دنیای اقتصاد: شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار است امروز تصمیم نهایی خود برای معرفی کاندیدای موردحمایت جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کند. پیش از این اصلاح‌طلبان از حسن روحانی به‌عنوان کاندیدای قطعی خود در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده بودند و در همین راستا هفته گذشته نشست مشترکی میان هیات‌رئیسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهوری برگزار شد. در همین حال به گزارش «ایسنا» نشست مشترک شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و هیات‌رئیسه شورای‌عالی اصلاح‌طلبان استان‌ها نیز به‌زودی برگزار خواهد شد اما اصلاح‌طلبان در شرایطی از روحانی به‌عنوان کاندیدای نهایی و قطعی خود نام می‌برند که معتقدند در صورت بروز اتفاقی از پیش تعیین‌نشده باید یک یا دو کاندیدای پوششی داشته باشند؛ موضوعی که هنوز در مورد آن به توافق نرسیده‌اند.

روز گذشته غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در این مورد گفت: «ما مطمئن هستیم که شورای‌نگهبان معیارهایی را برای تایید صلاحیت کاندیداها مدنظر قرار می‌دهد. امروز و بعد از گذشت چهارسال از خود شورای‌نگهبان می‌شنویم که ‌ای کاش سال ٩٢ فلان اتفاق در شورای‌نگهبان نمی‌افتاد. به فرض شاید آقای روحانی در رای‌گیری نهایی، نتوانست اکثریت آرای شورای‌نگهبان را از آن خود کند. این اتفاق نادری هم نیست؛ وقتی آقای‌هاشمی با اختلاف یکی دو رأی رد صلاحیت می‌شود، احتمال رد صلاحیت روحانی هم وجود دارد. در چنین شرایطی نباید یک جناح مهم سیاسی در کشور به یکباره احساس خلأ کند.»او در ادامه افزود:«عده‌ای هم معتقدند که احراز صلاحیت بین صد و صفر اتفاق نمی‌افتد. فردی که سوابقش معلوم بوده و رئیس‌جمهوری مستقر کشور است، بسیار بعید است و هزینه سنگینی هم دارد که بخواهند رد صلاحیت کنند. در این‌صورت، حضور گزینه پوششی به تفرق و تشتت نیروها و امکانات منتهی خواهد شد. »

همزمان عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با انتخاب در مورد تصمیم برای انتخاب نامزد در سایه اصلاح‌طلبان که برعهده روحانی گذاشته شده بود، گفت:«بنده در این مورد خبری ندارم اما تا جایی که در جریان هستم گفت‌وگو در این مورد ادامه دارد و حتی منجر به دوقطبی‌شدن فضا بین طرفداران آقای روحانی شده است؛ به این‌صورت که تعدادی از آنها معتقدند باید نامزد در سایه وجود داشته باشد و برخی هم مخالف تحقق این امر هستند و شورای‌عالی ائتلاف هم در مجموع تصمیم نهایی در این‌خصوص را به آقای روحانی واگذار کرده است.» ناصری در بخش دیگری از این گفت‌وگو صحت انتشار خبری مبنی‌بر شکل‌گیری ائتلاف انتخاباتی نانوشته و غیررسمی بین لاریجانی و روحانی را تائید کرد و گفت: «این ائتلاف به‌صورت نانوشته و غیررسمی شکل گرفته است؛ چراکه آقای لاریجانی اصولگرایی باهوش و مدیری کارآمد بوده که رفتارهایی که از سال ۹۲ به بعد در مجلس در راستای همسویی با دولت انجام داده است، به‌خوبی بیانگر این مهم است.»

کاندیداهای در سایه

به هر حال هرچند هنوز اصلاح‌طلبان به تصمیم نهایی در این‌خصوص نرسیده‌اند، اما تاکنون از علی مطهری و مسعود پزشکیان دو نایب‌رئیس مجلس به‌عنوان دو کاندیدای پوششی احتمالی ریاست‌جمهوری نام برده‌اند. هرچند مسعود پزشکیان این موضوع را رد کرده و علی مطهری هم تاکنون واکنشی به این ماجرا نشان نداده است. در همین حال به گزارش انتخاب برخی خبرها از احتمال کاندیداتوری سه مقام ارشد دولت یازدهم در انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت می‌کند.به گزارش انتخاب، از حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان چهره‌هایی یاد می‌شود که برخی در تلاشند تا آنها را برای کاندیدای ریاست‌جمهوری سال ۹۶ قانع کنند تا در مناظرات، کنار روحانی حضور داشته باشند. براساس ایده «نامزد پوششی»، این سه مقام ارشد دولت یازدهم، پیش از برگزاری انتخابات به سود روحانی از صحنه کنار خواهند گرفت.در همین حال به گزارش انتخاب، این سه مقام بلندپایه نیز هر کدام کاندیداتوری خود را به «تکلیف روحانی» موکول کرده‌اند. همزمان با طرح مساله «کاندیدای در سایه» از جانب برخی از اصلاح‌طلبان که موافقان و مخالفان خود را دارد، برخی خبرها حاکی از برنامه تخریبی مخالفان حسن روحانی برای تک دوره‌ای کردن او است. در همین ارتباط مسیح مهاجری، مدیرمسوول روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله روز شنبه خود فاش کرد که« مخالفان دولت یازدهم برای تک‌دوره‌ای کردن ریاست‌جمهوری حسن روحانی نه‌تنها برنامه‌ریزی جامعی کرده‌اند، بلکه تقسیم کار هم بین آنها انجام شده است.» در همین حال بسیاری از چهره‌های سیاسی نیز این روزها از برنامه‌های تخریبی صدا‌و‌سیما در مورد دولت گلایه می‌کنند و معتقدند که صدا و سیما به تریبونی برای معرفی برنامه‌های انتخاباتی جناح مخالف دولت تبدیل شده است. این موضوع چند روز پیش حتی با انتقاد محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در برنامه زنده افق روبه‌رو شد تا آنجا که او پس از پخش کلیپی درباره فعالیت جمنا و تاکید این کلیپ به‌رروی چهره ۴ نامزد از این شیوه صداو سیما انتقاد کرد و گفت که «گویا رسانه ملی و شبکه افق و برنامه جهان‌‌آرا نامزدهای خود را نیز انتخاب کرده‌اند و از الان از آنها حمایت می‌کنند.» او همچنین از صدا‌و‌سیما خواست تا بهتر در این موارد عمل کند.در کنار تلاش اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدایشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، از آن‌سو اصولگرایان در بحران اعلام نامزدی‌های مختلف ازسوی چهره‌هایشان دچار سردرگمی شده‌اند. در واقع اردوگاه اصولگرایان در فاصله دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، همچنان در اختلاف و تشتت به‌سر می‌برد. اختلافی که حتی جبهه تازه تاسیس «جمنا» (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) هم نتوانسته است آن را کمرنگ کند. با تمام اینها برخی براین نظرند که درنهایت این چند‌دستگی میان اصولگرایان و تعدد نامزدهای آنها منجر به شکسته شدن آرای حسن روحانی خواهد شد. این دسته از صاحب‌نظران معتقدند که حتی اگر اصولگرایان نتوانند به اجماع بر سر معرفی یک کاندیدا برسند، در مناظره‌های انتخاباتی هرکدام می‌توانند دستاوردهای ۴ ساله دولت یازدهم را به چالش بکشند و همین امر لزوم وجود کاندیداهای در سایه از سوی اصلاح‌طلبان را برای پاسخگویی به این تخریب‌ها ضروری می‌سازد.