خبرآنلاین نوشت: روزنامه جمهوری اسلامی دل‌نوشته‌ای از رئیس‌جمهوری را در ویژه‌نامه چهلمین روز رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی منتشر کرده است. در بخشی از این دل‌نوشته آمده است: آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی را بیش از پنج دهه قبل می‌شناختم؛ ایامی که مبارزه کردن و انقلابی بودن هزینه‌ای گزاف داشت. بیش از نیم قرن همراهی به من فرصت داد تا شاهد برگ خوردن زندگی مردی باشم که کلیت زندگی او اصولی مشخص داشت و از این جهت اصولگرا بود و هیچ‌گاه از اصلاح امور جامعه غافل نگشت و از این جهت اصلاح‌طلب بود.

همیشه راه اعتدال را بر افراط و تفریط مقدم می‌داشت و از این نظر اعتدالگر بود و البته همزمان هیچ‌گاه از آنکه ادراکات جدید خود از دنیا و بالاخص مردم را به رسمیت بشناسد و در راستای تحقق خواست ایشان عمل کند نهراسید؛ بر این مبنا مردمگرا بود. همین امر است که سبب می‌شود برخی زندگی سیاسی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به دوره‌های مختلف تقسیم کنند اما واقعیت آن است که ایشان بر نهج همان اصولی پیش رفت که از ابتدا داشت و جهت‌گیری سیاسی‌اش را با همان قطب‌نمایی تنظیم کرد که اسلام و مردم مغناطیس آن بودند. خصایص آیت‌الله هاشمی را می‌توان بر همین اساس تعریف کرد.در ادامه این دل‌نوشته آمده است: هاشمی اگر‌چه بینشی توسعه‌گرا داشت اما از مسیر اعتدالی فراتر نرفت. همین مشی اعتدال‌گرایی وی را قادر ساخته بود یک عمر تندی و تیزی طعنه‌ها را به جان بخرد و از کوره در نرود.رئیس‌جمهوری در ادامه این مطلب با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی معمار بزرگ روابط و سیاست خارجی جمهو‌ری اسلامی ایران نیز هست، نوشت: آیت‌الله هاشمی سیاست خارجی را در خدمت توسعه ایران می‌خواست و از این منظر سیاست خارجی وی ادامه سیاست داخلی او بود. روحانی در ادامه این مطلب نوشت: نه ایمانش و نه انقلابی بودنش هیچ‌کدام متظاهرانه نبود، او همان‌طور خود را می‌نمود که بود. رئیس‌جمهوری افزود: آیت‌الله هاشمی «چراغ امید» بود و با مثبت‌اندیشی خود، به همه برای حرکت و خروج از موضع انفعال، روحیه و توان می‌بخشید. به معنای واقعی کلمه «جوانمرد» بود و آیین فتوّت را در حق همگان به خوبی ادا کرد. در بخش پایانی این دل‌نوشته آمده است: تشییع با عظمت پیکر آیت‌الله هاشمی نشان داد توسعه‌خواهی و مشی اعتدالی وی برای مردم مقبول شده است.

تهمت به هاشمی در مورد ویلای کلاردشت

همچنین به گزارش عصر ایران، مسیح مهاجری، مدیر‌مسوول روزنامه جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی با بیان اینکه ساده‌زیستی یکی از ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود، گفت: عده‌ای همواره تلاش می‌کردند که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را مروج اشرافی‌گری در کشور جلوه دهند، اینکه گفتند ایشان در دل جنگل و کوه منطقه زیبای کلاردشت در استان مازندران ویلای میلیاردی دارد، تهمتی بیش نبوده است.