که در حوزه عدم اشاعه صورت گرفته است. توافقی است که براساس آن یک کشور به اراده خود به سمت اعتمادسازی در مورد عدم اشاعه و عدم دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای رفته است و در مقابل حق آن کشور برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت شناخته شده است.»

حتی یک روز هم غنی‌سازی متوقف نشد

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه با بیان اینکه حتی برای یک روز نیز غنی‌سازی در ایران متوقف نشد، تاکید کرد: «در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به این حق احترام گذاشته شده و از دیگر کشورها خواسته شده که با ایران همکاری هسته‌ای داشته باشند و ما اکنون می‌بینیم که این همکاری‌ها شروع شده است.»

رئیس ستاد برجام ادامه داد: «تمام مسوولیت‌ها و محدودیت‌ها در برجام دو مولفه پذیرفته شده است. اول اینکه این محدودیت‌ها دوره زمانی محدودی دارند و هیچ‌کدام ابدی نیستند و دوم اینکه هیچ‌کدام از این محدودیت‌ها نیازی از کشور را تعطیل نمی‌کند.»

جامعه بین‌الملل نمی‌خواهد برجام را از دست بدهد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه در این اوضاع آشفته‌ای که وجود دارد، بحرانی که از طریق مذاکره حل‌وفصل و منجر به برجام شد، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و این تجربه‌ای است که جامعه بین‌الملل نمی‌خواهد آن را از دست بدهد، گفت: «برجام پیمان مستحکمی است و شما استحکام آن را روز به روز مشاهده می‌کنید. ۱۰ ماه است که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد برجام را پاره کند ولی نمی‌تواند. یکی از دلایل آن این است که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و توسط این شورا به تصویب رسیده است. قطعنامه ۲۲۳۱ بزرگترین و طولانی‌ترین قطعنامه شورای امنیت است و آمریکا اگر بخواهد برجام را نقض کند، در واقع تصمیم شورای امنیت را نقض کرده است.» عراقچی افزود: «آمریکایی‌ها برای از بین بردن برجام باید به این سوال پاسخ بدهند که آیا منطقه خاورمیانه بدون برجام، منطقه‌ای باثبات‌تر است؟ آقای رئیس‌جمهوری نیز چندی پیش در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کردند و گفتند اگر کسی فکر می‌کند منطقه خاورمیانه، بدون برجام منطقه‌ای باثبات‌تر است، آن را امتحان کند.» به گزارش خبرگزاری فارس او تاکید کرد: «هیچ جایگزینی برای برجام در منطقه نیست.» عضو تیم مذاکره‌کننده ایران به حمایت اروپا و مجامع بین‌المللی از برجام اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز موید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام است. این آژانس در ۹ گزارش این پایبندی را تایید کرده و همه اینها باعث می‌شود که وقتی آمریکا می‌خواهد برجام را پاره کند در انزوا قرار می‌گیرد. آنها می‌گویند که ایران بعد از برجام قوی‌تر از گذشته به جامعه بین‌المللی برگشته است. با دست‌هایی بازتر و پذیرش بیشتر از سوی جامعه بین‌الملل. این یک حقیقت است.»

امنیت اروپا به برجام گره خورده

او با بیان اینکه اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برجام با امنیت آنها گره خورده است، گفت: «برخی دلیل حمایت اروپایی‌ها از برجام را فقط مسائل اقتصادی می‌دانند. در صورتی که چنین تصوری اشتباه است. چنانکه ما پیش از این شاهد بودیم که برخی از بانک‌های اروپایی جرایم سنگینی را به آمریکا پرداخت کردند که بازارهای آمریکا را داشته باشند. پس بحث اقتصادی مطرح نیست. شما اگر در بیانیه اخیر شورای وزیران اتحادیه اروپا توجه کنید، می‌بینید که در آن بیانیه برجام به امنیت اروپا گره زده شده است. آنها (اروپایی‌ها) می‌دانند که بدون برجام امنیت منطقه مثل قبل نخواهد بود و بحران‌هایی در منطقه ایجاد خواهد شد که تبعات آن همه را درگیر می‌کند.» همچنین معاون وزیرخارجه در پاسخ به اظهارات سیدحسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی که به برخی از نامهربانی‌ها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در طول این ایام اشاره کرده بود، گفت: «هیچ نامهربانی از هیچ کس ندیده‌ایم. همه مردم لطف داشتند. حتی منتقدان برجام و من فکر می‌کنم وجود آنها ضروری‌تر از موافقان برجام است چراکه آنها از روی دغدغه‌های واقعی مطالبی را مطرح می‌کنند و ما به این دغدغه‌ها پاسخ می‌دهیم.»

اشتباه محاسباتی ریاض

معاون وزیرامورخارجه در بخش دیگری از سخنانش به اشتباه محاسباتی برخی از بازیگران منطقه و تاثیر آن در افزایش بحران‌ها در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و گفت: «یکی از جدیدترین بحران‌ها که کمترین کسی تصور آن را می‌کرد، بحران ایجاد شده در روابط میان قطر و عربستان است. بدبین‌ترین تحلیلگران نیز تصور نمی‌کردند که بین قطر و عربستان چنین بحرانی ایجاد شود.» او با اشاره به اشتباه محاسباتی عربستان در سوریه، یمن و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی گفت: «اشتباه محاسباتی ریاض در مورد موضوع لبنان یک اشتباه بچگانه بود.»

ایران، خردمندترین بازیگر منطقه

همچنین عراقچی با بیان اینکه به اعتراف تحلیلگران غربی خردمندترین بازیگر منطقه ایران است، تاکید کرد: «ایران در این شرایط منطقه از ثبات، نفوذ و امنیت کاملی برخوردار است و دارای تاثیرگذاری بالایی است. غربی‌ها می‌گویند در مناطق بحران‌خیز، ایران طرف برنده بوده و این نشان می‌دهد که انتخاب‌های ما در منطقه درست بوده است.»