دنیای اقتصاد: سه روز پس از توهین به رئیس‌جمهوری در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس، این بار تریبون پیش از نماز عید فطر، به محلی برای توهین به حسن روحانی و دولت او تبدیل شد. صبح روز دوشنبه (عید سعید فطر)، مداحی به نام میثم مطیعی پیش از اقامه نماز عیدفطر در مصلای تهران، اشعاری را در نقد حسن روحانی در مورد برجام، سند ۲۰۳۰ و تحریم‌های جدید سنای آمریکا قرائت کرد. به‌دنبال این ماجرا که با واکنش بسیاری از سیاسیون و مقامات کشور مواجه شد. سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد: موضوعاتی از این دست ارتباطی به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ندارد، بلکه ستاد برگزاری نماز جمعه تهران باید در این‌باره پاسخگو باشد.همزمان، رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران نیز درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: ما همان‌طور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداریم از مداح نماز عید فطر هم چنین درخواستی نداشته‌ایم و اساسا طرح چنین تقاضایی از مدعوان و سخنرانان مراسم‌های خودمان را بی‌احترامی به آنان تلقی می‌کنیم، بنابراین در مراسم امروز هم چنین درخواستی را از مداح مراسم نکرده بودیم و پیش از قرائت این اشعار اطلاعی از مضمون آن نداشتیم.محمدباقر پیش‌نمازی در واکنش به حواشی ایجادشده از سوی مداح مراسم نماز عید فطر اظهار کرد: مسوولیت برگزاری این مراسم با ستاد اقامه نماز جمعه تهران بوده است و ما از آقای میثم مطیعی که سال گذشته هم به‌عنوان مداح در این مراسم حضور داشت و اجرایش با استقبال حاضران مواجه شده بود، دعوت به حضور کرده بودیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا طرح مواردی چون آنچه در اشعار مداح مراسم عید فطر وجود داشت، انسجام و وحدت ملی را خدشه‌دار نمی‌کند، اظهار کرد: تریبون‌های نماز جمعه و نماز عید فطر محلی برای ارائه نظرات کسانی است که به این مراسم‌ها دعوت می‌شوند که البته این دعوت از تمامی طیف‌های داخل نظام صورت می‌گیرد و همه نیروهای داخل نظام از این تریبون‌ها استفاده می‌کنند و کسی هم متن سخنان آنان را پیش از ارائه، مورد بررسی قرار نمی‌دهد. حال ممکن است برخی‌ها از آنچه شخصی از این تریبون‌ها مطرح می‌کند، ناراحت شوند و برخی هم ناراحت نشوند.

آنچه موجب انتقاد سیاسیون و مقامات کشوراز چنین اقدامی شده، اهانت به رئیس‌جمهوری از جایگاه رسمی تریبون نماز عید فطر است که به باور منتقدان قرار است مکانی برای ایجاد وحدت و همدلی بین همه گروه‌های سیاسی باشد. همچنین این ماجرا در شرایطی رخ داد که تنها سه روز از توهین به حسن روحانی در حاشیه راهپیمایی روز قدس می‌گذشت و به‌رغم بازداشت برخی از عاملان و شناسایی آنها هنوز عوامل اصلی آن به مردم معرفی نشده‌اند. به هر ترتیب شعرخوانی جنجالی یک مداح در نماز عید فطر با واکنش نمایندگان مجلس و اعضای دولت رو‌به‌رو شد. در همین راستا برخی از نمایندگان همچون بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس و محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، مداحی روز دوشنبه در نماز عید فطر را مداحی «وحدت‌شکنانه» توصیف کردند. به گزارش «ایسنا» محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور، سیدمحمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس و فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران، هم در فضای مجازی این اقدام را محکوم کردند. مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در گفت‌وگو با جماران تاکید کرد: ستاد اقامه نماز جمعه تهران باید رسما از مردم ایران به‌ویژه نمازگزاران عید سعید فطر در مصلای تهران و نیز از رئیس‌جمهور به خاطر بی‌ادبی و هتاکی مراسم روز عید عذرخواهی کند. به گزارش «ایسنا» علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اشعار قرائت شده در مداحی پیش از مراسم نماز عید فطر در مصلای تهران این اشعار را یک بیانیه سیاسی و غیرمتناسب با عید فطر توصیف کرد و با انتقاد از محتوای این اشعار گفت که تخطئه برجام تخطئه کل نظام است.

شناسایی توهین‎کنندگان به رئیس‎جمهور

از سوی دیگر واکنش‌ها به توهین به رئیس‌جمهوری در راهپیمایی روز قدس همچنان ادامه دارد. در همین راستا معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران از شناسایی توهین‎کنندگان به رئیس‎جمهور در راهپیمایی روز قدس خبر داد. محسن همدانی با بیان اینکه تعداد افراد توهین‌کننده به رئیس‎جمهور در مجموع بیش از ۲۰ نفر نبودند، تصریح کرد: بدون شک بعد از اتمام کار کمیته‎های حقیقت‎یاب و مستندسازی مربوط به این ماجرا و شناسایی کامل افراد پرونده این افراد در صورت صلاحدید به دستگاه قضایی ارسال می‎شود. ازسوی دیگر علی اصغر ناصربخت، معاون امنیتی و انتظامی فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به آخرین جزئیات پرونده توهین‌کنندگان به حسن روحانی در روز قدس گفت: مرحله شناسایی، تحقیق و تفحص در حال انجام است و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط بر برخورد قانونی با افراد خاطی تاکید دارند. او تاکید کرد: در حال حاضر نیز دستگاه‌های ذی‌ربط به مدارک و اسنادی دست پیدا کرده‌اند و شناسایی این‌گونه افراد کار پیچیده‌ای نیست.