به گزارش «ایرنا» ظریف افزود: «ایران از امنیت سرمایه‌گذاری خوبی برخوردار است.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین به لغو‌تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت که با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران چشم‌انداز توسعه روابط به‌شدت افزایش یافت. وزیر خارجه همچنین با اشاره به اینکه فرصت خوبی برای افزایش حجم مناسبات تجاری ایران و آفریقای جنوبی ایجاد شده، تاکید کرد: «حسن روحانی در چند ماه آینده به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.» ظریف در ادامه بر تقویت مراودات بانکی تاکید کرد و گفت همه بانک‌های اروپایی و آسیایی با ایران مراوده دارند. وی آمادگی ایران را برای همکاری با آفریقای جنوبی به‌ویژه در زمینه نفت، حمل‌ونقل، کشاورزی، فناوری و بانکی اعلام کرد.

در عین حال بیانیه پایانی سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی روز دوشنبه با حضور وزیران امور خارجه دو کشور امضا شد. این بیانیه شامل همکاری‌های بانکی، توسعه و سرمایه‌گذاری، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و کشاورزی است. حمل‌ونقل، شیلات، زنبورداری و کشتیرانی از دیگر بخش‌های بیانیه نهایی سیزدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی است. سیزدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی روز گذشته با حضور وزیران امور خارجه دو کشور و هیات‌های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار شد.

از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با ماشابانه، همتای آفریقای جنوبی خود در پرتوریا پایتخت این کشور بر گسترش مناسبات سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد. این دیدار روز دوشنبه پس از برگزاری مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی در محل وزارت خارجه این کشور در پرتوریا انجام شد. براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۴ صادرات ایران به آفریقای جنوبی هشت میلیون و ۴۰۰هزار دلار ثبت شد و این رقم در چهار ماه نخست ۱۳۹۵ با رشد ۷۰ درصدی به رقم ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افزایش یافت.