دنیای اقتصاد: دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی روز گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور نجفی نماینده دادستان، وکلای مدافع متهمان، وکلای شرکت ملی نفت، وکلای بانک مسکن و کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد. به گزارش «ایسنا» دادگاه بررسی اتهامات مهدی شمس یکی از متهمان فساد نفتی ادامه دارد. روز شنبه نیز بخش اول این اتهامات در دادگاه مورد بررسی قرار گرفت . قاضی مقیسه گفت: اتهامات مهدی شمس که نماینده دادستان قرائت کرد افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی با علم به موثر بودن ضربه زدن اقدامات به نظام جمهوری اسلامی ایران، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل گروهی که آقای زنجانی از سران آن است و محکومیتش قطعی شده و دو متهم دیگر آن فلاح هروی و شمس مرتکب جعل شده‌اند و با استفاده از اسناد مجعول، کلاهبرداری و پولشویی کرده‌اند. رئیس دادگاه پس از بیان اظهارات خود از مهدی شمس متهم ردیف دوم خواست که در جایگاه قرار گیرد و به دفاع از خود بپردازد.

به گزارش میزان، قاضی مقیسه خطاب به مهدی شمس تصریح کرد: سه سال و اندی از زمانی که حکم بازداشت این افراد را امضا کرده‌ام، می‌گذرد و هم بابک زنجانی، هم شمس و هم فلاح می‌گویند پول را پرداخت می‌کنیم و هیچ‌گونه اقدامی در جهت اموال به غارت رفته از بیت‌المال انجام نداده‌اند. وی ادامه داد: آقای شمس توضیح دهند نفت را به کجا فروختند؟ پول آن را چگونه گرفتند و چه شد که یک ارز فروش را با مسوولان شرکت نفت و سه وزیر اقتصادی و صنعت و معدن و رئیس بانک مرکزی آشنا کردند و سه وزیر حاضر شدند با آنها قرارداد امضا کنند و این مقدار از نفت را تحویل فردی دهند و اگر یک مقدار عقبه را نگاه می‌کردند متوجه می‌شدند که بانکی در مالزی و بانکی به نام کنت در تاجیکستان وجود نداشته و اعتباری ندارند.

در ادامه مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی در جایگاه‌ حاضر شد و در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: بنده در ارتباط با جرائمی که در کیفرخواست اشاره شده است لایحه‌ دفاعیه خود را ارائه می‌دهم.

شمس خطاب به قاضی مقیسه گفت: سه سال پیش گفتند اگر برگردم پول فال را برمی‌گردانم یا خیر؟ که بنده گفتم در این زمینه تلاش می‌کنم؛ اما قرار شد با دادستانی صحبت کنند. سوال بنده این است من که رها نشدم ۲ سال و نیم در زندان بودم؛ بنابراین چگونه انتظار دارید که این کار را انجام دهم وقتی نمی‌توانستم با فرزندانم که برخی کلمات فارسی را نمی‌دانند انگلیسی صحبت کنم.

قاضی مقیسه در ادامه گفت: مظلوم‌نمایی نکنید شما از متهمان واقعی پرونده هستید ادعا می‌کنید که امان‌نامه داده‌اند هرگز اینگونه نبوده است. شما اعضای باند اخلال‌گران در نظام اقتصادی هستید خودتان را فردی عادی جلوه ندهید. رئیس دادگاه ادامه داد: شما بابک زنجانی را به‌عنوان فردی توانمند به وزیر سابق اقتصاد و دارایی دولت قبل، وزیر سابق صنعت و معدن و تجارت، وزیر سابق نفت و رئیس کل سابق بانک مرکزی معرفی کردید.

قاضی مقیسه همچنین گفت: مدارک را ارائه دهید که آیا پول‌ها را برگردانده‌اید یا خیر؟ شما تعبیری به کار بردید و گفتید که عوامل اصلی را رها کرده‌ایم و افراد عافیت‌طلب در کنار نشسته‌اند، شعرخوانی نکنید و دستگاه قضایی را متهم نکنید. به گزارش «ایسنا» در ادامه مهدی شمس در دفاعیات خود گفت: من به‌عنوان کارگزار کار می‌کردم، مسوولان و خیلی از مقامات آقای زنجانی را تایید کردند. این جمله را کسی به من نقل کرد که نمی‌توانم نام آن را ببرم که یکی از مسوولان گفته‌اند زنجانی مورد اعتماد است. متهم مدعی شد: چهار وزیر، مقامات و دوستان مشترک من، ایشان را تایید کرده بودند. من به ایشان کمک کردم و قصدم خدمت بوده است. اگر پول‌ها را بازنگردانده گناه من چیست؟ قراردادهای من با بابک زنجانی، نمایندگی و کارگزاری بود.

بعد از اظهارات مهدی شمس، قاضی مقیسه اتمام جلسه را اعلام کرد و گفت که جلسه بعدی دادگاه، ۲۵ تیرماه برگزار می‌شود.