دنیای اقتصاد: معاون نظارتی بانک مرکزی ۸ شاخص را برای شناسایی یک بانک سالم معرفی کرد. او همچنین با اشاره به پرداخت سود علی‌الحساب خارج از قانون و مقررات بانک مرکزی به بانک‌ها هشدار داد و گفت: «هیچ دلیلی در نظام بانکی کشور برای رقابت ناسالم بین بانک‌ها وجود ندارد.» به گزارش «ایبنا» فرشاد حیدری دیروز در هفتمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک‌های کشور با شعار «کنترل‌های داخلی؛ بهبود عملکرد» تاکید کرد: «عملکرد رؤسای شعب به‌عنوان یک بنگاهدار باید عملیاتی، سودآور و به صرفه باشد و سودآوری شعب باید در چارچوب قوانین و مقررات بانکی باشد تا از حواشی و تخلفات به دور باشند.»

معاون نظارتی بانک مرکزی ۸ شاخص و ویژگی برای بانک‌ها و شعب سالم برشمرد. اولین مساله‌ای که حیدری برای شناسایی یک بانک سالم مدنظر قرار داد، موضوع فعالیت بانکداری است. موضوع فعالیت شامل کلیه فرآیندها و عملیات اجرایی سالم بانک می‌شود. از نگاه او، دومین شاخصه تشخیص سلامت بانک، توجه به مجموعه فعالیت‌های بانک در حوزه شرکت‌داری است. یک بانک سالم، فعالیت‌های شرکت‌داری سالم و سودآوری دارد. حیدری معتقد است سومین الزام، بررسی کیفیت دارایی‌های بانک است. برای بررسی شاخص سوم باید به نرخ تسهیلات جاری نگاه کرد که به چه شکلی است. المان چهارم تمییز بانک سالم از ناسالم، بحث سودآوری بانک‌ها است. واکاوی اینکه این سودها واقعی هستند یا خیر، می‌تواند تصویر روشنی از فعالیت‌های بانک بدهد. معاون نظارتی بانک مرکزی کیفیت سود را به‌عنوان پنجمین شاخص بانک سالم معرفی کرد. شاخص پنجم با نگاه به زمان بازپرداخت و عدم استمهال در پرداخت سود قابل رصد است. این مقام مسوول خصیصه ششم را به توان ایفای تعهدات بانک در مقابل مردم و سهامداران مربوط دانست.

حیدری اصول حاکم بر مدیریت بانک را به‌عنوان هفتمین موضوع مورد رصد عنوان کرد. ساختار حاکم بر بانک مساله‌ای است که در این مجموعه قرار می‌گیرد. طبق گفته معاون نظارتی بانک مرکزی، مالکیت بانک باید از مدیریت آن جدا بوده و سهامداران نباید در امور داخلی بانک دخالت داشته باشند. هشتمین و آخرین شاخص معرفی‌شده از سوی معاون نظارتی بانک مرکزی در سلامت بانک‌ها مساله شفافیت است. شفافیت در کار و صورت‌های مالی، طبقه‌بندی دارایی‌ها و سود پرداختی بانک شاکله شاخص هشتم را تشکیل می‌دهند.