سفر برجامی روحانی به نیویورک عکس: President.ir

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته با بدرقه علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، برای حضور در هفتادودومین اجلاس سازمان ملل عازم نیویورک شد؛ سفری که با توجه به تحولات جدید در حوزه برجام، به نظر این موضوع را در زمره اصلی‌ترین اهداف روحانی در رایزنی‌ها و سخنرانی‌هایش در این سفر قرار می‌دهد. او دیروز پیش از عزیمت به نیویورک در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به موضوع برجام، اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را فرصت خوبی برای رساندن صدای مردم ایران به جهان دانست که می‌تواند شبهات احتمالی افکار عمومی آمریکا و غرب را بزداید.

حسن روحانی صبح دیروز پیش از ترک تهران به مقصد نیویورک، با بیان اینکه «همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند ما خواهان روابط گسترده و سازنده با جهان هستیم» تصریح کرد: ما می‌خواهیم با کشورهای دوست روابط خود را گسترش داده و با کشورهای منطقه روابط خوب و مناسبی داشته باشیم. معضلات منطقه راه‌حل نظامی ندارد بلکه راه‌حل سیاسی داشته و موضوع تروریسم هم باید توسط همه کشورها حل و فصل شود. رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به برجام تاکید کرد: امروز در جهان اتفاق‌نظر وجود دارد که برجام توافقی است که به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است. او مخالفان برجام را تنها دو، سه کشور محدود خواند و توضیح داد: از آن جمله عده‌ای در آمریکا احساس می‌کنند که کمک کرده‌اند که سفره‌ای باز شده اما اکنون از خوردن غذا محروم هستند و در اتاق بغلی نشسته‌اند. این طرف شادی می‌کند و این شادی آنها را اذیت می‌کند در حالی که آنها می‌توانند وارد اتاق شوند و اگر اخلاق بد خود را کنار بگذارند می‌توانند سر سفره باشند. ما در این سفر جلسه‌ای درباره برجام با سران کشورهای دیگر خواهیم داشت. به گفته روحانی، آنها ۳۶۳ روز در سال علیه ما تبلیغ می‌کنند و دو، سه روز هم نوبت ما می‌شود که مواضع خود را اعلام کنیم. متاسفانه تبلیغات جهانی معمولا نسبت به کشورهای اسلامی و به‌ویژه ایران با واقعیت فاصله زیادی دارد.

حسن روحانی در شرایطی همزمان با سفر خود به نیویورک از موضوع برجام سخن به میان آورده و به نظر، یکی از اصلی‌ترین محور رایزنی‌ها و سخنرانی‌هایش در این سفر، موضوع برجام خواهد بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده به‌عنوان یکی از طرفین مذاکرات هسته‌ای، برخلاف دو گزارش پیشین خود که در آن تایید کرده بود ایران به برجام پایبند است، ممکن است سومین گزارش خود را در تایید اقدامات ایران ارائه نکند. ترامپ تاکنون دوبار در ماه‌های آوریل و ژوئیه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده، ولی او سیگنال‌های قوی را ارسال کرده است که در پاییز امسال احتمالا بار دیگر این کار را انجام نخواهد داد. همه اینها در حالی است که ترامپ برای دومین بار در دوره ریاست جمهوری‌اش، تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای را برای یک دوره ۱۲۰ روزه تعلیق کرده است. آنچه این روزها به بحث داغ و مهم در ایالات متحده آمریکا تبدیل شده، بحث و جدل‌ها درباره خروج آمریکا از برجام یا ماندن در این توافق است. آمریکایی‌ها در این زمینه به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ گروهی از جمله تیم امنیت ملی آمریکا که می‌توان از آن میان به ژنرال متیس وزیر دفاع، مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ و تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد، طرفدار پایبندی ایالات متحده به برجام هستند. این گروه البته بر این باورند که باید فشار را در حوزه‌های دیگر بر ایران افزایش دهیم. در سوی دیگر این بحث و جدل‌ها، نئوکان‌ها یا نومحافظه‌کارها قرار دارند که به‌عنوان جناح دیگر در دولت آمریکا طرفدار خروج از برجام هستند و بر این باورند که ایالات متحده باید به دنبال توافق بهتر باشد. این گروه این روزها بحث بازدید از تاسیسات نظامی ایران را مطرح کرده‌اند؛ موضوعی که علاوه بر آنکه با واکنش تند و قاطع مقامات ایرانی روبه‌رو شده است، به نظر می‌رسد بهانه‌جویی آمریکا برای نابودی برجام است. با همه این بحث‌ها، اتحادیه اروپا اما همچنان مخالف خروج طرفین مذاکره‌کننده ازجمله آمریکا از برجام است. تروئیکای اروپایی ازجمله مقامات بریتانیا، فرانسه و آلمان به شدت از برجام حمایت کرده‌اند. ایران بر اساس آنچه یوکیو آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود بر آن تاکید کرده است، به تک‌تک بندهای برجام پایبند بوده است.

همزمان فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در بیانیه‌ای به شبکه ان‌بی‌سی اعلام کرد که برجام توافقی میان دو کشور نیست و تعهدی است که بر عهده همه جامعه جهانی قرار دارد. بر اساس گزارش «ایسنا» موگرینی توافق هسته‌ای ایران را یک توافق خوب و محکم خواند که در راستای منافع همه طرف‌ها قرار دارد. او افزود: این توافق تنها میان دو کشور نیست و تعهدی است که بر عهده همه جامعه جهانی قرار دارد که یک طرف آن ایران است و مورد حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.