پالسی درباره صلاحیت‌ها نداده‌ایم عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: نزدیک شدن به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، بار دیگر موضوع «نظارت» بر این انتخابات را سوژه اظهارنظرها کرده است؛ موضوعی که پیش از این با ابراز نگرانی آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای‌نگهبان همراه شد و دیروز هم عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا درباره آن سخن گفت. این عضو حقوقدان شورای‌نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر آیت‌الله جنتی دبیر شورای‌نگهبان در اجلاسیه اخیر مجلس خبرگان مبنی‌بر مصیبت خواندن شرکت کردن ۴۰۰ هزار نفر در انتخابات شورای شهر تاکید کرد که قطعا شورای‌نگهبان در بحث انتخابات شوراها ورود نخواهد کرد؛ زیرا اصل ۹۹ قانون اساسی چنین اختیاری را به شورای‌نگهبان نداده است.

کدخدایی در ادامه تاکید کرد که اظهارنظر آیت‌الله جنتی به‌عنوان دبیر شورای‌نگهبان نبوده بلکه به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان بوده است و ایشان از وضعیتی که در انتخابات شوراها در کشور ما وجود دارد ابراز نگرانی کردند. او همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی که به‌عنوان ناظر بر انتخابات است نهایت تلاش خود را برای نظارت بهتر بر انتخابات داشته باشد و شورای‌نگهبان نه ادعایی در این باره و نه فرصت و امکانات لازم بر نظارت انتخابات شوراها دارد.

آیت‌الله احمد جنتی ۱۷ اسفندماه امسال در دومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفته بود: نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مصیبت است چون هیچ حساب و کتاب منظمی ندارد و صلاحیت‌ها درست رسیدگی نمی‌شود. یک روز بعد عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در پاسخ به این دغدغه دبیر شورای‌نگهبان اعلام کرد که نظارت بر انتخابات شوراها به عهده مجلس است و مجلس، سازماندهی مناسبی در این خصوص انجام داده است.

صلاحیت‌ها

با این همه عباسعلی کدخدایی در ادامه نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری داوطلبانی که در انتخابات مجلس گذشته رد صلاحیت شده‌اند و اینکه با اتکا به چه پالسی مجددا کاندیدا می‌شوند، گفت: باید از خودشان بپرسید که چه پالسی دریافت کرده‌اند که داوطلب شدند، اما از سوی شورای‌نگهبان هیچگونه پالس و خبری ارسال نشده و اعلام نظر شورای‌نگهبان در مهلت بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد.کدخدایی همچنین درباره فعالیت زودهنگام انتخاباتی برخی افراد گفت که شورای‌نگهبان در هنگام بررسی صلاحیت‌ها نظر خود را اعلام خواهد کرد.او درباره تبلیغات تمام‌عیار انتخاباتی در فضای مجازی نیز اینگونه پاسخ داد: شورای‌نگهبان تا آنجا که امکانات اجازه دهد رصد خود را بر تبلیغات در فضای مجازی انجام می‌دهد اما نیازمند قانون جامعی هستیم که به‌ویژه درباره تبلیغات انتخاباتی اختیارات لازم را به شورا بدهد. سخنگوی شورای‌نگهبان از مجلس شورای اسلامی خواست تدوین قانون جامع انتخابات را به اتمام برساند تا امکانات و اختیارات نهادهای نظارتی متناسب با روش‌‌های جدید تبلیغات انتخاباتی باشد.سخنگوی شورای‌نگهبان در پاسخ به سوال دیگری راجع به گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه ایران و اینکه گفته بود ‌ای کاش از حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد برای شرکت در جلسه شورای‌نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ دعوت نمی‌کردیم، گفت: من از این جهت آن مطلب را گفتم که شما دیگر سوال نپرسید؛ گفتم ‌ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد که رسانه‌ها اینقدر به آن نمی‌پرداختند و الا ما هنگام انجام وظایف خود باید طبق قانون از همه مراجع استعلام کنیم و به انجام وظایف قانونی خود خواهیم پرداخت.

این عضو حقوقدان شورای‌نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا نظری که از شما درباره استعلام از وزیر سابق اطلاعات در جریان بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی منعکس شد همان نظر خودتان بوده است یا نه، گفت: ما از دوستان رسانه‌ای که نمی‌توانیم گله کنیم؛ آنها هر جور بخواهند به شورای‌نگهبان حمله می‌کنند و ما هم حرفی نمی‌زنیم و شکایتی نمی‌کنیم، اما از دوستان خواهش داریم که در سال ۹۶ اخلاق‌مداری و امانت‌داری را رعایت کنند و اگر سه ساعت وقت ما را برای مصاحبه می‌گیرند، دست کم مطلب ما را صحیح منعکس کنند.

رد صلاحیت بقایی؟

سخنگوی شورای‌نگهبان همچنین دیروز به سوال خبرنگاری درباره بررسی صلاحیت حمید بقایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده پاسخ داد؛ کدخدایی در پاسخ به این سوال که آقای بقایی اعلام کرده است که رد صلاحیت نخواهم شد، گفت: خود شورای‌نگهبان هم این مقدار مطمئن نیست و هر گونه اظهارنظر پیش از موعد فاقد اعتبار قانونی است و ما نمی‌توانیم اکنون در این باره اظهارنظر داشته باشیم.

شورای‌نگهبان ترس ندارد

موضوع دیگری که در نشست خبری دیروز سخنگوی شورای‌نگهبان مطرح شد اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس در جریان بررسی ماده ۳۸ برنامه ششم درباره سقف حقوق مدیران بود. کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آقای لاریجانی گفت که مخالفان این مصوبه چون از ترس ردصلاحیت جرأت ندارند به شورای‌نگهبان ایرادی وارد کنند، ناسزایش را به مجلس می‌گویند، توضیح داد: شورای‌نگهبان ترس ندارد، الان که شما اینجا هستید آیا از ما می‌ترسید؟او افزود: بنده قبلا پاسخ دادم که شورای‌نگهبان ترس ندارد و هر چه می‌خواهد دل تنگتان بگویید. سخنگوی شورای‌نگهبان در ادامه گفت: «قطعا اینطور نیست که رئیس مجلس گفتند، اگر اینگونه بود بقیه صحبت‌هایی که خطاب به شورای‌نگهبان می‌زنند چیست؟ صحبت‌های آقای رئیس مجلس دلیل بر این است که کسی از شورای‌نگهبان نمی‌ترسد.»کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پاسخ‌های کدخدایی و علی مطهری را مجادله خوانده بود، گفت: مجادله‌ای میان ما نبوده است. ما مجادله‌ای نداشتیم و با هیچکس نیز مجادله‌ای نداریم و فقط نظر قانونی را اعلام کردیم؛ از گذشته نیز همین روال بوده است اگر کسی نظری دارد باید به مراجع قانونی مراجعه کند. او ادامه داد: صرف گفتن یک نفر مساله‌ای را حل نمی‌کند و قوانین موجود با بیان یک فرد قابل تغییر نخواهد بود و من خواهش می‌کنم که دوستان توجه کنند آنجا که قانون داریم، به کسانی که قانون را نادیده می‌گیرند، تذکر دهند که قانون را مورد توجه داشته باشند. کدخدایی در ادامه این نشست خبری با اشاره به طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس که باز هم مورد ایراد شورای‌نگهبان واقع شد، توضیح داد: این شورا نظرش این بود که صرف‌نظر از عدم‌تطابق سوال و پاسخ استفساریه، اشکال سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی‌است و مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی و نظریه تفسیری آن است.سخنگوی شورای‌نگهبان درباره بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ در شورای‌نگهبان و اینکه آیا این لایحه در موعد مقرر برای ابلاغ به مجلس شورای‌اسلامی آماده خواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه لایحه بودجه سال ۹۶ دیرهنگام به دست شورای‌نگهبان برای بررسی ارسال شد. کدخدایی تاکید کرد: شورای‌نگهبان در حال‌حاضر با تمام تلاش و جدیت در جهت بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ وارد عمل شده است.

استقبال از گفت‌و‌گوی ملی

عباسعلی کدخدایی همچنین در گفت‌و‌گو با «امید ایرانیان» با اشاره به طرح آشتی‌ملی که از سوی رئیس دولت اصلاحات مطرح شده بود، گفت: دو طرح متفاوت مطرح شد؛ یکی بحث آشتی ملی بود که خیلی بحثی نبود که در جامعه ما مطرح باشد و یکی هم گفت‌وگوی ملی که نمایندگان فراکسیون امید، همین موضوع را مطرح کردند که چنین طرحی دارند. من هم گفتم که همیشه جمهوری‌اسلامی از گفت‌و‌گو استقبال می‌کند.

مساله حصر

سخنگوی شورای‌نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره حل مساله حصر گفت: آن بحث قانونی بوده که مرجع قانونی تصمیم گرفته است و این مرجع می‌تواند هر زمان که می‌خواهد، تصمیم خود را لغو کند. او درباره برگزاری دادگاه عادلانه محصوران نیز گفت: این هم می‌تواند یک روش باشد. من گفته‌ام که ممکن است به این روش هم متمسک شویم که دادگاهی شکل بگیرد، بررسی کند و هر رایی که دادگاه داد، اجرایی شود.