فرمول دقیق افزایش حقوق کارکنان دولت

محمد باقرنوبخت همچنین دیروز در دیدار با فراکسیون نمایندگان ولایی، با اشاره به سازوکار جدید دولت در بودجه سال ۹۷ برای افزایش دستمزدها نسبت به مقاومت دستگاه‌های اجرایی و پنهان شدن آنها پشت مجلس هشدار داد.سخنگوی دولت ابتدا روز گذشته در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران با تشریح نحوه افزایش حقوق کارمندان دولت پرداخت و با اشاره به اینکه افزایش حقوق کارکنان از دو مسیر تامین می‌شود، اظهار کرد: ۵ درصد از طریق بودجه عمومی و ۵ درصد هم از طریق صرفه‌جویی دستگاه‌ها این رقم حاصل می‌شود. با توجه به اینکه پیش‌بینی نرخ تورم برای سال آینده ۹ درصد است افزایش حقوق کارکنان دولت و شرکت‌هایی که از بودجه دولتی تبعیت می‌کنند در سال ۱۳۹۷ بیش از نرخ تورم و ۱۰ درصد خواهد بود. نوبخت در عین حال گفت: اینکه گفته می‌شود دولت حقوق کارکنان را کمتر از نرخ تورم افزایش می‌دهد، کذب است؛ زیرا براساس آنچه اعلام کردم افزایش حقوق کارکنان بیش از نرخ تورم خواهد بود. وی افزود: البته حقوق بازنشستگان علاوه‌بر این ۱۰ درصد در راستای همسان‌سازی افزایش دیگری نیز خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که اگر دستگاه‌ها صرفه‌جویی نکردند ۵ درصدی که قرار است از طریق صرفه‌جویی به حقوق کارمندان افزوده شود، چگونه تامین خواهد شد، تصریح کرد: دستگاه‌ها ملزم به صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خود هستند. البته اگر دستگاهی اعلام کند که توان صرفه‌جویی ندارد، با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی انجام می‌شود تا مشکل آنها حل شود.

طبق بخشنامه بودجه سال ۹۷، دستگاه‌های اجرایی و استانی باید افزایش حقوق را ۵ درصد پیش‌بینی کنند همچنین تا معادل ۵ درصد از محل صرفه‌جویی و اجرای بودجه‌ریزی مبتنی‌بر عملکرد به‌عنوان سایر پرداخت‌ها پیش‌بینی شود. همچنین براساس این بخشنامه افزایش حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار و مستمری‌ها (۵درصد) باید با رعایت مفاد مذکور تعیین شود.

به این ترتیب با توجه به اینکه نرخ تورم برای سال آینده کمتر از ۹ در صد پیش‌بینی شده است، در صورت تحقق شرط صرفه‌جویی از سوی دستگاه‌ها برای افزایش ۵ درصدی به حقوق کارکنان دولت، دستمزدها یک واحد درصد از نرخ تورم هدف بیشتر خواهد بود.

  درخواست از نمایندگان مجلس

در همین حال نوبخت روز گذشته با حضور در جلسه مجمع فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه برنامه ششم برای اجرا باید در ظرف بودجه‌های سالانه قرار گیرد، گفت: بودجه سال ۹۷ را دقیقا باید در راستای تحقق اهداف برنامه ششم تدوین کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در استفاده از بودجه‌های جاری گفت: بخش بزرگی از بودجه ثابت در اختیار دستگاه‌هاست و دستگاه‌ها خود را موظف به بودجه‌ریزی عملیاتی نمی‌دانند؛ با ادامه این روال، تحولی در اداره کشور ایجاد نخواهد شد، چون بخش بزرگی از اعتبارات بودجه‌ای قابلیت اصلاح ندارد.نوبخت با تاکید بر اینکه باید در هزینه‌های جاری تجدید نظر کرد، گفت: دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ تجدیدنظر اساسی در هزینه‌های جاری انجام خواهد داد؛ ما دیگر نمی‌توانیم به سبک اسناد و اوراق عمل کنیم، چون باید اصل و سود آنها را بپردازیم و ماهانه بودجه‌ای را به این بخش اختصاص دهیم.رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد اشتغال از طریق کاهش هزینه‌های دستگاه‌ها از برنامه‌های دولت در سال ۹۷ است، تصریح کرد: در صورت ارائه لایحه بودجه سال ۹۷، دستگاه‌های اجرایی رودرروی سازمان برنامه خواهند ایستاد و پشت کمیسیون‌ها خود را مخفی می‌کنند.او خطاب به نمایندگان از آنها خواست به دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تحقق این هدف کمک کنند و گفت: دستگاه‌های اجرایی نباید از طریق نمایندگان به دولت فشار بیاورند و خود را پشت کمیسیون‌ها پنهان کنند.نوبخت همچنین در این خصوص درنشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران بااشاره به روش جدید بودجه‌ریزی در سال آینده گفت: روش بودجه‌ریزی ما در سال آینده عملیاتی است و با تعیین اهداف کمی، اعتبار دستگاه‌ها را مشخص می‌کنیم البته ممکن است اصلاح بودجه مقاومت‌هایی داشته باشد، اما با اطلاع‌رسانی صحیح رسانه‌ها می‌توان از این چالش عبور کرد.سخنان نوبخت در جلسه مجمع فراکسیون نمایندگان ولایی در مورد هزینه‌های جاری در شرایطی است که هزینه‌های جاری سهم قابل ملاحظه‌ای در بودجه دارند و در صورت افزایش غیر‌متعارف هزینه‌ها، دولت دچار کسری بودجه می‌شود و این کسری بار تورمی به‌وجود خواهد آورد. همچنین تورم به‌واسطه تاثیر بر قدرت خرید مردم می‌تواند روند اقتصادی را مخل کند.

  اهداف سفر اردوغان

در کنار اینها، نوبخت روز گذشته در نشست خبری‌اش با اشاره به سفر امروز، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران هدف از آن را اجرایی کردن توافق‌های دو کشور عنوان کرد و گفت: در گذشته توافقاتی صورت گرفته است که برای اجرایی کردن آن نیازمند ادامه جلسات هستیم، ضمن اینکه ایران همکاری مشترک با دولت ترکیه برای مقابله و مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق دارد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت همچنین گفت: در حال حاضر بخشی از خاک عراق و سوریه در دست تروریست‌ها است و هر عاملی که انسجام و اتحاد میان کشورها را بر هم بزند و موجب تضعیف شود، مورد تایید ایران نیست.وی تصریح کرد: برخی مرزها بسته شود و تجمعاتی صورت گیرد، در مقابل با اهداف بلند به چشم نمی‌آید و این مسائل برطرف خواهد شد.

  بیکاری نرخ ۶۰ درصد درست نیست

به گزارش «ایسنا» نوبخت در پاسخ به این پرسش که وزیر کشور آمار بیکاری را در برخی استان‌ها ۶۰ درصد اعلام کرده است و برنامه دولت برای حل این مشکل چیست، تصریح کرد: مرجع رسمی اعلام آمار بیکاری، مرکز آمار ایران و سایت این مرکز است. اعلام بیکاری نرخ ۶۰ درصد درست نیست؛ زیرا در تابستان امسال نرخ بیکاری کاهش یافته است.