ایسنا: سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به‌عنوان تنها نهاد ناظر بر انتخابات وظایف مهمی بر عهده دارد، بیان کرد: تلاش داریم در بعد نظارت بر انتخابات امانتدار آرای مردم باشیم و در این‌باره پاسداری کنیم. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی درباره عدم صلاحیت محمود احمدی‌نژاد گفت: بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان براساس سوابق افراد است و نهایتا با توجه به آرای اعضای شورای‌نگهبان اعلام نتیجه صورت می‌گیرد.

طبیعتا همان‌طور که در ادوار گذشته برخی‌ها رای لازم را نداشتند، ایشان هم رای لازم را کسب نکرد و نظر اعضای شورای‌نگهبان موافق با تایید وی نبود، البته برخی افراد دیگر هم در معرض رای‌گیری قرار گرفته‌اند و آرای‌شان نزدیک بود، ولی چون رای لازم را به‌دست نیاوردند آنها نتوانستند صلاحیت لازم برای حضور در انتخابات را داشته باشند.سخنگوی شورای‌نگهبان درباره تخلفات انتخاباتی طی مدت طی‌شده نیز گفت: بیش از ۲۰۰ مورد تخلف بوده که آنها را برای وزارت کشور و قوه‌قضائیه ارسال کردیم. هیاتی هم از سوی قوه‌قضائیه با سرپرستی دادستانی کل تعیین شده که مشغول بررسی تخلفات و گزارشات هستند، اما اینکه تخلف عمده‌ای صورت گیرد که بخواهد تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات باشد، هنوز گزارش آن به ما نرسیده است. او با بیان اینکه برای ما فرقی نمی‌کند که تخلفات از ناحیه چه کسی یا کسانی باشد، گفت: ما گزارش همه تخلفات را برای نهادهای ذی‌ربط ارسال می‌کنیم. روز سه‌شنبه صبح گزارشی را برای اعضای فقهای شورای نگهبان در رابطه با روند برگزاری و گزارش تخلفات تقدیم کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه تخلفات در روز رای‌گیری چگونه به شورای نگهبان ارائه می‌شود، توضیح داد: ستاد نظارت بر انتخابات کشور در آن روز فعال است. در آن روز گزارش‌ها و تخلفاتی که مطرح شود پیگیری می‌شود یا در آنجا این تخلفات پیگیری شده و رفع می‌شود یا اگر لازم بود قوه‌قضائیه باید در این‌باره اعلام‌نظر کند.سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در انتخابات سال ۸۸ برخی اعضای شورای نگهبان در میتینگ‌های انتخاباتی برخی کاندیداها حضور پیدا کردند و همچنین شاهدیم که یکی از فقهای شورای‌نگهبان در مراسم انتخاباتی یکی از کاندیداهای اصولگرا حضور داشته، تاکید کرد: در گذشته مواردی بوده که قطعا بازنمی‌گردد. اخباری که شما گفتید این‌گونه نیست. یکی از نامزدها به محل جامعه مدرسین رفتند و آن فرد فقیه شورای‌نگهبان هم به‌عنوان عضو جامعه مدرسین در آنجا حضور داشته‌اند و از کاندیدایی هم جانبداری نکردند.