دنیای اقتصاد: مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که اگر دونالد‌ترامپ بخواهد تمامیت‌خواهی کند و به‌طور مثال اگر در برابر اجرایی شدن برجام سنگ‌اندازی یا مانع‌تراشی کند، چه ضمانت اجرایی وجود دارد که کشورهای اروپایی مانع از این عهدشکنی شوند، گفت: «این روشن است که یک عضو و یک کشور از این هفت کشور نمی‌تواند خود تصمیم بگیرد که در مورد برجام چه نوع برخوردی کند (منظور، برخورد سلبی است) و دلایل بسیاری هم دارد. یکی از این دلایل، قطعنامه شورای امنیت و تعهد بین‌المللی همه اعضا است.»

به گزارش «ایسنا» او در این رابطه که اگر ترامپ، تعهد خود را نقض کند، دیگران چه خواهند کرد، گفت: «بستگی به آن دارد که اروپایی‌ها حاضر به انجام چه برخوردی باشند. صحبت‌های در حال انجام، حاکی از آن است که اروپایی‌ها مصمم به نگه داشتن و اجرای برجام هستند. مدتی پیش خانم موگرینی در اسلو با صراحت حمایت خود و اروپا را از برجام و اجرای برجام در هر شرایطی اعلام کرد. باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا اروپا حاضر است مثل گذشته بایستد و از موسسات مالی خود در مقابل تحریم‌های فراسرزمینی و فرامرزی آمریکا حمایت کند یا خیر. امروز برای قضاوت کردن، کمی زود است چون هنوز به آن صورت موضوعیت نیافته و صحبت ترامپ و اطرافیانش درباره برجام، بیشتر لفاظی بوده است. قوانین کنگره آمریکا به رئیس‌جمهوری این اختیار را می‌دهد در مواردی که احساس کند امنیت ملی آمریکا برای آن مناسب است، از اختیارات خود استفاده کند و اجازه ندهد تحریم‌های کنگره اعمال شود. حدود دو ماه پیش بود که برای اولین بار این اتفاق در دولت ترامپ افتاد یعنی در عین لفاظی‌هایی که نسبت به برجام می‌کردند، خود آقای ترامپ کاری که چهار ماه یا شش‌ماه یک بار در زمان آقای اوباما صورت می‌گرفت را انجام داد.»

تخت‌روانچی با اشاره به اینکه در حقیقت ترامپ خلاف برجام عمل نکرد، افزود: «دور بعدی آن شاید حدود چند هفته دیگر است و باید دید که چگونه عمل خواهند کرد و باید دید که اگر ماجرا به آن نقطه برسد که ترامپ بخواهد از برجام خارج شود، اروپایی‌ها چه برخوردی خواهند کرد.»

سیاست بازدارندگی ایران

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در رابطه با این موضوع که ممکن است آمریکا وارد جنگ دیگری در منطقه شود یا خیر نیز توضیح داد: «تا آنجا که به ایران مربوط می‌شود، ما به‌دنبال جنگ نیستیم و صلح را دنبال می‌کنیم اما در عین حال آمادگی خود را هم حفظ می‌کنیم و به نیروهای خودمان تکیه می‌کنیم. ما می‌دانیم که برای رسیدن به صلح با ثبات باید عنصری قوی در منطقه بود و یک عنصر ضعیف در منطقه به بی‌ثباتی کمک خواهد کرد.» او تاکید کرد سیاستی که ایران در حال اعمال آن است، سیاستی بازدارنده است و ادامه داد: «در وضعیتی که بعضی اوقات شنیده می‌شود آمریکایی‌ها در شعارهای خود می‌گویند که همه انتخاب‌ها روی میز است، ایران نیز نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و خود را آماده نکند. ما باید آمادگی داشته باشیم. این آمادگی دفاعی است و بیان هم شده اما به‌دنبال تنش نیستیم.»

تخت‌روانچی درخصوص نگاه اروپا به ایران نیز گفت: «اروپایی‌ها نیز در حال حاضر این احساس را دارند و شاید بهتر است بگویم این باور را دارند که جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در جهت امنیت منطقه و امنیت اروپا اثرگذار باشد. بحث امنیت اروپا را از این نظر مطرح می‌کنم که اگر ایران بتواند در منطقه، با تروریسم به خوبی مقابله کند و با داعش برخوردی مناسب و قاطعانه داشته باشد، اروپایی‌ها نیز منتفع می‌شوند و داعش برای اینکه دست بازی برای عملیات در اروپا داشته باشد، محدود می‌شود.»

او درباره مشکلات میان تهران و ریاض نیز گفت: «مدت‌ها پیش وقتی بحث مشکلات ما با عربستان مطرح شد، چندین کشور آمدند و سعی داشتند که میان ما و عربستان، گفت‌وگویی شکل دهند تا مشکلات خود را حل کنیم. ایران اعلام کرد که مشکلی ندارد و به‌دنبال تنش نیست، چرا که تنش در منطقه به سود هیچ کشوری نخواهد بود. ایران و عربستان همسایه هستند و باید مشکلات خود را با گفت‌وگو حل کنند. این کشورها از روی دوستی این پیشنهاد را به عربستان هم دادند، اما آنها همراهی نکردند. ما نظر مساعد داشتیم و هنوز هم همین اعتقاد را داریم. به اعتقاد ما با تمام مشکلاتی که وجود دارد، گفت‌وگو بهترین روش برای حل ماجراست و بدون هیچ پیش شرطی باید به گفت‌وگو نشست و مسائل را حل کرد. به این نکته باید دقت کرد که آمادگی دفاعی لزوما جایگزین گفت‌وگو نیست و گفت‌وگو جایگزین آمادگی دفاعی نیست، بلکه می‌توان هر دو را با همدیگر داشت.»