دنیای اقتصاد: غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز در یکصد و هجدهمین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: موضوع آثار زیان‌بار فضای مجازی در دستور کار قوه‌قضاییه است، به گزارش «ایسنا» اژه‌ای در ادامه سخنان خود گفت: در سال ۹۶ آمار قتل‌های فجیع نسبت به سال ۹۵ بیشتر شده که ممکن است علل مختلفی داشته باشد اما بر اساس کار کارشناسی حتما یکی از آثار سوء فضای مجازی است و دیگری استعمال مواد روانگردان و.... محسنی‌اژه‌ای درباره نتیجه شکایت مجلس از محمود احمدی‌نژاد گفت: قوه قضائیه نظر دارد طبق قانون برخورد کند و قبول دارم رسیدگی به این پرونده طول کشیده است.

صدور رای در پرونده «بنیتا»

محسنی‌اژه‌ای درباره رای پرونده بنیتا گفت که رای این پرونده صادر شده اما طبیعی است که باید ابلاغ شود و قابل‌اعتراض است. متهم ردیف اول دو سه اتهام داشته؛ یکی از عناوین اتهامی‌اش قتل عمد است که در این‌خصوص برای وی حکم قصاص‌نفس صادر شده است. برای سایر موارد اتهامی مجازات‌هایی اعم از حبس، شلاق و تبعید در حکم صادره وجود دارد. او افزود: درخصوص این پرونده متهم ردیف دوم تبرئه نشده، بلکه در دادسرا قتل‌عمد او ثابت نشده، اما با جرائم دیگر از جمله معاونت و مشاورت برای وی قرار مجرمیت صادر شده است. این شخص گناهکار تشخیص داده شد و برای اتهامات او درخواست کیفر شد و کیفرها هم نسبتا سنگین است. محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌های زمین‌خواری با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال از حدود ۱۸ هزار و ۲۴۷ هکتار زمین رفع تصرف شده است، اظهار کرد: این رفع تصرف‌ها از ۲۰ استان بوده که مواردی از زمین نباید تصرف می‌شدند که از این مقدار حدود ۲ هزار و ۹۶۹ هکتار در استان تهران انجام شده بود.

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره بازداشت برخی فرهنگیان گفت: محمود بهشتی درباره مسائل امنیتی محکوم شده و جرم او هم مشخص است و وی به ۵ سال حبس محکوم شده است.

ارسال پرونده «دکل نفتی» به دادگاه

اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده موسوم به دکل نفتی گفت: کیفرخواست این پرونده صادر شده و به دادگاه رفته، اما هنوز در دادگاه تعیین‌وقت نشده است. او گفت این پرونده بیش از یک متهم دارد. معاون‌اول قوه‌‌قضائیه درباره اموال و دارایی وزرای دولت یازدهم گفت: ۹ نفر فهرست اموال خود را دادند که از این ۹ نفر، دو نفرشان جدید هستند؛ مثل آقای کلانتری که در دولت یازدهم نبود. ۷ نفر دیگر هم کسانی هستند که در دولت قبل و فعلی بوده و هستند. سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری گفت: پرونده گمرک بوشهر اخیرا به دادگاه ارسال شده و ۱۲ متهم دارد. ۶ نفر از متهمان از عوامل گمرک و ۶ نفر دیگر از صاحبان بار هستند که با رشوه و با کار خلاف قانون قصد داشتند بار خود را ترخیص کنند و یا ترخیص کرده‌اند. او عنوان کرد: در تهران نیز افرادی تحت‌تعقیب قرار گرفتند. محسنی‌‌اژه‌ای درباره پرونده بابک زنجانی و خبرهای غیرموثقی مبنی بر کنار گذاشته‌شدن یکی از قضات رسیدگی‌کننده به پرونده، این موضوع را رد کرد و گفت: آقایان سراج، صلواتی و مقیسه به این پرونده رسیدگی می‌کنند و مشغول فعالیت هستند. اژه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص عناوین اتهامی ساسان آقایی و یغما فشخامی و اینکه آیا مدت بازداشت ساسان آقایی تمدید شده است یا نه، گفت: عناوین اتهامی این افراد امنیتی است و در مرحله دادسرا قرار دارد. کیفرخواست هم صادر نشده است.