ایرنا: مشاور وزیر کشور و دبیر هیات اجرایی مرکزی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و دبیر ستاد انتخابات کشور در انتخابات اخیر، در پی طرح مجدد برخی ادعاهای انتخاباتی در خطبه‌های نماز جمعه اخیر در یکی از شهرهای کشور، توضیحاتی را در این خصوص منتشر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، پورعلی مطلق در نامه‌ای به‌طور تفصیلی به طرح مجدد برخی ادعاهای انتخاباتی درخصوص کمبود تعرفه پاسخ داد.

در این نامه آمده است: «با عنایت به سخنرانی روز جمعه مورخ ۱۶-۴-۹۶ حضرتعالی مبنی‌بر توزیع نادرست تعرفه‌های اخذ رای و عدم اخذ رای از ۴ میلیون نفر به‌دلیل کمبود تعرفه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، به آگاهی می‌رساند که: مطابق جلسات متعدد با مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور، تعداد واجدین شرایط ۵۶.۴۱۰.۲۳۴ نفر تعیین و بر اساس تجربیات گذشته و تمهیدات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات در مجموع ۶۷.۴۸۲.۰۰۰ برگ تعرفه اخذ رای برای انتخابات ریاست‌جمهوری، چاپ و براساس جدول زمانبندی به کلیه استانداری‌ها و سپس فرمانداری‌های سراسر کشور ارسال شد که در تمام مراحل، نمایندگان شورای محترم نگهبان حاضر و ناظر بر امور بوده‌اند. براساس تجربیات گذشته و تمهیدات صورت گرفته برای برگزاری انتخابات، ۱۱.۰۷۱.۷۶۶ برگ تعرفه، مازاد بر جمعیت واجد شرایط کشور به استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه توزیع شد که ۲۶.۱۱۵.۹۱۵ برگ رای باقیمانده پس از حضور ۴۱.۳۶۶.۰۸۵ نفری مردم در پای صندوق‌های اخذ رای حکایت از این مهم دارد. به‌عنوان نمونه برای استان خراسان رضوی با جمعیت واجد ۴.۴۶۵.۶۹۵ نفری، ۴.۸۵۵.۰۰۰ برگ تعرفه ارسال شد که در مجموع ۳.۴۵۶.۳۸۲ برگ مورد استفاده قرار گرفت و ۱.۳۹۸.۶۱۸ برگ نیز مورد استفاده قرار نگرفت. قابل ذکر آنکه جدول آمار واجدین شرایط و توزیع تعرفه‌های اخذ رای به تفکیک هر استان در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور موجود است.

دبیر هیات اجرایی مرکزی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری همچنین تصریح کرد: شورای محترم نگهبان مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی و نیز ماده ۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نظارت بر برگزاری امر انتخابات را برعهده دارد که این مهم با حضور و بهره‌گیری از به‌طور میانگین ۴ ناظر در هر شعبه اخذ رای برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری پیگیری شد و بحمدالله در روز اخذ رای، هیچ گزارشی از سوی آن شورا و هیات‌های نظارت مبنی بر کمبود تعرفه به ستاد انتخابات کشور ارسال نشد. مطلق همچنین یادآوری کرد: اگر هم مشکل کمبود تعرفه اخذ رای در رسانه‌ها مطرح شده، صرفا کمبود تعرفه در برخی شعب بوده که با پیگیری مسوولان شعب از فرمانداری مربوطه و ارسال تعرفه برای شعب درخواست‌کننده، این موضوع کاملا مرتفع شده بود. ضمن آنکه صورتجلسات شعبات اخذ رای که با حضور ناظران شورای نگهبان تنظیم شده، گواه این امر است.

مشاور وزیر کشور در ادامه آورده است: هیچ گزارش رسمی مبنی بر کمبود تعرفه و عدم اخذ رای به این دلیل به ستاد انتخابات کشور ارائه نشده بنابراین وزارت کشور ضمن رد مطالب منتقل شده به حضرتعالی و مطروح در خطبه‌های نماز جمعه مورخ ۱۶-۴-۹۶، خواهان فرصت مناسب به منظور ارائه توضیحات مکفی و مستدل از تریبون نماز جمعه است تا نسبت به تنویر افکار عمومی اقدام کند.