بانک مرکزی روز گذشته در نوشته‌ای به یکی از گزارش‌های منتشر شده در روزنامه جوان پاسخ داد. در این یادداشت آمده است: روزنامه جوان ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۵ طی گزارشی با اشاره به برخی موضوعات نظیر تاثیر منفی رشد بالای نقدینگی بر نرخ تورم که توسط رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع مدیران بانکی کشور مطرح شده بود، کوشیده است این موضوع را القا کند که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز نرخ تورم تک‌رقمی را در معرض تهدید می‌انگارد. بر همین اساس گزارش زیر برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به‌رغم تلاش آن روزنامه در استناد به سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی، گزارش‌هایی مبتنی‌بر تفکر کارشناسی را به‌راحتی می‌توان از گزارش‌های مبتنی‌بر گرایش‌های سیاسی و غیرکارشناسی تشخیص داد. اولین نکته در گزارش مورد بررسی، این بوده است که کنترل نرخ تورم را به‌عنوان تنها دستاورد ادعایی دولت یازدهم معرفی کرده است. هرچند مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت یازدهم، کنترل و مهار نرخ تورم بوده است، لیکن تقریبا اکثر کارشناسان مطرح و معتبر اقتصادی بر این باورند که دستاوردهای دولت یازدهم صرفا‌ در کنترل نرخ تورم خلاصه نشده و این دولت به موفقیت‌های قابل‌توجهی درخصوص ایجاد ثبات در بازار ارز و به تبع آن ایجاد ثبات اقتصادی دست یافته است. علاوه‌بر این، هرچند خروج غیرتورمی منبعث از آرامش اقتصادی به‌وجود آمده در سال ۱۳۹۳، متعاقب شوک منفی شدید قیمت نفت در سال ۱۳۹۴ تضعیف شد لیکن به مدد تلاش‌های تیم دیپلماسی کشور در به ثمر رسیدن برجام، اقتصاد ایران بازگشتی قدرتمندانه به بازار جهانی نفت داشت که نتیجه آن را می‌توان در نرخ رشد دو رقمی اقتصادی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ مشاهده کرد. براساس آخرین ارقام منتشر شده، رشد تولید ناخالص داخلی در ۹ ‌ماهه سال ۱۳۹۵ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰، معادل ۶/۱۱ درصد و در فصل سوم معادل ۷/۱۵ درصد بوده که در تاریخ اقتصادی ایران کم‌سابقه است. علاوه‌بر این، نرخ رشد به دست آمده صرفا به‌دلیل بهبود قابل‌ملاحظه بخش نفت نبوده و حرکت رو به رشد سایر بخش‌های اقتصادی در فصل‌های اول، دوم و سوم سال ۱۳۹۵ نیز نشانه‌هایی جدی درخصوص خروج غیرتورمی از رکود را در اقتصاد ایران نشان می‌دهد. بر این اساس، در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ ارزش افزوده بخش کشاورزی ۲/۴ درصد، بخش صنعت ۸/۵ درصد و بخش خدمات ۴/۲ درصد رشد داشته است. مجموعه این اطلاعات و ارقام نشان‌ می‌دهد اقتصاد ایران به‌تدریج در حال گذار از رکود عمیق خود بوده و بدیهی است که با استمرار انتشار آثار مثبت برجام بر سایر بخش‌های غیرنفتی، ارزش افزوده سایر بخش‌های اقتصادی نیز با جهشی قابل‌اعتنا روبه‌رو خواهد شد.

روزنامه جوان در بخش‌های مختلف گزارش خود بارها به نگرانی رئیس‌کل بانک از رشدهای بالای نقدینگی اشاره و تلاش کرده این نگرانی را به‌عنوان یک نکته منفی به خوانندگان القا کند. در پاسخ به این ابهام باید به این نکته اشاره کرد که رویکرد بانک‌مرکزی در انتشار آمارهای اقتصادی و تحلیل‌های مربوطه همواره بر پایه ایجاد شفافیت استوار بوده و تحلیل‌های انجام گرفته براساس آمارهای منتشره نیز مبتنی‌بر واقعیات مسلم اقتصادی و جهت‌گیری‌های تخصصی و حرفه‌ای است. بروز تهدیدهای تورمی از محل رشدهای بالای نقدینگی بر هیچ کس پوشیده نیست و بانک مرکزی نیز با آگاهی کامل نسبت به این مهم، همواره بر کنترل نرخ رشد نقدینگی تاکید کرده و پایدارسازی نرخ تورم تک‌رقمی را در گرو کنترل کل‌های پولی معرفی کرده است. با این حال، در شرایطی که دولت یازدهم اقتصاد کشور را در نقطه حضیض خود تحویل گرفت، چاره‌ای جز مساعدت‌ به تولید و رفع موانع تامین مالی واحدهای تولیدی نداشت. به همین دلیل رشد نقدینگی مهار شده ۳/۲۲ درصدی در سال ۱۳۹۳ اندکی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ افزایش داشت. البته انتشار آمار حساب‌های ملی در سال ۱۳۹۵ نشان داد که جهت‌گیری‌های سیستم بانکی در قالب تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط تا حد زیادی به هدف اصابت کرده و موجبات رشد ارزش افزوده در بخش‌های غیرنفتی اقتصاد را فراهم آورده است. بدیهی است که ابراز نگرانی نسبت به ریشه‌های تورمی سیاست‌ها و اقدامات صورت گرفته در کل اقتصاد از جمله وظایف اصلی مقام ناظر پولی محسوب شده به همین دلیل، رئیس‌کل بانک مرکزی بر لزوم استمرار انضباط پولی و مالی تاکید داشته و به منظور صیانت از دستاوردهای تورمی، پرهیز از هرگونه اقدام ثبات‌زدا در عرصه اقتصاد کلان را ضروری دانسته است. با این توضیحات، واکنش غیرحرفه‌ای و سیاسی روزنامه یاد شده به سخنان و مواضع منطقی و اصولی بانک مرکزی نشان می‌دهد که اهدافی غیر از اطلاع‌رسانی صادقانه در میان بوده و یک‌سویه‌نگری‌های غیرحرفه‌ای دلیل اصلی این نوع نحوه گزارش‌دهی است. جای تاسف است که رسالت روزنامه‌نگاری - که همانا ارائه اطلاعات کارشناسی و دقیق است- در برخی از جراید جای خود را به جهت‌گیری‌های سیاسی داده و از این طریق تلاش می‌کنند تا کام مردم عزیزمان را به‌رغم موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ دولت تلخ کنند.