فرمول روحانی برای مبارزه با گرد و غبار عکس: President.ir

دنیای اقتصاد: حسن روحانی رئیس‌جمهوری در کنفرانس بین‌المللی «مقابله با گرد و غبار: چالش‌ها و راه‌حل‌های عملی» به ارائه راهکارهایی برای حل مشکل محیط زیست در منطقه پرداخت. مقابله با احداث سد در برخی کشورها، همکاری کشورهای همسایه، منطقه و جهان برای حل معضل بزرگ گرد و غبار، جلوگیری از خشک شدن دریاچه‌ها، بیابان‌زدایی و... از جمله راهکارهای بود که او به‌عنوان فرمول مبارزه با گردو غبار در منطقه مطرح کرد. در کنار طرح این راهکارها، روحانی گریزی هم به مسائل سیاست خارجی زد و با تاکید بر اینکه به جای قوی‌ترین کشور منطقه شدن، باید در پی قوی‌تر شدن منطقه خود باشیم، تصریح کرد: قوی‌ترین کشور در منطقه نباید به‌عنوان هدف اول دنبال شود؛ بلکه باید منطقه قوی‌تر مد نظر ما باشد، نه اینکه در رقابت‌های منطقه‌ای یک کشور بخواهد در برابر کشورهای دیگر منطقه قد علم کند و قدرت خود را به رخ بکشاند و تفرقه و شکاف را بیشتر کند. ما عضو یک خانواده در منطقه مهم خاورمیانه و غرب آسیا هستیم که نمی‌توانیم از هم فاصله بگیریم. در یک خانواده قوی است که یک جمع می‌تواند خوب زندگی کند و نباید چنین باشد که تنها یک فرد در جمع خانواده قوی بوده و بقیه ضعیف باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در این همایش که با حضور مسوولان و نمایندگان سازمان ملل متحد، وزرا و نمایندگان ۴۳ کشور و مقامات و مسوولان داخلی در سالن اجلاس سران برگزار شد، تصریح کرد: امروز باید به فکر منطقه قوی و قوی‌تر باشیم و باید رقابت‌های مخرب و نابجا را کنار گذاشت. شعله جنگ‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای نه‌تنها در دنیای سیاست مخرب است بلکه طبیعت را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و گرد و غبار را هم فراگیر خواهد کرد. روحانی تصریح کرد: هیچ سیاستی در منطقه و خاورمیانه به جز سیاست برد-برد موفق نخواهد بود و اگر کسی تصور کند تنها می‌تواند منافع خود را با ضایع کردن منافع دیگران تامین کند، در اشتباه است ولو این کشور، آمریکا باشد. رئیس‌جمهور افزود: در دنیای امروز هر کشوری که تصور کند می‌تواند به منافع سایر کشورها صدمه بزند و در مقابل منافع خود را محفوظ دارد در خطاست.

پایان عصر دیوارکشی در جهان

روحانی تصریح کرد: امروز عصر دیوارکشی‌ها در جهان پایان یافته است و اگر رهبران برخی تازه به دوران رسیده‌ها به فکر دیوارکشی افتاده‌اند بدانند که امروز دوران دست به دست هم دادن است نه قطع دست‌ها و دوران در کنار هم قرار گرفتن است نه فاصله گرفتن و باید با احترام به حقوق دیگران، حقوق ملت خود را حفظ کنیم نه اینکه تصور شود با تهدید دیگران می‌توان حقوق خود را حفظ کرد و در این مسیر اگر عربستان یا آمریکا چنین تصوری دارند در اشتباه هستند و البته در این راستا از رژیم صهیونیستی نام نمی‌برم، چراکه تمامیت آن بر مبنای اشتباه، خطا، اشغال و تجاوزگری است. رئیس‌جمهور گفت: تنها راه برای زندگی مسالمت‌آمیز در غرب آسیا و تمام جهان اتخاذ سیاست برد-برد است و باید همه دست به دست هم و کنار یکدیگر قرار بگیریم. روحانی افزود: در مسائل محیط زیستی هم باید از سیاست برد-برد استفاده کنیم و باید دنبال اقداماتی باشیم که به واسطه آن هم ایران، هم ترکیه و هم عراق سود ببرند و نمی‌توان به‌گونه‌ای حرکت کرد که تنها یک کشور از سرچشمه‌های آب، منتفع شود و تصور کند که می‌تواند با اقدامات خود، آینده مطمئنی را برای مردم کشورش تامین کند.

احیای تالاب‌های کشور

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های انجام شده در دولت یازدهم در زمینه محیط زیست پرداخت و گفت: دولت یازدهم، دولت محیط زیست بود و اولین تصمیم آن احیای دریاچه ارومیه بود. رئیس‌جمهور افزود: اگر اقدام دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه نبود، امروز در غرب کشور نه‌تنها با توفان گرد و غبار و شن، بلکه با توفان ریزگردهای نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در استان‌های غربی کشور زندگی می‌کنند، ناچار به مهاجرت از این مناطق بودند.

رئیس‌‌جمهور با طرح این سوال که چرا در کشور با معضل دریاچه ارومیه مواجه شدیم، گفت: تغییر در شرایط آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی به‌درستی از عوامل ایجاد این مشکل است، اما عدم مدیریت صحیح نسبت به منابع آب، کشت بی‌رویه و افقی و توسعه آن و عدم در نظر گرفتن حقابه دریاچه‌ها و تالاب‌ها از عواملی بود که باعث شد دریاچه ارومیه به شرایطی برسد که تا سال ۹۵ قرار بود به‌طور کامل خشک شود و ما با گرد و غبار و توفان نمکی مواجه بودیم که زندگی و کشاورزی ما را به‌طور کامل تهدید می‌کرد. در ادامه روحانی به احیای تالاب هورالعظیم و احیای تالاب هامون به‌عنوان تصمیمات و اقدامات دولت اشاره کرد.

منشأ خارجی گرد و غبارها

روحانی در ادامه تاکید کرد: منشأ خارجی گرد و غبار ایران با منشا داخلی آن قابل قیاس نیست؛ به‌نحوی‌که ۲۰ درصد گرد و غبار کشورمان داخلی و منشا ۸۰ درصد آن خارجی است. رئیس‌جمهور افزود: کشورهای عراق، اردن، کویت، سوریه، عربستان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان جزو کشورهایی هستند که در منطقه ما منشا گرد و غبار هستند که به داخل ایران سرازیر می‌شود.

فرمول منطقه‌ای

روحانی سپس به ارائه راهکارهایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه پرداخت. او گفت: احداث سد و بندها بدون مطالعه کافی و در نظر گرفتن آثار زیست محیطی آن می‌تواند برای آینده منطقه خطرناک باشد؛ بنابراین باید بسیاری از این گونه فعالیت‌ها متوقف شود. رئیس‌جمهور گفت: اینکه در منطقه ما کشوری طرح احداث ۲۲ سد را در برنامه خود دارد، می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی بر رودخانه دجله و فرات [بگذارد] و در سایه آن کشور عراق و ایران و بسیاری از کشورها را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ بنابراین نمی‌توان در برابر آثار مخرب آن بی‌تفاوت بود و از این‌رو هم کشورهای منطقه و هم سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه مسوولیت دارند.

روحانی افزود: احداث سد و بندهای متعدد در شمال و جنوب افغانستان می‌تواند استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان را تحت‌تاثیر قرار دهد و اگر دریاچه هامون به‌طور کامل خشک شود، نه‌تنها از گرد و غبار آن استان‌های شرقی ایران در رنج خواهند بود؛ بلکه مردم افغانستان هم در رنج خواهند بود و چنانچه برای مهار توفان‌های شن چاره‌اندیشی نشود مردم کشورهای منطقه چه بسا ناچار به مهاجرت خواهند شد و کانون‌های تمدن بشری در منطقه و کشاورزی و زندگی مردم متوقف شده و از بین خواهد رفت؛ بنابراین همگان در برابر این تهدید خطرناک مسوولیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. روحانی تاکید کرد: اگر داعش و بقیه گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه به تخریب ساختمان‌ها، مزارع و کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌پردازند در این صورت کشاورزی آباد منطقه به بیابان تبدیل خواهد شد که از گرد و غبار آن مردم منطقه دچار رنج و مشکل خواهند شد.

اقدامات ایران

روحانی در ادامه فعالیت‌های ایران برای مقابله با گرد و غبار را تشریح کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران بیش از هفت و نیم میلیون هکتار از بیابان‌ها، کنترل و عملیات بیابان‌زدایی انجام شده، اما همچنان بیش از ۲ میلیون هکتار به‌خاطر اینکه به‌عنوان منشا گرد و غبار محسوب می‌شوند، برای ما خطرناک هستند و همچنین بسیاری از سرزمین‌هایی که در کشورهای همسایه و حاشیه ما قرار دارند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران، اقدامات لازم درون‌‌سرزمینی را ضروری دانسته و این راه را با احیای دریاچه‌ها، تالاب‌ها، مهار بیابان‌ها، جلوگیری از بیابان‌زایی با کشت نهال و مالچ‌پاشی و با حقابه‌ای که برای دریاچه‌ها و تالاب‌ها قایل است، ادامه خواهد داد، اما در عین حال باید کشورهای منطقه در کنار هم بوده و به یکدیگر کمک کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه تاکنون مذاکرات و گفت‌وگوهایی با عراق، افغانستان و ترکمنستان در رابطه با مسائل مرتبط با محیط زیست صورت گرفته، گفت: باید در سایه گفت‌وگو و مذاکره بتوانیم به طرح‌های مشترک و نتایجی دست پیدا کنیم که به نفع کل منطقه باشد. رئیس‌جمهور حفظ محیط زیست را برای سلامت، توسعه و جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه ضروری دانست و تاکید کرد که حل مشکلات زیست‌محیطی، نیازمند برنامه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

تقدیر سازمان ملل از تلاش‌های ایران برای مقابله با ریزگردها

دنیای اقتصاد: معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار گفت: ایران توانایی معرفی الگویی موفق در حفاظت از محیط زیست و مقابله با گرد و غبار را مانند نهال‌کاری و احیای دریاچه که نمونه موفق آن دریاچه ارومیه است، دارد. به گزارش «ایرنا» وی تصریح کرد: ایران گام‌های موفقی برای مقابله با گرد و غبار برداشته است و می‌تواند تجربیات خود را به کشورهای دیگر نیز ارائه دهد.

دستیار دبیرکل سازمان ملل نیز با تاکید بر اینکه مقابله با معضل گردوغبار همکاری‌های جهانی را می‌طلبد، گفت: ایران دستاوردهای خوبی در مقابله با مساله گرد و غبارها داشته است. هولیانگ شو اقدامات ایران برای احیای دریاچه ارومیه را نیز ستود و از این اقدام‌ها به‌عنوان الگوهای خوب ایران در مقابله با مسائل زیست محیطی یاد کرد. در این همایش وزرا و نمایندگانی از ۴۳ کشور جهان از جمله ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، آذربایجان، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، ارمنستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی، صربستان و آمریکا شرکت دارند.