جنگ با ایران، دیوانگی است روسای جمهور آمریکا و فرانسه / عكس: AP

رئیس‌جمهوری فرانسه در این گفت‌وگو تشریح کرد که تلاش‌ خود را برای متقاعد کردن دونالد ترامپ در جهت پایبندی آمریکا به توافق اتمی با ایران به‌کار گرفته است. امانوئل ماکرون تاکید کرد: «به او (ترامپ) گفتم چه گزینه دیگری را در باره ایران در نظر گرفته‌ای؟ واقعا چه پیشنهادی داری؟ اگر بخواهی توافق اتمی با ایران را نقض کنی، یک کره‌شمالی جدید را به وجود خواهی آورد.» همچنین ماکرون در این گفت‌وگو افزود که از ترامپ دوباره پرسیده است: «گزینه دیگرت در قبال ایران چیست؟ آیا گزینه‌ات جنگ علیه ایران است؟! حمله به ایران دیوانگی است.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، در عین حال رئیس‌جمهوری فرانسه در این مصاحبه گفت: اختلافاتی با ترامپ بر سر توافق آب و هوایی پاریس و معاهده هسته‌ای ایران دارد؛ اما آنها همکاری نزدیکی در مساله امنیت و مبارزه با تروریسم دارند. به گفته او، روابط میان این دو متحد قدیمی «قوی‌تر و مهم‌تر» از رابطه روسای‌جمهوری کنونی در دو طرف است.

دونالد ترامپ بدون آنکه رسما توافق اتمی با ایران را نقض کند، در روز ١۳ اکتبر گذشته اتخاذ تصمیم نهایی در این باره را به عهده کنگره آمریکا گذاشت. توپ در حال حاضر در میدان کنگره آمریکا است. دونالد ترامپ تهدید کرده در صورتی که تغییرات در متن و برخی از مفاد توافق اتمی با ایران به نحوی که شرایط برای ایران سخت‌تر شود، انجام نگیرد، از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد. رئیس‌جمهوری فرانسه معتقد است در صورتی‌که آمریکا از توافق خارج شود، اوضاع می‌تواند از کنترل همه خارج شود. او مدعی شد: «ممکن است آنچه پیش‌تر در باره کره‌شمالی تجربه کردیم، دوباره شاهد آن باشیم.» ماکرون در ادامه ادعاهایش گفت: «به یکباره در ١۰ تا ١۲ سال دیگر از خواب غفلت بیدار می‌شویم و مشاهده خواهیم کرد که ایران بمب اتمی دارد.» پیش‌تر در اواخر مهرماه رئیس‌جمهوری فرانسه در پایان نشست شورای اروپا در بروکسل گفته بود که با آمریکا توافق کردند تا همه تدابیر برای حفظ توافق هسته‌ای ایران به قوت خود باقی بماند. همچنین در این نشست، رهبران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند.

البته ماکرون ضمن آنکه خواستار حفظ برجام است، اما مدعی است که برنامه ‌موشکی ایران تهدیدی برای جهان تلقی می‌شود. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور فرانسه در سفر اخیرش به امارات متحده عربی در گفت‌وگو با یک روزنامه اماراتی خواستار مذاکرات موشکی با ایران شد.

گزارش جدید آژانس

از سوی دیگر جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه درحالی منتشر می‌شود که این اولین گزارش بعد از آن است که ترامپ از تایید پایبندی ایران به برجام به‌طور یکجانبه امتناع کرد. به گزارش «ایسنا» نهمین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام برای بررسی و ارائه در نشست فصلی شورای حکام که هفته آینده در وین برگزار می‌شود، قرار خواهد گرفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل در گزارش سالانه‌ خود به این سازمان باز هم با تاکید بر اینکه ایران به تمام تعهداتش ذیل برجام عمل می‌کند، گفت: «آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده طبق توافق‌نامه پادمان ادامه خواهد داد.»

به گزارش «ایرنا» آمانو افزود: «ایران درحال‌حاضر تحت قوی‌ترین رژیم نظارت هسته‌ای جهان است.» همچنین آمانو که برای رایزنی با مقامات آمریکایی به‌ویژه نمایندگان کنگره درخصوص باقی‌ماندن این کشور در توافق هسته‌ای، به ایالات‌متحده آمریکا سفر کرده بود، در دیدار با نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک، با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای یک دستاورد مهم برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است، گفت: «آژانس به تمامی اماکن مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی داشته است.»

انتظار ایران از اروپا

همزمان با ارائه گزارش جدید آمانو، غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه مرجعی را غیراز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی قبول نداریم، گفت: «آمانو در سفر به واشنگتن پایبندی ایران را برای مقام‌های آمریکایی تشریح و در گزارش سالانه به مجمع عمومی تایید کرد.»

خوشرو بامداد روز شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: «آمانو (مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) که برای ارائه گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مجمع عمومی آمده بود، با سفری به واشنگتن با مقامات آمریکایی و کنگره هم صحبت کرد.» او ادامه داد: «مساله‌ای که آمانو در این گزارش و مصاحبه‌های خود تکرار کرد، این بود که ایران به تعهدات خود در قبال برجام کاملا پایبند بوده و آژانس به اماکنی که درخواست کرده دسترسی داشته است.» نماینده ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: «همچنین مطابق گزارش‌های فنی و علمی که آژانس تاکنون فراهم کرده، ایران هیچ‌گونه عدم پایبندی نداشته است و مسائل را با شفافیت و همکاری با آژانس، پیش می‌برد.» خوشرو با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان ملل از پایبندی و فعالیت‌های ایران تقدیر می‌کنند، گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل قانون داخلی باید پایبندی ایران را تایید می‌کرد که متاسفانه به دلایل خاص غیربرجامی از این کار سر باز زد؛ اما از دید سایر اعضای برجام و جامعه جهانی، آژانس تنها مرجع تایید فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و ما هیچ مرجع دیگری را برای تایید یا عدم تایید پایبندی ایران، قبول نداریم.» او تاکید کرد: «مادامی که همه طرف‌ها به برجام پایبند باشند ایران هم پایبند خواهد بود. ایران نخستین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می‌شود؛ اما خروج یکجانبه هر کشوری از برجام را هم تحمل نخواهد کرد.»

آمریکا دست از لجاجت بردارد

خوشرو درباره انتظار از جامعه جهانی به ویژه اروپا هم گفت: «انتظاری که ما از طرف‌های دیگر برجام و جامعه جهانی داریم، این است که برجام را به‌عنوان یک نمونه موفق دیپلماسی در نظر داشته باشند و تلاش‌های خود را به کار بگیرند تا همه طرف‌ها را به اجرای کامل و به موقع برجام ملزم کنند.»

او یادآور شد: «اگر غیر از این باشد، دوباره گفتمان تحریم و تهدید مطرح خواهد شد و این به زیان جامعه جهانی است.» نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه فعالیت‌های اروپا، چین، روسیه و دیگر کشورها برای تقویت برجام قابل توجه است، اظهار امیدواری کرد که در اثر این موضع واحد، آمریکا هم از لجاجت در مورد برجام دست بردارد و به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و پایبند بماند.