دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا که در تعطیلات تابستانی خود در ایالت نیوجرسی به سر می‌برد، ظاهرا اوقات فراغتش را به فکر کردن به برجام اختصاص داده است؛ زیرا طی یکی دو روز اخیر دو بار مدعی شده است که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست!

به گزارش «ایسنا» به نقل ازشبکه خبری فاکس نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد روز شنبه پس از دیدار با رکس تیلرسون وزیر امورخارجه‌اش و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در جمع خبرنگاران بار دیگر ادعای خود درباره عدم پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک را تکرار کرد. او گفت: «ما نظرات کاملا قاطعی داریم. من می‌گویم که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست.» همزمان جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی تاکید کرد که آمریکا باید از برجام خارج شود. این درحالی است که ایران کاملا به تعهداتش براساس توافق برجام پایبند است و محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران نیز در آخرین سخنانش راجع به توافق هسته‌ای با بیان اینکه در برجام به اهداف خود رسیدیم، تاکید کرد که میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام به کشور وارد شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در نیوجرسی این ادعای خود علیه ایران را تکرار کرده بود. این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسوول نظارت بر تعهدات هسته‌ای در برجام است، مکررا در گزارش‌های خود از روند اجرای این توافق، تایید کرده است که ایران به تعهدات خود به‌طور کامل عمل می‌کند. همچنین دولت ترامپ خود نیز پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده است.

بولتون: تایید پایبندی ایران قابل توجیه نیست

از سوی دیگر جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و از مخالفان جدی برجام نیز در سخنانی مدعی شد ایران تا به دست آوردن فناوری موشک‌های هسته‌ای کره‌شمالی فقط یک روز فاصله دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بریت بارت، جان بولتون در مصاحبه با این نشریه آمریکایی مدعی شد: «فناوری موشک‌های هسته‌ای کره‌شمالی به زودی راه خود را به سوی ایران می‌یابند و تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.» او سپس از مقامات کابینه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مانند «مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی وی، به دلیل حفظ توافق هسته‌ای با وجود «شواهد روشن نقض توافق از سوی ایران»، به‌شدت انتقاد کرد. به عقیده بولتون، ترامپ اگر می‌خواهد در این پرونده موفق باشد، باید تمام بوروکراسی فدرال، به‌ویژه بخش امنیت ملی را در کنترل خود درآورد. در شرایطی که روز جمعه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی به تهدیدهای رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داده و گفته بود که رئیس‌جمهوری آمریکا همیشه دنبال نابودی برجام بوده است، برای آنکه منزوی نشود می‌خواهد خروج از برجام را به گردن ایران بیندازد و سوءنیت را مهم‌ترین مورد نقض روح و متن برجام از سوی آمریکا خوانده بود، روز گذشته نیز در جلسه فراکسیون امید، با بیان اینکه در برجام به اهداف خود رسیده‌ایم، گفت: «میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده است، تاکنون موانع حمل‌ونقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده است و از آنجا که در مذاکرات درباره سایر حوزه‌ها صحبت نشد بنابراین نمی‌توان انتظار داشت تحریم‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برداشته شود.» به گزارش «ایرنا» از خانه ملت، ظریف در ادامه با بیان اینکه تا کنون میلیاردها دلار سرمایه خارجی بعد از برجام وارد کشور شده، تاکید کرد: «البته بدعهدی آمریکا باید به نحوی پاسخ داده شود که در پایان این اقدامات به نفع آمریکایی‌ها نباشد چنان‌که سرمایه‌گذاری توتال در ایران یک پله جهش محسوب می‌شود.»