رسانه‌ها لحن‌ها را دوستانه و برادرانه کنند عکس: President.ir

دنیای اقتصاد: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پنج‌شنبه شب در ضیافت افطار با اصحاب رسانه از رواج ناسزاگویی در کشور انتقاد و با بیان اینکه زمان انتخابات سپری شده است، بر انتخاب راه اعتدال در کشور تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» او با اشاره به حضور مردم در هر چهار سال در سطح ملی برای انتخاب رئیس‌جمهوری به‌عنوان نماینده همه مردم، گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری در سطح کشور و ملی است و کسی که انتخاب می‌شود مبنای قانون اساسی این است که «رئیس جمهور همه مردم» و مجری وظایفی باشد که قانون اساسی بر دوش او گذاشته است. او چهارشنبه شب نیز در ضیافت افطار با استادان و پزشکان گفت: انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می‌دهیم و همچنین موضوع آرای مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به‌دنبال رای مردم به‌عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آرای مردم می‌داند.

باید واقعیت‌ها را به مردم گفت

ضیافت افطار رئیس‌جمهوری با اصحاب رسانه پنج‌شنبه شب در محل اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه انتقاد سازنده بسیار مفید است، گفت: درست است که انتقاد کاملا لازم است. در مثل انتقاد حکم نمک غذا را دارد، اما همه غذا که نباید از نمک تشکیل شود. بلکه باید اصل اخبار و واقعیت‌ها را نیز به مردم گفت. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری افزود: انتقاد واقعی و سازنده یعنی اینکه واقعیتی را برای مردم توضیح دهیم و مثلا به مردم بگوییم در تولید گندم خودکفا شدیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم. انتقاد سازنده لازم است، اما مثلا بگوییم درحالی‌که در سال ۹۲ روزانه ۶ میلیون لیتر گازوئیل وارد می‌کردیم، امروز روزانه ۱۳ میلیون لیتر گازوئیل صادر می‌کنیم و برنامه داریم که این میزان سال آینده به ۲۰ میلیون لیتر برسد. بگوییم در حال رسیدن به خودکفایی در تولید بنزین هستیم و بعد انتقادمان را هم مطرح کنیم. وی اظهار کرد: انتقاد یعنی اینکه اول اصل و واقعیت را برای مردم توضیح دهیم و بگوییم در طول سه سال و نیم گذشته در پارس جنوبی ۱۱ فاز جدید افتتاح شد؛ درحالی‌که در کل دولت‌های گذشته ۱۰ فاز افتتاح شده بود و بعد بگوییم که ۱۱ فاز کم است و باید فازهای بیشتری افتتاح می‌شد.

لحن‌ها را دوستانه کنیم

روحانی تصریح کرد: از رسانه‌هایی که ادای وظیفه کردند سپاسگزاریم و از رسانه‌هایی هم که به اعتقاد ما مسیرشان دقیق نبوده خواهش می‌کنیم حالا که انتخابات تمام شد، دولت یازدهم هم تمام شد و می‌خواهیم وارد دولت دوازدهم شویم، بیایید کمک کنید با یک فضای جدید وارد این عرصه شویم. لحن‌ها را دوستانه و برادرانه‌تر کنیم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: زندگی حضرت علی (ع) به ما می‌آموزد که تبلیغات ناصحیح می‌تواند حتی چهره امیرالمومنین و واقعیت این چهره‌ای را که سراسر حق و عدل است، مخدوش کند. به ما می‌آموزد که تبلیغات ناصحیح کاری می‌کند که مردم روبه‌روی امیرالمومنین در جمل، صفین و نهروان می‌ایستند. روحانی گفت: این نشان می‌دهد که امروز رسالت سنگینی بر عهده ماست. البته مردم در ایام انتخابات و در شکل شهروند خبرنگار به صحنه آمدند بنابراین اگر رسانه‌هایی که در مسیر حق حرکت می‌کردند، تنها بودند ما در انتخابات موفق نبودیم.

جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چرا برخی از ما لحن مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی‌دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، اظهار کرد: با لحن تند به جایی نمی‌رسیم. والله جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد. امام خمینی (ره) هم با اعتدال انقلاب را پیروز کرد. اگر امام به مردم می‌گفت بروند جلوی ارتش بایستند و مقابله کنند، کشور حمام خون می‌شد؛ اما امام چنان عمل کرد که هر چیزی را جذب و هضم کرد.

روحانی افزود: امیرالمومنین (ع) وقتی مشاهده کرد تعدادی از لشکریانش در صفین، حین جنگ به دشمن دشنام می‌دهند، واکنش نشان داد و گفت من اصحابی را نمی‌خواهم که به دشمنانشان فحش دهند. حالا برخی از ما که خود را شیعه علی(ع) می‌دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می‌دانیم و ناسزا‌گویی را انقلابی‌گری می‌دانیم؟ انقلابی ما امیرالمومنین و پیامبر اکرم (ص) است، عماریاسر است. مگر ما شیعه علی نیستیم؟ ما انقلاب کردیم تا راه پیامبر (ص) و راه علی (ع) را دنبال کنیم که به اصحاب خود می‌فرمود حتی در هنگام جنگ به دشمن دشنام ندهید.

دولت یازدهم مظلوم‌ترین دولت است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بی‌تردید دولت یازدهم مظلوم‌ترین دولت در تاریخ انقلاب بوده است، گفت: ما در شرایط امروز باید بیشتر به آینده و نه گذشته و به اهداف ملی و نه رقابت‌های دیروز نگاه کنیم. روحانی دولت را نماینده مردم ایران دانست و اظهار کرد: بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های دولت چیزی جز بیان موفقیت‌ها و پیروزی‌های ملت نیست. دولت چیزی نیست جز نماینده مردم و یکی از اشتباهاتی که رسانه‌ها باید تصحیح کنند، این است که گفته می‌شود مثلا این آقا وکیل‌الدوله است یا این رسانه، رسانه طرفدار دولت است. درحالی‌که دولت همان نماینده ملت است.

به گزارش «ایرنا» روحانی افزود: طرفدار دولت بودن یعنی طرفدار مردم بودن و اگر طرفدار مردم نباشیم پس طرفدار چه کسی باشیم، باید انتقاد کنیم؛ اما انتقاد درست،‌[نه این‌که]چند درصد واقعیت‌ها را بگوییم و چند درصد را نگوییم! همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری اضافه کرد: مردم در روز انتخابات به‌خوبی به صحنه آمدند و رسانه‌های ما هم همین طور و امشب که شب قدر است. شب گله نیست و زمان انتخابات هم سپری شده است و در شرایط امروز بیشتر باید به آینده بنگریم و به اهداف ملی و نه به رقابت‌های دیروز نگاه کنیم.

مبنای ولایت از دیدگاه علی (ع)

رئیس‌جمهوری چهارشنبه شب در ضیافت افطار با استادان و پزشکان نیز با بیان اینکه حکومت مولا علی(ع) کوتاه، اما دارای درس‌های فراوان است، گفت: حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه اهتمام به خواست مردم، متن اسلام است، گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود. او با اشاره به اینکه در دنیای دموکراسی امروز کمتر سراغ داریم که مردم یک کشور تمام خواسته‌ها و حرف خود را در دوران انتخابات با صدای بلند و رسا بیان کنند و در اجتماعات بزرگ آن را بگویند، گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری به شنیدن صدای رسای مردم اهتمام داشته و دارند، افزود: این از افتخارات انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که امام راحل آن را برای ما به ارث گذاشته و امروز مقام معظم رهبری هم ادامه‌دهنده راه امام(ره) است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، جنازه مسلمان را برای مخارج و هزینه‌های او نگه می‌داشتند و وقتی کسی وارد بیمارستان می‌شد، باید همه لوازم و تجهیزات لازم را از بیرون بیمارستان تهیه می‌کرد؛ آیا این در شرایطی که ما بیشترین درآمد نفتی را داشتیم، مایه ذلت نبود؟ او افزود: بنا به تاکید پیامبر گرامی اسلام باید علم را هم بیاموزیم و هم منتقل کنیم. چه اشکالی دارد که ما علم را از دیگران بیاموزیم. ندانستن هیچ شرم و خجالتی ندارد بلکه باید به‌دنبال آموختن باشیم. مگر غربی‌ها علم را از دانشمندان ما نیاموختند.

رسانه‌ها لحن‌ها را دوستانه و برادرانه کنند