دنیای اقتصاد: بامداد سه‌شنبه یک دستگاه اتوبوس مسافربری حامل ۳۹ مسافر با احتساب راننده و کمک راننده آن که از کرج به سمت ساری در حرکت بود، در اتوبان پردیس نرسیده به جاجرود، از دره‌ای به ارتفاع تقریبی ۲۰۰ متر سقوط کرد؛ حادثه‌ای که بنابر اعلام سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، ۱۱ کشته و ۲۸ مصدوم برجا گذاشته است.

به گفته رحمانی بررسی‌ها برای برآورد دقیق حادثه در حال انجام است و با توجه به اینکه راننده اتوبوس زنده است، تحقیقات پلیس از وی برای مشخص شدن علت اصلی حادثه در حال انجام است. سامانه جامع مدیریت حوادث و سوانح حمل‌و‌نقلی کشور هم اعلام کرد علت وقوع این حادثه، تخطی از سرعت مطمئنه بوده است. با این حال محمد‌حسین حمیدی رئیس پلیس راهور ناجا نیز به «ایسنا» گفت که سرعت اتوبوس برابر گزارش سامانه سپهتن، ۲۰ ثانیه قبل از سقوط ۵۹ کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است.با این حال، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح روز گذشته در محل حادثه تصادف جاجرود حاضر شد و دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی صادر کرد. بر این اساس مقرر شد تیم کارشناسی تصادفات در محل حضور یافته و درباره علت تامه حادثه بررسی و اظهارنظر کند.

جلسه ویژه رسیدگی به حوادث رانندگی در دادستانی کل

همچنین دیروز جلسه ویژه رسیدگی به حوادث رانندگی در دادستانی کل برگزار شد؛ این جلسه در پی دستور رئیس قوه‌قضائیه به دادستان کل کشور در‌خصوص پیگیری حادثه رانندگی اتوبوس دانش‌آموزان در داراب استان فارس، با حضور وزرای آموزش و پرورش راه و شهرسازی و جمعی از معاونان این دو وزارتخانه و سردار مهری رئیس راهور ناجا به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شد.براساس آنچه «ایسنا» از این جلسه گزارش داد، در این جلسه مقرر شد که کارگروه تخصصی و ویژه‌ای با ضرب الاجل یک ماهه به بررسی مشکلات موانع و راهکارهای کاهش و کنترل حوادث جاده‌ای تشکیل شود. محمدجعفر منتظری در این جلسه با تاکید بر ضرورت کاهش و کنترل حوادث رانندگی در سطح کشور خواهان اتخاذ تصمیمات بازدارنده‌تر در این زمینه شد و گفت: در بحث جرایم رانندگی متاسفانه احساس می‌شود که بازدارندگی مناسب وجود ندارد و بعضا برخی افراد به راحتی مقررات را زیر پا می‌گذارند و عنوان می‌کنند که جریمه‌اش را می‌پردازیم، در حالی که برای چنین افرادی نباید به جریمه کردن اکتفا کنیم و راه‌های دیگری برای بازدارندگی یا به‌عبارتی نقره‌داغ کردن افرادی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی موجب خسارت‌های جانی و مالی برای خود و دیگران می‌شوند در نظر گرفته شود. منتظری همچنین از دستور خود به دادستان‌های سراسر کشور درباره رسیدگی‌های فوری به حوادث رانندگی و حوادث مرتبط با مسافران با هدف کاهش اتلاف وقت و سرگردانی آنان در حین مسافرت خبر داد. همچنین در این جلسه مقرر شد کارگروه ویژه‌ای در اسرع وقت تشکیل و نسبت به بررسی موانع و مشکلات و ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت تصمیم‌گیری شود.