به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدمهدی مفتح، درباره وضعیت جریمه خرید غیبت خدمت سربازی در بودجه ۹۷ و احتمال تمدید آن گفت: امسال معلوم نیست دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ موضوع خرید سربازی را بیاورد و زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ممکن است این بند در بودجه ۹۷ گنجانده نشود؛ بنابراین باید تا زمان تقدیم بودجه به مجلس منتظر ماند. او همچنین درباره اضافه شدن غایبان کمتر از ۸ سال به مصوبه جریمه مشمولان غایب خدمت سربازی گفت: باید دید موضوع چه تاثیری در تقویت بنیه دفاعی خواهد داشت و کارشناسان مربوطه باید در این باره نظر بدهند که اگر بخواهد این موضوع منجر به ضعف بنیه دفاعی و خالی شدن سربازخانه‌ها شود، طبیعتا با آن موافقت نخواهد شد.

ارجاع تخلف بانکی دولت به قوه‌قضائیه

خبر دیگر آنکه رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که تخلف دولت و بانک مرکزی درباره بخشودگی جرائم وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون به قوه‌قضائیه ارجاع شده است. او افزود: دولت و بانک مرکزی به‌رغم تذکرات متعدد نمایندگان، مصوبه مجلس درباره جرائم وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون را اجرا نکردند  و به همین دلیل وکلای ملت خواستار اعمال ماده ۲۳۶ آئین‌نامه داخلی مجلس شدند که براساس آن هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان یا هر کدام از کمیسیون‌ها عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور یا وزیر یا مسوولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیات‌رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود و چنانچه نظر مجلس بر تایید گزارش این کمیسیون باشد، موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

رفع ایراد اصلاح مجازات قاچاقچیان مواد مخدر

همچنین دیروز ذبیح‌الله خدائیان، معاون حقوقی قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره طرح اصلاح مجازات قاچاقچیان مواد مخدر از رفع ایراد شورای نگهبان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح به‌زودی عملی شود.

بازدید از سفارتخانه‌های ایران در فرانسه و سوئیس

در خبری دیگر، خبرگزاری میزان به نقل از رئیس کمیته روابط خارجی مجلس، از نخستین بازدید دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفارتخانه‌های ایران در سوئیس و فرانسه در قالب سلسله بازدید‌های این کمیسیون از «سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مستقر ایران در خارج از کشور» خبر داد. مرتضی صفاری‌نطنزی گفت: در این سفر از محل این سفارتخانه‌ها بازدید به عمل آمد تا برای کار‌هایی همچون دیپلماسی اقتصادی این سفارتخانه‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرند و نهایتا این موارد به دوستانمان در وزارت امور خارجه منعکس شود.