دنیای اقتصاد: محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: توقع جریان اصلاحات این است که در تشکیل دولت آینده مورد مشورت و رایزنی قرار گیرد تا یک کابینه برجسته با کارآیی بالا تشکیل شود. به هر حال جریان اصلاحات با تمام توان به صحنه آمد به‌خصوص فراکسیون امید که تک‌تک اعضای آن در سراسر کشور سخنرانی‌های زیادی را انجام دادند؛ بنابراین توقع جریان اصلاحات این است که حداکثر تعامل را دولت با این جریان داشته باشد. وی افزود: البته انتظار داشتیم از ناحیه دولت و آقای روحانی برای برگزاری این تعامل پیگیری می‌شد که البته صورت نگرفت و ما پیش‌قدم شدیم، شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تقاضای وقت از آقای رئیس‌جمهور کرده که دیدگاه‌های خود را در مورد کابینه مطرح کند. ما بدون اینکه دنبال سهم‌خواهی باشیم یا وارد مصادیق شویم روی مصادیقی که دولت مطرح کند، نظر می‌دهیم. فراکسیون امید هم از آقای رئیس‌جمهور تقاضای یک نشست را در این زمینه کرده است.

عارف در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون امید در مورد کابینه نظری دارد نیز گفت: در فراکسیون امید هم بحث‌هایی شده به هر حال فراکسیون امید باید رای دهد. اگر تعامل خوبی باشد در رای اعتماد بهتر می‌تواند کار کند و وزرا با پشتوانه قویتری در کابینه حضور خواهند داشت؛ بنابراین نامه رسمی به رئیس‌جمهور نوشتیم تا وقتی را مشخص کنند که کمیته منتخب فراکسیون بتواند به ایشان دیدگاه‌های خود را مطرح کند.

وی افزود: فراکسیون امید نهایت همکاری را در انتخابات کرد و امیدواریم که کابینه‌ای با شایستگی‌های لازم و توانایی‌های خوب انتخاب شود. البته تاکید می‌کنم فراکسیون وارد مصداق نمی‌شود، اما روی مصادیق و پیشنهادهایی که مطرح می‌شود، نظر می‌دهد.

طرح سوال از رئیس‌جمهوری

رئیس فراکسیون امید مجلس در مورد سوال از رئیس‌جمهوری درباره وضعیت موسسات مالی اعتباری نیز گفت: سوال از وزرا و رئیس‌جمهور حق مجلس است ولی سوال از رئیس‌جمهور باید در موارد خاص انجام شود که وزرا در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی می‌کنند. در این مورد خاص فراکسیون امید کارگروهی را تشکیل داده است تا موضوع به‌طور جدی پیگیری شود تا نیازی به سوال از رئیس‌جمهور نباشد.

تکذیب نقش پسر در بستن لیست شوراها

عارف در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی شایعات در زمان انتخابات مبنی‌بر دست داشتن پسرش حمیدرضا عارف در بستن لیست انتخابات شوراها نیز گفت: در مورد نقش پسر بنده در بستن لیست‌ها هم باید بگویم که پسرم مدت‌ها است همکاری در کار سیاسی ندارد و نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات شوراها حضور نداشت. او افزود: در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه یزد کاندیدا شد، ولی به احترام برخی بزرگان انصراف داد. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ هم در کنار من بود و مانند دیگر جوانان در انتخابات نقش‌آفرین بود. به همین دلیل نه‌تنها فرزند من بلکه هیچ فرد دیگری در بستن لیست انتخاباتی نقش نداشته است. رأی، رأی شورای‌عالی بود. هیچ فردی در بستن لیست نقشی غیر از تصمیمات شورای‌عالی و هیات رئیسه نداشت. چه برسد به پسر بنده که اصلا درگیر انتخابات نشد.

پاسخ به ادعای دریافت پول از کاندیداها

او همچنین درباره ادعای دریافت دو میلیارد تومان از هر کاندیدای شورای شهر، تاکید کرد که این مساله هیچ ربطی به شورای‌عالی سیاست‌گذاری نداشته و پیگیری حقوقی می‌شود، ضمن اینکه ستاد تهران اعلام کرده بود تا ۱۰۰ میلیون تومان را به‌عنوان هزینه‌های تبلیغاتی بپردازند. رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مورد اخباری مبنی بر تغییر ساختار یا انحلال شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: انحلال شورا معنی ندارد، شورا برای ماموریتی تشکیل شده که ماموریت خود را انجام داده است، اما اینکه به چه صورت ادامه پیدا کند با توجه به انتخاباتی که در پیش داریم و براساس جمع‌بندی نظرات در زمان مناسب مشخص می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چقدر در تصمیم‌گیری‌های مهم و کلان رئیس مجلس با شما مشورت می‌کند، گفت: البته من چهره شاخص نیستم. بارها اعلام آمادگی کردم برای مواردی که لازم باشد مشورت کنند. منتها هر وقت ایشان تشخیص بدهند ما در خدمتشان هستیم. عارف در پاسخ به این سوال که تا الان موضوعی نبوده که نیاز به مشورت باشد نیز گفت: البته ایشان اشراف کامل بر امور دارند. چند دوره رئیس مجلس بودند و هر وقت لازم بدانند، قطعا ما استقبال می‌کنیم.