برقراری دوباره حج، تصمیم نظام بود نه دولت

دنیای اقتصاد: محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها خبر داد. او همچنین روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران، در پاسخ به افرادی که طی دو روز اخیر از قرارداد ایران با توتال فرانسه ابراز نگرانی کرده‌اند، گفت: امضای قرارداد توتال دیوار تحریم را شکست و نشان داد که دولت به تعهدات خود پایبند است، این قرارداد در کنار خرید هواپیما نشان داد که ما مصمم به اجرای تعهداتمان هستیم.

او در واکنش به توهین‌های روزهای اخیر به رئیس‌جمهوری نیز با بیان اینکه منتظر معرفی و مجازات افرادی هستیم که جرم مشهود انجام داده‌اند، تاکید کرد: به جرمی که به‌خاطر سوءاستفاده از حضور مردم روزه‌دار و متدین انجام شد، باید رسیدگی شود و امیدواریم اخبار آن را از سخنگوی قوه‌قضائیه بشنویم. در ادامه سخنگوی دولت با اشاره به تصمیم نظام برای اعزام حجاج به عربستان گفت: مساله تصمیم برای اعزام زائران به حج، تصمیم انحصاری دولت نیست و اگر نظام به این جمع‌بندی رسیده که این اتفاق بیفتد، باید همه کمک کنیم و دیگر نباید از برخی تریبون‌ها از جمله نماز جمعه سخنانی گفته شود که موجب استرس مردم شود.نوبخت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اینکه چرا قانون برنامه ششم برای اجرا ابلاغ نشده است، افزود: برنامه الان در دست اجرا است و اگر دستگاهی بگوید ابلاغ را دریافت نکرده آنها را توجیه می‌کنیم. وی درباره خبر تشکیل سه کمیته تشکیل کابینه از سوی رئیس‌جمهوری گفت: جزئیات و کلیات گمانه‌زنی است و واقعی نیست. اینکه رئیس‌جمهوری کارگروه‌هایی را برای چینش کابینه انتخاب کرده باشد، صحت ندارد. الان رئیس‌جمهوری شناخت کافی روی اشخاص دارد و از نظرات صاحب‌نظران هم استفاده خواهد کرد. سخنگوی دولت تاکید کرد: آقای روحانی تسلط کافی در شناخت افراد دارند و خودشان انتخاب شایسته و بایسته‌ای انجام خواهند داد.

رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام

به هر ترتیب نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت با ارائه گزارشی از وضعیت تولید در وزارت نفت آغاز شد. او در همین راستا گفت: براساس آمار عملکرد خرداد ماه ۹۶، تولید نفت برای نخستین بار بعد از رفع تحریم‌ها از سه میلیون و ٩٠١ هزار بشکه فراتر رفت و تولید میعانات گازی نیز روزانه ٦٩٢ هزار بشکه به ثبت رسید. به گزارش «ایرنا» سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به قرارداد ایران با توتال فرانسه گفت: این قرارداد از آن جهت حائز اهمیت است که به‌عنوان قراردادی درخور توجه بعد از اجرای برجام به امضا رسید و همچنین این قرارداد در کنار قرارداد ورود هواپیماها نشان‌دهنده ظاهر شدن آثار برجام است، همچنین قرارداد با توتال نشان داد دیوار تحریم‌ها کاملا فرو ریخته است.در ادامه او در پاسخ به اینکه با توجه به تحرکات رئیس‌جمهوری آمریکا و منافقین در فرانسه چه تضمینی برای اجرای قرارداد توتال وجود دارد، گفت: از فضایی که در حال حاضر دولت ترامپ در آمریکا علیه منافع ایران ایجاد کرده و در حال تلاش است تا به اجماع برسد، با خبر هستیم. به گزارش «ایرنا» نوبخت اضافه کرد: با چنین اراده‌ای در دولتمردان جنگ‌طلب آمریکا شرکت توتال فرانسه طی فرآیندی در چارچوب تفاهم‌نامه جدید قرارداد نفتی بیست ساله‌ای را در ایران با شرکای خود امضا کرد. وی ادامه داد: کسانی که منافع ملی کشور را دنبال می‌کنند به جای عیب‌جویی از قراردادی که نوعی سنت‌شکنی از سوی توتال است از آن استقبال می‌کنند و باید خرسند باشیم آمریکایی‌ها نتوانستند جلوی این قرارداد را بگیرند و اینکه بگردیم و در قراردادی که همه موارد قانونی مورد توجه قرار گرفته و امضا شده استناد کنیم به چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواهند قابل ‌تامل است. سخنگوی دولت اضافه کرد: البته کسانی هستند که دلواپس منافع ملی کشورند و در زمان برجام هم همواره منافع کشور را در نظر می‌گرفتند و این افراد انسان‌های شریفی هستند هرچند دیدگاه‌های سیاسی آنها با دولت هماهنگ نیست؛ ولی متاسفانه گروهی مخالف هر گونه سود رساندن به کشور هستند.

واکنش به توهین به رئیس‌جمهوری

نوبخت در بخش دیگری از نشست خبری روز گذشته‌اش با اشاره به توهین به رئیس‌جمهوری در روز قدس و عید فطر گفت: یک نفر از مخالفان و منتقدان دولت شهادت دهد، مردمی که یک ماه روزه‌داری در روز عید فطر در این هوای گرم و به عشق خطبه رهبری و دعای ایشان آمدند آیا کسی برای کار دیگری آمده بود آن هم سوءاستفاده از تریبون معنوی؟

انتقاد به تیم سیاسی صدا و سیما

به گزارش «ایرنا» او درباره تحریف سخنان اخیر رئیس‌جمهوری در صداوسیما نیز گفت: ما قدردان رسانه ملی به‌ویژه بدنه این سازمان که انسان‌های شریف و زحمت‌کشی هستند، هستیم ولی انتقادهای ما به تیم سیاسی صدا و سیما باقی است و انتظار داریم رسانه ملی، کار ملی انجام دهد.

رفع نقیصه اطلاع‌رسانی در دولت دوازدهم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره افتتاح شبکه تلویزیونی دولت گفت: دولت نیازمند ابزار رسانه‌ای موثری برای اعلام اقدامات خود است و به همین دلیل در دولت دوازدهم این نقیصه که دلسوزان نیز خواهان آن هستند، برطرف می‌شود.به گزارش خبرآنلاین او افزود: وظیفه داریم در راستای شفاف‌سازی اطلاعات، ابزار رسانه‌ای مناسبی داشته باشیم و به موقع هم اقدام کنیم. اطلاع‌رسانی مصوبات دولت در هفته یک روز توسط سخنگو لازم است اما کافی نیست. امیدواریم در دولت دوازهم، با تعریف سازوکاری این مساله حل شود.

پاسخ به منتقدان اعزام حجاج به عربستان

در ادامه این نشست خبری سخنگوی دولت به برخی سخنان در مورد اعزام حجاج به عربستان پاسخ گفت. طی روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس و برخی امامان جمعه از بررسی اعزام حجاج به عربستان به دلیل شرایط موجود سخن گفته بودند. نوبخت نیز در واکنش به این سخنان با تاکید بر این نکته که برقراری دوباره حج، تصمیم نظام بود نه دولت گفت: برخی دوست دارند از الان دولت را بدهکار کنند چه رسد به آنکه خدایی نکرده آنجا اتفاقی بیفتد. این تصمیم برای دولت نیست نظام این تصمیم را گرفت، یعنی همه ارکان از رأس نظام تا مجریان چنین تصمیمی گرفتند.به گزارش خبرآنلاین، نوبخت افزود: اگر سعودی‌ها شروط ایران را برای حفظ عزت زائران ایرانی می‌پذیرفتند سال گذشته هم اعزام زائران انجام می‌شد. امسال سعودی‌ها همه خواسته‌های ما را امضا کردند و تعهد دادند به خواسته‌های ما توجه کنند چون حفظ سلامت، امنیت و عزت زائران ایرانی مهم است. اینجا دو دیدگاه وجود دارد. برخی معتقدند که اگر سعودی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند سال آینده تجدیدنظر می‌کنیم، دیدگاه دوم نیز معتقد به تعطیل کردن اعزام برای حج تمتع است.سخنگوی دولت تصریح کرد: اینکه از تریبون نماز جمعه دل مردم را خالی کنند در واقع علیه تصمیم نظام صحبت کردن است. صاحبان تریبون حرف‌های خود را پشت صحنه بزند. من حرف‌هایی را از یک شخصیت روحانی شنیدم که در سطح فتوا بود! حال آنکه فتوا برای جایگاه مراجع عظام تقلید است. به هر صورت اگر کسی حرفی دارد حرف‌هایش را بزند تا در سطح نظام تصمیم‌گیری شود و بعد همه تلاش کنیم زائران حج خوبی داشته باشند. به گزارش «ایرنا» او همچنین تاکید کرد: این مساله در شورای عالی امنیت ملی مطرح و تصمیماتی گرفته شد.

واکنش به آتش‌بس سیاسی

نوبخت درباره پیشنهاد آتش‌بس سیاسی از سوی اصولگرایان گفت: افراد بر اساس وجود آزادی‌های سیاسی نظرات خود را بیان می‌کنند و لزومی نیست وقتی کسی چنین حرف‌هایی می‌زند آن را به جریان سیاسی خاصی ربط دهیم، خود این جریان باید پیگیر این بیانات باشد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی دولت درباره پیگیری اقدام آمریکا در سرنگونی ایرباس ۶۵۵ ایرانی در خلیج‌فارس گفت: درباره دریافت غرامت پیگیری کردیم و وجوهی نیز پرداخت شده است.