در جلسه غیر‌علنی دیروز پارلمان اما برخلاف سیاق سابق، همه نمایندگان ازجمله حامیان و منتقدان دولت، در یک صف ایستادند و موضع محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را تایید کردند؛ حتی جواد کریمی قدوسی هم به جمع موافقان ظریف پیوست و دست او را فشرد. موضوعی که خبرگزاری فارس در تشریح آن نوشت: «هنگامی که اظهارات ظریف به پایان رسید، جواد کریمی قدوسی نزد وزیر خارجه رفت و با او مصافحه و از مواضعش تقدیر کرد. وزیر خارجه با لبخندی واکنش نشان داد که خدایا! این چه روزی است که آقای کریمی قدوسی از ما تشکر می‌کند.»

ایران سناریوهای متعدد دارد

علاوه‌بر حاشیه‌هایی که بیش از همه از همدلی مخالفان و موافقان دولت بر سر موضع ایران در مقابل اقدامات احتمالی ترامپ حکایت داشت، برخی نمایندگان به محتوای این جلسه غیر‌علنی نیز اشاره کرده و درباره آن به خبرنگاران توضیح دادند. براساس آنچه یک عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره محتوای این جلسه غیرعلنی گفت، ظریف با اشاره به سخنرانی پیش‌روی رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام و موضع‌گیری ترامپ، تاکید کرد: نمی‌توان قاطعانه گفت که هر کدام از تصمیمات احتمالی پیش‌روی ترامپ اجرایی می‌شود یا خیر.محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: به باور وزیر امور خارجه، ناراحتی و عصبانیت ترامپ به این دلیل است که جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه بسیار مقتدر بوده و رئیس‌جمهوری آمریکا از این اقتدار ناراحت است و بر این اساس ممکن است ترامپ در سخنرانی خود ادعا کند ایران به تعهداتش در برجام عمل نکرده یا اینکه روح برجام را نقض کرده است. البته ظریف این امر را «گمانه‌زنی‌هایی» خواند که براساس صحبت‌هایی که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، مطرح شده است.این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ظریف تاکید داشت همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه تصمیم آمریکا متعهد بوده و آمادگی دارد، به نقل از وزیر امور خارجه گفت: ایران در مورد هر کدام از این تصمیمات احتمالی اعلامی آمریکا برنامه‌ بالقوه‌ای دارد که بتواند واکنش مناسب داشته باشد.البته دیروز بهروز نعمتی، سخنگوی مجلس هم در جمع خبرنگاران تاکید کرد که در جلسه غیر‌علنی روز چهارشنبه سناریوهای مختلفی مطرح و درباره آن بحث شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس به نقل از نمایندگان مجلس، محتوای اظهارات ظریف را در جلسه غیرعلنی دیروز اینگونه منتشر کرده است: «ظریف تاکید کرد که راهکارهای لازم برای مقابله با آمریکا در صورت خروج از برجام اندیشیده شده است و مسوولان برای این مساله هماهنگ هستند؛ هرگز مذاکره هسته‌ای مجددی نخواهیم داشت. مشکلی هم برای کشور به وجود نمی‌آید؛ حتی اگر آمریکا کارشکنی هم بکند بازار و شرایط کشور را با همکاری یکدیگر مدیریت می‌کنیم.»

حمایت همه‌جانبه از سپاه

همچنین رسول خضری، دیگر نماینده مجلس هم درباره جلسه غیرعلنی دیروز پارلمان با اشاره به زمزمه‌های شنیده شده برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: «ظریف در این باره تاکید کرد که همه قوا یک دست و یک دل از سپاه حمایت می‌کنند و موضع مشترک، حمایت از سپاه است و همه ارکان نظام متحد و یک‌دل در مقابل اقدامات آمریکا برای تحریم سپاه ایستادگی می‌کند.»

موضع ایران درباره اقلیم کردستان

گرچه موضوع آینده برجام به محور اصلی گفت‌وگوی نمایندگان و اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیر‌علنی دیروز تبدیل شده بود، اما ماجرای «همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق» مغفول نماند. رسول خضری، نماینده سردشت در مجلس با اشاره به اظهارات وزیر خارجه به نقل از ظریف گفت که ایران درباره موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق به تنهایی و به‌صورت فردی ورود نخواهد کرد و تنها در چارچوب توافقات سه‌جانبه عمل می‌کند. همچنین به‌دنبال پیدا کردن راهی برای گفت‌وگو و دیپلماسی هستیم.بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس هم درباره این بخش از اظهارات ظریف در جلسه غیر‌علنی دیروز گفت: «رایزنی‌های سه‌جانبه بین ایران و ترکیه و حکومت مرکزی عراق برقرار است و البته مذاکرات چند جانبه هم به غیر ‌از مذاکرات سه‌جانبه ادامه دارد.» او با اشاره به اینکه ما بهترین دوست و برادر مردم کردستان عراق هستیم آنها نیز این موضوع را به خوبی می‌دانند، گفت: «بنابراین این مساله دارای اهمیت است که ما با مردم کردستان عراق دوست هستیم و البته گله‌مندیم از نظر شخصی که یک فردی بخواهد به سبک و سیاق خودش تصمیم بگیرد و قطعا این تصمیمات برای منطقه کردستان عراق و مردم عراق پسندیده نیست.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، نعمتی افزود: «آنچه که نظام و کشور ما به‌دنبال آن است، بحث حاکمیت دولت عراق براساس قانون اساسی است، ما برای مرزهای قانونی عراق احترام قائلیم.»علی لاریجانی رئیس مجلس هم دیروز پس از علنی شدن جلسه پارلمان در اظهاراتی کوتاه گفت: وزیر امور خارجه در جلسه غیر‌علنی گزارشی از تحولات منطقه ارائه کردند و اعضای کمیسیون امنیت نیز نظرات خود را مطرح کردند و فکر می‌کنم این رایزنی‌ها با توجه به تحولات منطقه در سطح بین‌المللی بین مجلس و دولت ادامه پیدا کند.

واکنش علنی به اظهارات ترامپ

واکنش‌ها به اظهارات ترامپ و مواضع احتمالی او درباره برجام به صحن علنی مجلس هم کشیده شد. علاوه‌بر جلسه غیرعلنی پارلمان، چند نفر از نمایندگان در نطق میان دستور خود به اظهارات اخیر ترامپ علیه سپاه پاسخ دادند. البته در این میان، اظهارات مصطفی کواکبیان نماینده تهران تنها به واکنش به صحبت‌های ترامپ و موضوع سپاه محدود نشد. او تاکید کرد: با توجه به لفاظی هایی که ترامپ دارد، از سران قوا می‌خواهم همانند سپاه و دست‌اندرکاران دیپلماسی، سران قوا هم اتحادشان را نشان دهند و همه در چارچوب منویات نظام حرکت کنند.