دنیای اقتصاد: نیروهای تحت حمایت آمریکا به پایتخت دولت اسلامی (داعش) نفوذ کرده‌اند. منابع ائتلاف به رهبری آمریکا و گروه‌ نظارت بر حقوق بشر در سوریه گفته‌اند که شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» برخوردار از حمایت ائتلاف توانسته‌اند با ایجاد شکاف در دیوار اطراف بخش قدیمی شهر رقه بخشی از مرکز این شهر را در اختیار بگیرند.

یک سخنگوی گروه نظارت بر حقوق بشر در سوریه گفته است که نیروهای دموکراتیک سوریه برای اولین بار از جنوب رقه وارد مناطق مرکزی این شهر شده و گروهی از آنان یک بازار شهری را به تصرف درآورده‌اند و بقیه به‌سوی مناطق دیگر شهر در حرکت هستند. به گفته این منبع، نفرات داعش می‌کوشند مواضع تصرف‌شده از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه را باز پس بگیرند. شهر رقه در کرانه رودخانه فرات در شمال شرق سوریه واقع است و مقر گروه داعش در این شهر قرار دارد و به همین جهت از رقه با عنوان مرکز اداری یا «پایتخت دولت اسلامی» نام برده می‌شود. روز پنج‌شنبه هفته گذشته شبه‌نظامیان تحت حمایت ائتلاف گفتند که با تصرف حومه رقه، محاصره مناطق مرکزی شهر را تکمیل کرده‌اند و راه خروج بر نفرات داعش بسته شده است.

ورود شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه به رقه پس از عملیات بمباران بخش‌هایی از این شهر از سوی هواپیماهای ائتلاف به رهبری آمریکا صورت گرفته است. آمریکاییان حمایت تسلیحاتی، مستشاری و عملیات هوایی مورد نیاز این نیروها را برعهده دارند و همچنین از آنان در برابر حملات هواپیماهای ارتش سوریه حمایت می‌کنند. عملیات نفوذ به رقه پس از بمباران بخش‌هایی از شهر از سوی هواپیماهای ائتلاف در روزهای اخیر آغاز شد که به گفته گروه نظارت بر حقوق بشر، باعث کشته شدن تعدادی غیرنظامی شده است. این گروه گفته است که از زمان آغاز عملیات تصرف رقه از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه در اوایل ماه گذشته، حملات هوایی نیروهای ائتلاف به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در این شهر منجر شده است. نیروهای دموکراتیک سوریه گروهی متشکل از شبه‌نظامیان کرد، عرب و سایر اقوام و مذاهب سوریه است و هدف خود را آزادسازی سوریه و استقرار یک نظام دموکراتیک لائیک در این کشور به منظور تامین حقوق تمامی اقوام و گروه‌های ساکن سوریه اعلام کرده است. شهر رقه در سال ٢٠١٤ میلادی به تصرف داعش درآمد و پس از اعلام تشکیل «دولت اسلامی» در ژوئن آن سال، از این شهر به‌عنوان مرکز یا «پایتخت» دولت اسلامی نام برده شده است. بعضی از دلخراش‌ترین اقدامات داعش از جمله مجازات‌های مخالفان و متخلفان در این شهر روی داده و فیلم‌‌‌های آن از سوی این گروه منتشر شده است. در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی در رقه ساکن هستند و با شدت گرفتن درگیری، سازمان ملل نسبت به وضعیت آنان ابراز نگرانی کرده است. این نگرانی وجود دارد که با نزدیک شدن زمان سقوط این شهر و فروپاشی تشکیلات مرکزی داعش، مقاومت نفرات آن باعث درگیری شدید شود و آسیب بیشتری به غیرنظامیان برساند.