حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در کنفرانس «سوریه پس از گذشت شش سال» در لندن، با انتقاد از راهبرد غرب در حمایت از گروه‌های تروریستی برای سرنگونی رژیم سوریه گفت که این حمایت‌ها به‌جز کشتار و ویرانی برای مردم این کشور نتیجه‌ای نداشته و باید هر چه زودتر متوقف شود. به گزارش «ایرنا» بعیدی‌نژاد روز چهارشنبه در سخنانش در این کنفرانس بابیان اینکه حل بحران سوریه در گرو شناختی دقیق از اوضاع منطقه و مسائل مرتبط با آن است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره اعتقاد داشته است که بحران این کشور راه‌حل نظامی ندارد.»

او با اشاره به شناخت صحیح ایران از تهدید داعش در منطقه از زمان پیدایش گروه تروریستی داعش در عراق افزود: «ایران جزو اولین کشورهایی بود که به دعوت دولت عراق برای دادن مشاوره‌های نظامی به ارتش این کشور برای مقابله با تهدید داعش وارد صحنه شد و تلاش موثر نیروهای مسلح و بسیج عراق با حمایت‌های ایران باعث شد که پیشروی‌های داعش که تا ۶۰کیلومتری بغداد جلو آمده بودند، روند معکوسی پیدا کند.»

سفیر ایران اضافه کرد: «متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل تنها پس از چند ماه، در حالی‌که داعش به تهدیدی تمام‌ عیار علیه کشورهای غربی تبدیل شد، حاضر شد این معضل روزافزون را مورد توجه قرار دهد. این در شرایطی بود که در این فاصله برخی کشورهای منطقه و ورای منطقه، به لحاظ مالی و لجستیکی از داعش حمایت گسترده‌ای به عمل ‌آورده بودند.»

بعیدی‌نژاد افزود: «داعش در آن زمان با حمایت حامیان خود مانند یک دولت عمل می‌کرد. این گروه تروریستی نفت صادر می‌کرد، نقل‌وانتقالات مالی گسترده داشت و از طریق فروش اجناس و اشیای عتیقه موجود در موزه‌های تاریخی عراق و عملیات پولشویی درآمد زیادی کسب می‌کرد به‌طوری‌که دستمزد بالایی به سربازان خود می‌پرداخت.»

او با اشاره به زمانی که داعش موصل را تصرف و قلمرو خود را در سوریه توسعه داد، افزود: «هرچند در آن مقطع برخی از کشورها احساس ناامنی کردند اما واکنش‌ها کافی نبود. متاسفانه موضع رسمی غرب و بسیاری از کشورهای منطقه تقبیح ظاهری داعش و حمایت علنی از دیگر گروه‌های مسلح تحت عنوان گروه‌های میانه‌رو بود. اما بسیاری از این گروه‌های مسلح به‌اصطلاح معتدل نیز خود با هر تعریفی بخواهیم بسنجیم، مشمول تعریف تروریست قرار می‌گیرند.»

بعیدی‌نژاد هشدار داد: «اما زمانی که ما تروریست‌ها را به دو گروه خوب و بد تقسیم می‌کنیم، اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌ایم و متاسفانه برخی دولت‌ها هنوز به این تفکیک دامن می‌زنند.»

سفیر کشورمان بابیان اینکه تروریسم خوب و بد وجود ندارد، تاکید کرد: «تروریسم به هر شکلی محکوم است و نباید این‌گونه تصور شود که اگر تروریست‌ها در جهت حفظ منافع ما حرکت می‌کنند، می‌توانیم آنها را نیروهای مسلح خوب بنامیم.»

بعیدی‌نژاد در همین حال واکنش صریح مقامات ایران در مقابله با داعش را ناشی از شناخت عمیق نسبت به این گروه تروریستی توصیف کرد و افزود: «ما آگاه هستیم که هرگز نمی‌توان با تفکرات داعش کنار آمد. داعش دارای قرائتی متعصبانه، انحرافی و افراطی از دین اسلام است که ریشه در وهابیت دارد. اما متاسفانه غرب شناخت صحیحی از وهابیت ندارد.»

وی بابیان اینکه «وهابیت به‌عنوان منبع اصلی تفکر داعش پدیده جدیدی برای ایران نیست»، افزود: «ما مرتب به طرف‌های اروپایی در مورد خطر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی که وهابی هستند، هشدار می‌دادیم اما متاسفانه آنها تا مدت‌های مدیدی گوششان به هشدارهای ما بدهکار نبود. ما به صراحت اعلام کردیم که صورت مساله را در مبارزه با دولت بشار اسد خلاصه نکنید و دل به گروه‌های تروریستی نبندید، خطری که همه را تهدید می‌کند افراطی‌گری و تروریسم است.»

بعیدی‌نژاد افزود: «ما اعلام کردیم که حتی اگر از بشار اسد خوشتان نمی‌آید از تروریسم علیه او حمایت نکنید، چراکه حمایت از تروریسم راهبرد مناسبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست و عواقب نامطلوبی به‌دنبال خواهد داشت.»

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی شرایط منطقه را درک می‌کند، افزود: «ما همواره به دوستانمان در اروپا گفته‌ایم که بحران سوریه، راه‌حل نظامی ندارد. چه درگذشته و چه اکنون‌که حکومت سوریه از موقعیت بهتری برخوردار است، باز هم فکر می‌کنیم راه‌حل بحران سوریه نظامی نیست.»

بعیدی‌نژاد با تاکید بر این موضوع که ما باید تلاش‌هایمان را افزایش دهیم و با تروریسم به هر شکلی مقابله کنیم، ادامه داد: «ما باید برای تمامی گروه‌های مسلح سوری مشخص کنیم که چنانچه کشورشان را دوست دارند و تمایل دارند در آینده، در آن ایفای نقش کنند باید دست از اقدامات نظامی بردارند و با دست کشیدن از مقابله مسلحانه از طریق گفت‌وگو با مقامات دولت مشکلاتشان را حل‌وفصل کنند.»

سفیر ایران همچنین اضافه کرد: «ما باید از تمام گروه‌ها، احزاب و جریانات سیاسی در سوریه بخواهیم تا از طریق مذاکره در رابطه با آینده کشورشان به یک تصمیم جمعی برسند.»

او در همین حال گفت: «قدرت‌های خارجی، چه در منطقه و چه خارج از منطقه نیز نباید در امور سوریه دخالت کنند و نباید به خود اجازه دهند تا درخصوص وضعیت حال و آینده سوریه برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند. همه باید به‌جای آنکه فکر منافع گذرای خود باشیم، برای تضمین آینده بهتر، از تمام جریان‌های مردم سوریه، بخواهیم که خود آینده خود را تعیین کنند. راه‌حل سوریه باید از طرف خود مردم سوریه مشخص شود.»

سفیر ایران در بریتانیا ادامه داد: «ما اطمینان می‌دهیم که اگر چنین راهبردی اتخاذ شود بحران سوریه به‌سرعت حل خواهد شد. اما متاسفانه برخی در منطقه همچنان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و حامیان خود را از مذاکره بر حذر می‌دارند یا از آنها می‌خواهند که با پیش‌شرط وارد مذاکره شوند. متاسفانه با چنین اوضاعی و در چنین شرایطی قادر به استقرار صلح در سوریه نخواهیم بود.»

سفیر کشورمان در پایان ضمن اشاره به نقش مثبت و سازنده ایران در مقابله با تروریسم و حل بحران سوریه و عراق خاطرنشان ساخت که این تلاش‌ها همواره در راستای حمایت از دولت‌های بغداد و دمشق به دعوت از خود آن دولت‌ها و با هدف اصلی مقابله با تروریسم و افراطی‌گری صورت گرفته است. کنفرانس «سوریه پس از گذشت شش سال» روز چهارشنبه از سوی مرکز اروپایی مطالعات افراط‌گرایی وابسته به دانشگاه کمبریج با حضور کارشناسان، اندیشمندان، مقامات دولتی، سفرا و اصحاب رسانه در لندن گشایش یافت.