دنیای اقتصاد: وزیر نفت پیشنهادی دولت دوازدهم، جزئیات انعقاد قرارداد ۳۰ دکل نفتی در دولت دهم را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه با اشاره به پرونده دکل‌های نفتی در دولت نهم و دهم، گفت: قرارداد ۳۰ دکل شامل ۲۰ دکل خشکی و ۱۰ دکل دریایی در یک شب با ترک تشریفات مناقصه منعقد شد که پرونده مفصلی درباره این دکل‌ها تشکیل شده است تا خسارت و میزان ضرر و زیان این پرونده مشخص شود.

عضو کابینه دولت یازدهم، در ادامه با بیان اینکه دکل گمشده یک پرونده جداگانه دارد، افزود: انعقاد قرارداد تمامی این دکل‌ها از طرف یک فرد انجام شده که این فرد سه کار انجام داده است. نخست اینکه یک میلیارد دلار قرارداد خرید لوله از خارج از کشور منعقد کرده، دوم اینکه ۳۰ دکل نفتی خریداری کرده و سوم پرونده دکل نفتی گمشده را منعقد کرده است که در هر سه اقدام تخلف رخ داده است. زنگنه با بیان اینکه این فرد با سفارش احمدی‌نژاد برخی اقدامات را انجام داده که سوابق آن موجود است، تصریح کرد: دفتر احمدی‌نژاد به‌صورت مکتوب دستور داده که این اقدامات ازسوی این فرد انجام شود.

تسریع عقد قراردادهای نفتی

از سوی دیگر و به گزارش خبرآنلاین، زنگنه دیروز در حاشیه نشست فراکسیون امید در جمع خبرنگاران گفت: نکته قابل‌توجه در جلسه فراکسیون امید، مطالبه تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان عضو این فراکسیون مبنی‌بر این بود که در عقد قراردادهای نفتی باید تسریع شود، همچنین نمایندگان اظهار کردند که موضوع جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در صنعت نفت کشور پیگیری می‌کنند. با توجه به‌نظر نمایندگان فراکسیون امید، باید توسعه صنعت نفت با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی شتاب بگیرد و نمایندگان تاکید داشتند که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستند.