دنیای اقتصاد: نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از تشکیل جلسه‌ای برای بررسی میزان برداشت دولت از تنخواه بودجه برای پرداخت یارانه‌ها خبر داد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال درآمد هدفمندی یارانه‌ها تحقق نیافته است، اظهار کرد: متاسفانه بخش بزرگی از شرکت‌های وابسته نفتی و گازی تامین‌کننده درآمد هدفمندی یارانه‌ها به تعهدات خود جامه عمل نپوشاندند و دولت را برای پرداخت یارانه نقدی با مشکل مواجه کردند. او با اشاره به اینکه دولت در نیمه اول سال برای پرداخت یارانه نقدی مجبور به برداشت از تنخواه بودجه شده است، ادامه داد: البته این اقدام دولت منطقی بود؛ چراکه پرداخت نکردن یارانه نقدی مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کرد و طبق مصوبه مجلس دولت مجاز است که برای پرداخت یارانه نقدی از بخشی از تنخواه بودجه برداشت کند.

عکس‌العمل متناسب ایران در پی خروج از برجام

در خبری دیگر از پارلمان، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس گروه دوستی ایران و فرانسه، در دیدار با میشل دوکلو رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه با اشاره به سخنان دونالد ترامپ درخصوص خروج از برجام گفت: با توجه به اینکه طرف توافق هسته‌ای ایران فقط با آمریکا نیست و طرف‌های توافق ۶ کشور هستند، سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا بی‌منطق و غیرعقلایی است، اما هر گونه خروج از برجام عکس‌العمل متناسب جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد.

طرح استیضاح رئیس دیوان محاسبات

خبر دیگر از پارلمان آنکه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس از تقدیم طرح استیضاح رئیس دیوان محاسبات به این کمیسیون خبر داد. حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: باوجود آنکه دیوان محاسبات باید کار نظارتی خود را انجام دهد، اما در ارتباط با حقوق‌های نجومی متاسفانه کاملا هماهنگ با دولت عمل کرد و موضوع را سرسری گرفت. حاجی دلیگانی گفت: یکی از جاهایی که حقوق‌های نجومی در آن پرداخت شده صندوق توسعه ملی است که براساس اساسنامه این صندوق یکی از اعضای هیات نظارت آن رئیس دیوان محاسبات است و ما براساس تبصره ماده ۱۱ قانون دیوان محاسبات تقاضای برکناری رئیس دیوان را مطرح کرده‌ایم.

گزارش تفحص از صندوق فرهنگیان نهایی شد

همچنین دیروز میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نهایی شدن گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد. او به «ایسنا» گفت: این گزارش تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود تا طبق آیین‌نامه در دستور کار قرار گرفته و در صحن علنی مجلس قرائت شود.

جلسه با وزیر اقتصاد درباره مشکلات موسسات مالی

از سوی دیگر «ایلنا» خبر داد که نشست مشترک فراکسیون امید با مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، به‌منظور پیگیری مشکلات موسسات مالی و بررسی مسائل کلان اقتصاد کشور امروز برگزار می‌شود.

تعهد «ربیعی» برای افشای اطلاعات شرکت‌های متبوع

همچنین دیروز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از طرح سوال از وزیر رفاه در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد. به گزارش «ایسنا» محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به جلسه صبح دیروز مجلس برای طرح سوال از وزیر رفاه گفت: طبق قانون نهادهای عمومی مکلفند اطلاعات شرکت‌ها و بنگاه‌های خود را نزد سازمان‌های بورس افشا کنند. سوال ما از آقای ربیعی این بود که دلیل عدم افشای اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه چه بوده و شامل چه تعدادی است که پورابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر شرکتی در وزارت رفاه وجود دارد که ۲۶۰ شرکت زیرمجموعه آن است و هیچ اطلاعاتی از آن وجود خارجی ندارد که این نشان‌دهنده شرایط نامطلوب در اقتصاد ایران است و کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود به‌دنبال افشای اطلاعات این شرکت‌ها است. او گفت: در این جلسه آقای وزیر و همکاران ایشان تعهداتی را پذیرفتند که باید انجام شود و قرار شد ظرف امروز و فردا گزارش اولیه تعداد شرکت‌ها را در اختیار کمیسیون اقتصادی قرار دهند تا مدتی در اختیار آنها برای افشای اطلاعات بگذاریم.