دنیای اقتصاد: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مقاله‌ای در روزنامه گاردین و در واکنش به اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران نوشت: «برای بقای توافق هسته‌ای ایران، غرب باید مسیر خود را تغییر دهد.» به گفته صالحی، فعالیت برای دستیابی به توافق‌ها با غرب، تجربه‌ای متفاوت برای ایران بوده است.

برخی کشورهای غربی پس از تعامل‌هایی که به سختی به‌دست آمده‌اند، توجه‌شان به سبب انگیزه‌های کوته‌بینانه سیاسی یا وسوسه‌های پر سود بازیگران منطقه‌ای منحرف شده یا از تعامل خارج و موجب می‌شوند وضع به حالت قبل باز گردد. او ادامه داد: «تعدادی از این تغییرات، به ویژه در زمان تعامل با آمریکا، برای ایران اتفاق افتاده است.» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این مقاله در پاسخ به این پرسش که ما چطور می‌توانیم این توافق را نجات دهیم و آن را از این دور باطل خارج کنیم، تاکید کرد: «من معتقدم تمرکز بر سه اصل، این امکان را به همه بازیگران می‌دهد تا در این مسیر باقی بمانند. این اصول عبارتند از: نخستین مانع اصلی بر سر راه تعامل ایران و غرب، ریشه در «سردرگمی امنیتی» دارد. بازیگران باید برای خودشان و دیگران مشخص کنند آیا به‌دنبال قدرت برای امنیت هستند یا صرفا قدرت را برای قدرت می‌خواهند.» او همچنین اصل دوم را این‌گونه تشریح کرد: «اصل دوم، با واقعیت عینی در برابر آنچه این روزها «واقعیت‌های جایگزین» نامیده می‌شود ارتباط دارد.عقایدی مانند «برخورد تمدن‌ها»، «جنگ شیعه و سنی»، «دشمنی عرب و عجم» و «محور اسرائیل و اعراب بر ضد ایران»، همگی مواردی از واقعیت‌های جایگزین هستند که برای اهدافی پنهانی به وجود آمده‌اند.» او در ادامه نوشت: «بررسی جامع وضعیت تاسفبار جهان به ویژه منطقه خشونت بار و بحران زده ما، به ما می‌گوید همگی نیازمند ایجاد فرهنگی از پایبندی به تعهدات هستیم. این اصل سوم است. در نبود اداره موثر جهان، اتکا به این نوع فرهنگ، مبنایی کارآمد برای تعامل واقعی به وجود می‌آورد.»

او با اشاره به این موضوع که در زمان مذاکرات از طرف ایران هدایت بخش فنی برنامه جامع اقدام مشترک را با گروه ۱+۵ را به عهده داشت، افزود: «من با اطمینان می‌توانم بگویم در بررسی نهایی، سرنوشت این توافق که به سختی به‌دست آمد، به عزم غرب و پایبندی به اصولی که ذکر شد بستگی دارد.»

صالحی تاکید کرد: «احترام نگذاشتن به تعهدات مشخصی که برنامه جامع اقدام مشترک تعیین کرده است نیز همین نتیجه را دارد و همه ما به پله اول باز می‌گردیم. متاسفانه، آن‌طور که اوضاع منطقه اکنون پیش می‌رود، رسیدن به وضعیت تازه‌ای از توازن ممکن است در آینده نزدیک، در دسترس نباشد.» رئیس سازمان انرژی اتمی در نهایت گفت: «اگر شرکای ما در این توافق هسته‌ای به سه اصلی که اشاره کردم تعهد جدی داشته باشند، ما به‌طور قطع شاهد گسترش، تعمیق و نهادینه شدن تعاملی خواهیم بود که به‌طور متقابل، سودمند خواهد بود. این وضع به پیشبرد آرمان برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک می‌کند.»