فرمان ممنوعیت سفر به آمریکا واپس‌گرایانه است

دنیای اقتصاد: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اجرایی شدن فرمان منع روادید اتباع ۶ کشور اسلامی برای سفر به آمریکا، این ممنوعیت را اقدامی واپس‌گرایانه از سوی ایالات‌متحده خواند. لاریجانی در جریان سفر خود به کره جنوبی که برای حضور در اجلاس رؤسای مجالس اوراسیا صورت گرفته بود، این اظهارات را در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان مطرح کرد.

براساس آنچه خبرگزاری خانه ملت از این گفت‌و‌گو منتشر کرده است، با تاکید بر اینکه در صحنه بین‌المللی به یک دیپلماسی خلاق نیاز داریم نه یک دیپلماسی ماجراجویانه، گفت: ایجاد ممنوعیت سفر برای اتباع برخی کشورها دیپلماسی خلاق نیست؛ بلکه اقدامی واپس‌گرایانه است و آنها مساله مبارزه با تروریسم را بهانه‌ای برای این کارها قرار داده‌اند. لاریجانی در ادامه این گفت‌و‌گو، با اعلام اینکه تروریست‌ها در منطقه بیداد می‌کنند ولی برخورد جدی از سوی آمریکا با آنها مشاهده نکرده‌ایم، تاکید کرد: آمریکا ادعای مبارزه با داعش می‌کند و این یک لفاظی است؛ زیرا به دیگر تروریست‌ها کمک می‌کند و این مسیر برای آمریکا مفید نخواهد بود؛ تروریست‌ها در هر جایی که بتوانند اقدام می‌کنند. لاریجانی با بیان اینکه ایران سال‌ها است که با تروریسم مبارزه می‌کند، گفت: سیاست‌های کاخ سفید از عقلانیت لازم برخوردار نیست. او با بیان اینکه تعداد زیادی از ایرانیان در آمریکا مشغول به زندگی، تحصیل و کار تجاری هستند، کدام یک از اینها اقدام تروریستی انجام داده که در حال حاضر مسوولان آمریکایی به‌دنبال ایجاد پوشش برای کارهای خود هستند، گفت: اینگونه مبارزه با تروریسم بیهوده است.

ایران نبود، بغداد اشغال می‌شد

رئیس مجلس با بیان اینکه ایجاد ممنوعیت برای سفر اتباع برخی کشورها باعث سرکوب اقدامات تروریستی نمی‌شود، افزود: بیشتر از آنکه این اقدام مبارزه با تروریسم باشد، یک ژست است. لاریجانی همچنین تاکید کرد که اگر ایران به دولت و ملت عراق کمک نمی‌کرد، بغداد مورد اشغال داعش قرار می‌گرفت. به تاکید رئیس مجلس، این کمک ایران بود که داعش حالا آخرین نفس‌هایش را می‌کشد.

تحریم مسوولان سپاه

علی لاریجانی همچنین در جریان سفر خود به کره جنوبی، در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های این کشور نیز پاسخ داد. او در پاسخ به سوالی درباره تحریم مسوولان سپاه گفت: تحریم مسوولان سپاه از سوی آمریکا چه نتیجه‌ای داشته، اینها اموال زیادی در ایران ندارند چه رسد به آمریکا که بخواهد اموال مسوولان سپاه را مصادره کند.

عامل تیره شدن روابط ایران و عربستان

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه ایران و عربستان متذکر شد: عامل تیره شدن روابط ایران و عربستان ما نیستیم و سعودی‌ها در این دور جدید، رفتار صحیحی ندارند، برهم زدن روابط عربستان و قطر نیز به ایران ارتباطی ندارد، سعودی‌ها قطر را تحریم و محاصره کردند و چنین رفتاری در منطقه نادرست است. او افزود: من فکر نمی‌کنم که سعودی‌ها چنان وزنه‌‌ای داشته باشند که چنین حرف‌‌هایی (را به دیگران به‌ویژه قطر) بگویند. لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود ایران در برهم خوردن روابط قطر و عربستان موثر بوده است، این موضوع را رد کرد و با اشاره به اینکه یکی از شروط عربستان قطع رابطه دوحه با تهران است، گفت: کشورها مستقل هستند و براساس منافعشان تصمیم می‌گیرند این شرط عربستان مانند این است که به کره جنوبی اجبار کنند روابط خود را با ایران قطع کند، آیا شما این موضوع را می‌پذیرید؟ این یک توهین است. رئیس مجلس با بیان اینکه نظر آمریکا در خصوص موضوع قطر و عربستان در یک مقطع زمانی کوتاه تغییر کرد، گفت: آمریکا در این قضیه ابتدا طرف عربستان را گرفت و بعد از انعقاد قرارداد فروش هواپیمای اف ۱۶ به قطر سیاست آمریکا تغییر کرد و این دو کشور مانور مشترک برگزار کردند، اقدام مناسبی نیست که کشورها سیاست خارجی خود را معامله کنند و عملکرد اینگونه برای حیثیت آمریکا مضر است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه ایران و کره شمالی از گذشته روابطی داشته‌اند و در حال حاضر نیز روابط متعارفی برقرار است، گفت: از این روابط باید برای حل مسائل استفاده کنیم تا مناقشه بین دو کره حل شود. او همچنین در ادامه این گفت‌و‌گو، بازار ۷۰ میلیونی ایران را ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: مجلس ایران هم از سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف حمایت می‌کند. لاریجانی با اشاره به تسهیلات هشت میلیارد یورویی دولت کره جنوبی برای حمایت از شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران از سهولت در کارهای بانکی میان دو کشور خبر داد.