ایسنا: میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از بررسی موضوع «حذف رشته محل‌های دانشگاه آزاد» با حضور رئیس این دانشگاه و وزیر علوم خبر داد.

او با اشاره به حذف رشته محل‌های دانشگاه‌آزاد، اظهار کرد: شاید از نظر وزارت علوم بحث گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها زیر سوال باشد، اما بحث کلی این است که نباید در تمام دانشگاه‌ها این اتفاق می‌افتاد. در هر حال اینکه بخواهیم یک‌شبه تصمیم به حذف رشته‌ها بگیریم، قطعا غیرکارشناسی است و به‌دنبال آن نارضایتی را در مردم ایجاد می‌کند. همچنین به گزارش «ایلنا» محمود صادقی، نماینده مردم تهران و از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به موضوع حذف برخی رشته‌‌های دانشگاه آزاد در حساب کاربری توییتر خود واکنش نشان داد. صادقی در این باره توییت کرد: «اقدام وزارت علوم در حذف رشته‌های فاقد استاندارد دانشگاه آزاد منطبق بر برنامه آمایش آموزش عالی مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.»

اطلاعیه وزارت علوم

در همین ارتباط روز گذشته وزارت علوم درباره عدم تایید بعضی رشته محل‌های دانشگاه آزاد اطلاعیه‌ای صادر کرد.در بخشی از این اطلاعیه آمده است: از منظر حقوقی مطابق ماده ۳ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که در تاریخ ۱۱/ ۰۸/ ۸۹ به تصویب رسیده، حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و با توجه به مجوز شوراهای گسترش آموزش عالی وزارتین علوم،.... تعیین می‌شود و براساس ماده ۱۷ اساسنامه، ظرفیت پذیرش دانشجویان برای هر سال تحصیلی موضوع بند ماده ۱۲ اساسنامه باید براساس نیازهای کشور و حسب مورد به تصویب نهایی وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه این اطلاعیه باتاکید بر اینکه تعیین ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی و دفترچه آزمون دانشگاه آزاد اسلامی باید حسب مورد به تایید وزرای علوم،... برسد؛ آمده است: کد رشته محل‌هایی که مجوز شورای گسترش آموزش عالی را ندارند، باید حداکثر تا اردیبهشت ۱۳۹۴تعیین تکلیف شوند و مسوولیت بررسی و اعلام انطباق یا عدم انطباق، حسب مورد با وزارت‌خانه‌های علوم،... است و همچنین براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۹۴ تنها جایی که نامی از دانشگاه آزاد اسلامی آمده است در بند ۴ ماده ۲ بوده که مربوط به عضویت در شورای سنجش، آن هم بدون حق رای است. به این ترتیب عبارت رشته‌های مصوب پیش از سال ۱۳۹۴ مورد تایید است که در قانون سنجش پذیرش دانشجو به چشم نمی‌خورد.