دنیای اقتصاد: تهران، دیپلماسی فعالی را برای حل‌وفصل بحران قطر در پیش گرفته است؛ از یکسو در تماس تلفنی امیر قطر با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط اقتصادی و تجاری به‌ویژه میان بخش‌های خصوصی و همکاری مستمر سیاسی و اقتصادی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت، از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست شورای روابط خارجی اروپا در برلین با توجه به انزوای قطر توسط کشورهای عربی گفت اروپا از «قابلیت‌های لازم» برای کمک به حل «مناقشه‌های خلیج‌فارس» برخوردار است. همچنین وی بر ضرورت وجود یک «مجمع امنیتی منطقه‌ای» در خلیج‌فارس برای ترویج گفت‌وگو تاکید کرد.

ظریف که روز دوشنبه برای دیداری دوجانبه و شرکت در نشست شورای اروپایی روابط خارجی وارد برلین، پایتخت آلمان شد، با اشاره به این موضوع که اتحادیه اروپا نمی‌تواند به بهای شکست دیگران به فکر پیروزی باشد، افزود: «این مساله‌ای است که ایران به‌خوبی از آن آگاه است.» به گزارش «ایرنا» ظریف در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات و ناامنی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را ناشی از مسائل «ساختاری؛ عدم تقارن در اندازه، ثروت و جمعیت و عدم توانایی در پرداختن به نیاز مردم برای مشارکت در زندگی ملی» دانست که «منجر به واکنش‌های خشونت‌آمیز جوانان می‌شود.» رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با رد گفتمان ترویج شده ازسوی عربستان سعودی مبنی بر مقصر جلوه دادن دیگران، این نوع برخورد را به گفتمان داعش تشبیه کرد. وی افزود: «گفتمان نفرت و حذف در منطقه ما می‌تواند به سراسر جهان صادر شود و فجایعی فراتر از تصورات شما ایجاد کند.»قرار است محمدجواد ظریف در جریان سفر به آلمان با فرانک ‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری و زیگمار گابریل، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش «ایرنا» ملاقات و تبادل‌نظر با نمایندگان صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ آلمان و شرکت در نشست بنیاد مطالعاتی کوربر از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه ایران در برلین است. وی قرار است در ادامه این سفر اروپایی به ایتالیا برود.

تماس تلفنی امیر قطر با روحانی

همچنین حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری، شامگاه یک‌شنبه در صفحه توئیتر خود، از تماس تلفنی امیر قطر با رئیس‌جمهوری ایران خبر داد. به گزارش «ایرنا» ابوطالبی نوشت: «در تماس تلفنی امیر قطر با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط اقتصادی و تجاری به‌ویژه میان بخش‌های خصوصی و همکاری مستمر سیاسی و اقتصادی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.» به گفته معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری، رد هرگونه فشار، تهدید و تحریم در منطقه، همکاری مستمر سیاسی و اقتصادی دو کشور، در کنار یکدیگر بودن مردم دو کشور و حمایت از قطر، قابل قبول نبودن محاصره قطر و ضرورت وحدت و یکپارچگی جهان اسلام نیز در این تماس تلفنی مورد تاکید واقع شده است.