دنیای اقتصاد: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته به برخی انتقادها در مورد دلایل عدم اعلام ردصلاحیت برخی افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر پاسخ داد.

به گزارش «ایرنا» سخنگوی شورای نگهبان در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر برخی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری که تاکید دارند این شورا دلایل ردصلاحیت آنها را اعلام نکرده است، گفت: شورای نگهبان به کسی التماس نمی‌کند که بیایید دلایل ردصلاحیتتان را به شما بگوییم، ولی اگر افرادی به‌دنبال دریافت دلایل ردصلاحیت خود باشند، می‌توانند به کارشناسان امور انتخابات شورای نگهبان مراجعه و از آنان سوال کنند. این کارشناسان آماده هستند که دلایل ردصلاحیت داوطلبان را به آنان اعلام کنند. کدخدایی یکی از مشکلات موجود را این دانست که چندین بار دلایل ردصلاحیت برخی افراد به آنان گفته شده اما آنها اعلام می‌کنند که دلایل به ما گفته نشده است، این افراد کسانی هستند که نمی‌خواهند قبول کنند.

جرم‌انگاری تخلفات انتخاباتی

او در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به تخلفات انتخاباتی گفت: بخشی دیگر از تخلفات انتخاباتی جرم‌انگاری شده‌اند، اما چون تاثیری در سرنوشت انتخابت ندارند در حوزه صلاحیت قوه‌قضائیه است و همه اعم از مردم، هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت می‌توانند این تخلفات را به قوه‌قضائیه ارسال کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او همچنین تصریح کرد: تمامی گزارش‌هایی که در حوزه صلاحیت شورای نگهبان بوده به قوه‌قضائیه ارسال شده است و اکنون باید از سوی قوه‌قضائیه و دادگستری رسیدگی شود و گزارش آن به اطلاع عموم برسد.

همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی شورای‌نگهبان درباره اینکه آیا برای برخی تخلفات انتخاباتی جمعی از استانداران و فرمانداران به دادسرا احضار شده‌اند، گفت: بخشی از تخلفات در حوزه صلاحیت شورای نگهبان است و آن تخلفاتی است که در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشند. وی ادامه داد: اگر شورای نگهبان تشخیص به ابطال یا توقف انتخابات در حوزه انتخابیه‌ای بدهد، این در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار و جزو حوزه صلاحیت آن شورا است ولی ما شاهدیم در برخی موارد تخلفاتی وجود دارد که در حوزه صلاحیت قوه‌قضائیه است زیرا تاثیری بر سرنوشت انتخابات ندارد. کدخدایی در ادامه از تشکیل جلساتی مشترک میان دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد اصلاح قانون انتخابات در آینده نزدیک خبر داد. سخنگوی شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد قبل از انتخابات بعدی قانون جامع انتخابات اجرایی شود.

قرارداد توتال

کدخدایی همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد توتال باید به تصویب مجلس می‌رسید یا خیر، اظهار کرد: شورای نگهبان موافقتنامه‌های بین‌المللی را نظارت می‌کند که براساس قانون باید دو طرف این قراردادها دولت‌ها باشند. وی افزود: اگر در یک طرف قراردادی دولت و در طرف دیگر بخش خصوصی باشد، نظر شورای نگهبان ضرورتی ندارد. کدخدایی ادامه داد؛ در مورد قراردادهایی که در یک طرف دولت و در یک طرف آن بخش خصوصی است، مجلس می‌تواند از باب نظارت ورود کند. در آن زمان است که شورای نگهبان نیز می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد.

اصلاح مجازات اعدام

کدخدایی درباره طرح اصلاح مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر پرسید که وی پاسخ داد ما هنوز مصوبه‌ای در این باره از مجلس دریافت نکرده‌ایم، تشخیص مصالح کاری این موضوع برعهده قانونگذار است و ما پس از دریافت مصوبه اعلام نظر می‌کنیم.

دلیل ایراد به موافقت‌نامه پاریس

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کدخدایی درباره ایراداتی که شورای نگهبان به موافقت‌نامه پاریس گرفته است، اظهار کرد: ایراد شورای نگهبان درباره این موافقت‌نامه به‌خاطر ضمیمه نشدن پیوست‌های مورد نظر بود؛ چراکه بدون مطالعه این پیوست‌ها اظهارنظر امکان‌پذیر نبود. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شورا این موافقت‌نامه را برای تکمیل پیوست‌ها ارجاع داده بود و هنوز درباره مفاد موافقت‌نامه اظهارنظری نکرده است.