حج تمتع منتفی نمی‌شود

دنیای اقتصاد: پس از انتشار اخبار ضد و نقیض درباره لغو اعزام حجاج به عربستان برای برگزاری حج تمتع امسال، سرپرست حجاج ایرانی این خبر را رد و تاکید کرد که در جلسات برگزار شده در شورای عالی امنیت، حج تمتع سال ۹۶ بدون هیچ مشکلی برگزار خواهد شد. موضوع محتمل بودن لغو حج تمتع امسال زائران ایرانی را دیروز برخی نمایندگان مجلس با استناد به پایبند نبودن عربستان سعودی به توافق خود برای اعطای ویزا به تیم دیپلماتیک ایرانی مطرح کردند.

با این حال علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با رد این موضوع گفت که شورای عالی امنیت ملی در جلسه ۱۰ روز قبل خود اعزام زائر به حج تمتع امسال را تایید کرد و در حال حاضر هیچ مشکلی در راستای اعزام حجاج به حج تمتع سال ۹۶ وجود ندارد. براساس آنچه خبرگزاری میزان از اظهارات قاضی عسکر منتشر کرد، این تصمیم اتخاذ شده و دیگر جای هیچ تردیدی در برگزاری حج امسال وجود ندارد. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد که تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران پای حج تمتع امسال ایستاده‌اند و همه ملزم به برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم حج هستند؛ بنابراین حج ۹۶ به‌عنوان تصمیم نظام معرفی شده است. با این همه اما قاضی عسکر در اظهارات خود تاکید کرد که جای هیچ ابهامی در برگزاری حج تمتع سال ۹۶ وجود ندارد و زائران به عربستان اعزام خواهند شد؛ مگر آنکه «مشکل جدی» در این میان به‌وجود آید.

عدم پایبندی عربستان در اعطای ویزا

دیروز علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره حج امسال ابراز نگرانی و تاکید کرد که عربستان به توافق خود برای اعطای ویزا به تیم دیپلماتیک ایرانی پایبند نبوده است. بروجردی با بیان اینکه در حال حاضر سرکنسولگری و سفارت در عربستان سعودی نداریم، گفت: در توافقی که ۲ ماه قبل با مسوول سازمان حج و زیارت صورت گرفت، قرار بر این شد که ۱۰ نفر از اعضای وزارت‌خارجه با مصونیت دیپلماتیک، عازم عربستان شوند که مقرر شده بود اوایل شوال، این ۱۰ نفر پس از استقرار، مذاکره کنند و کارت‌های ویژه تردد را در اختیار بگیرند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه یک‌ماه از تاریخ این توافق می‌گذرد، ادامه داد: قرار بود اول شوال به این ۱۰ نفر ویزا بدهند، ولی تا امروز ویزای این افراد صادر نشده است و با توجه به اینکه اولین پرواز حج، در ۱۰ روز آینده انجام می‌شود، ما هنوز هیاتی نداریم، در حالی‌که مطابق توافق از پیش انجام شده، این تیم باید مستقر شوند، در حال حاضر هیچ فردی را به‌عنوان مدافع حجاج خود در عربستان نداریم. بروجردی با بیان اینکه معمولا وزارت حج عربستان کارهای تخصصی حج مانند کاروان و هتل را انجام می‌دهد، متذکر شد: مسائل امنیتی و سیاست مرتبط با دولت عربستان از طریق مجاری دیپلماتیک صورت می‌گیرد که به‌دلیل نبود سفارت و سرکنسولگری، این امور باید از طریق تیمی ۱۰ نفره انجام شود که هنوز به این تیم ۱۰ نفره ویزا نداده‌اند. جمشید جعفر‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم روز گذشته با اشاره به صادر نشدن ویزا از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران جهت استقرار در ایام حج باوجود تعهدات پیشین، به «ایسنا» گفت که در صورت اجرایی نشدن این وعده، ایران در مورد اعزام حجاج تجدیدنظر خواهد کرد.

صدور ویزا برای هیات دیپلماتیک

با این حال عصر دیروز سیدحسن حسینی شاهرودی، سخنگوی فراکسیون حج مجلس، در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که مشکل صدور ویزا برای تیم دیپلماتیک ایرانی در حال حل شدن است. به گفته سخنگوی فراکسیون حج مجلس، هیات ۱۰ نفره دیپلماتیک ایران ۳ روز دیگر به عربستان می‌رود. او گفت: آنچه رئیس سازمان حج به نقل از وزیر حج عربستان سعودی اعلام کردند این بود که به‌دلیل سطح پایین روابط کنسولی و تعطیلی سفارت‌خانه‌ها و حجم بالای کاری روند صدور ویزا برای هیات کنسولی به تاخیر افتاده و این موضوع در حال حل شدن است.

حسینی شاهرودی هم همانند سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد که طبق برنامه زمان‌بندی شده حجاج به سرزمین عربستان اعزام خواهند شد و تیم تدارکات و سایر بخش‌های اداری سازمان حج و زیارت نیز براساس برنامه‌ریزی قبلی سوم مردادماه به عربستان می‌روند. حسن قشقاوی، معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره پایبندی عربستان به توافقات صورت گرفته برای انجام امور کنسولی حج ۹۶ و حفظ حقوق زائران اعلام کرد که تاکنون ما جواب منفی از طرف مقابل نگرفته‌ایم و روند همکاری‌ها در چارچوب کار حج به‌صورت مثبت پیش می‌رود.

وضعیت پرونده منا

قشقاوی همچنین در ادامه درباره پرونده شهدای منا تاکید کرد: تا زمانی که روابط دوجانبه برقرار نشود، نمی‌توانیم برای پرونده «منا» کاری انجام دهیم. او توضیح داد: بعد از قطع روابط دیپلماتیک با عربستان، ما دیگر مذاکرات دیپلماتیک با هم نداشته‌ایم و طبیعی است تا زمانی که مکانیزم جدیدی برای روابط دوجانبه نباشد، وزارت خارجه نمی‌تواند کاری انجام دهد و پیگیری‌های ما قطع شده و این یک واقعیت است. قشقاوی تاکید کرد که پیگیری این پرونده در داخل ادامه دارد و رئیس سازمان حج و زیارت نیز در دیدارهای اخیر با سعودی‌ها، مجددا این مساله را به آنها یادآوری کرده است که مطابق قواعد فقهی طرف مقابل از جمله قاعده «قتیل‌الزحام»، اگر بر اثر ازدحام کسی کشته شود و به فرض اینکه قاتل یا مقصر خاصی هم نباشد، از بیت‌المال باید غرامت و دیه به آنها پرداخت شود. او گفت: طرف سعودی این مساله را رد نکرده است.