دنیای اقتصاد: سخنگوی وزارت کشور از طرح دو‌فوریتی مجلس برای مجازات برهم‌زنندگان مراسم و اجتماعات حمایت کرد. سلمان سامانی دیروز در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با اشاره به تلاش مجلسی‌ها برای تدوین وارائه طرحی دو فوریتی با عنوان تامین امنیت برگزاری مراسمات که برای برهم زنندگان این‌گونه مراسم مجازاتی را پیش‌بینی کرده، گفت: این‌گونه طرح‌ها در کنار اقدامات و بررسی‌هایی که وزارت کشور برای برخورد با این مساله اندیشیده است، می‌تواند مفید باشد.

سامانی با بیان اینکه شفاف‌سازی قوانین در این زمینه و تدوین مقررات جدید به وزارت کشور کمک می‌کند تا با همگرایی با دیگر قوا بتواند در اجرای کامل اصول قانون اساسی و قوانین جدید موفق باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین‌ محورهای کاری وزارت کشور از ابتدای تشکیل دولت یازدهم، محور صیانت از حقوق ملت بوده است و تلاش کرده تا گروه‌ها، جریانات سیاسی و فعالان سیاسی و اجتماعی که در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی حرکت می‌کنند، به نحو شایسته‌ای امکان فعالیت داشته باشند. بنابراین بحث امنیت اجتماعی- سیاسی همواره مورد توجه وزارت کشور بوده است. در این زمینه شورای امنیت کشور دستورالعمل‌های لازم را برای تامین امنیت سخنرانی‌ها تدوین و به تمام نهادهای ذی‌ربط برای اجرا ابلاغ کرده است. او افزود: «در عین حال ما نیازمند قوانین جدیدی هستیم که از ضمانت اجرای بیشتری برخوردار بوده و به شفافیت کامل در صلاحیت و وظایف دستگاه‌ها منجر شود.»

لاریجانی: طرح به زودی به صحن می‌آید

علاوه بر وزارت کشور، دیروز در جلسه علنی مجلس نیز مصطفی کواکبیان نماینده تهران خواستار قرارگرفتن این طرح در دستور کار صحن علنی شد؛ موضوعی که علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد که این طرح به زودی به صحن می‌آید.به گفته لاریجانی، طرح تامین امنیت برگزاری مراسم‌ها پس از بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی و لایحه بودجه سال ۹۶ بررسی خواهد شد.کواکبیان با انتقاد از برخی رسانه‌ها در تفسیری متفاوت از این طرح گفت: این رسانه‌ها می‌گویند چون مراسم سخنرانی اصلاح‌ طلبان برهم خورده، اقدام به تهیه چنین طرحی کرده‌اند و این درحالی است که بسیاری از امضاکنندگان این طرح غیراصلاح‌طلبان هستند.

طرح، فرا‌فراکسیونی است

از سوی دیگر، بهرام پارسایی نیز از برداشت‌های نادرست از این طرح انتقاد کرد. سخنگوی فراکسیون امید نیز دیروز در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه طرح برخورد با برهم‌زنندگان جلسات رسمی فرا جناحی و فرافراکسیونی است، گفت: این طرح ویژه فراکسیون امید نیست و هنوز هم تصویب نشده که برخی برآشفته شده‌اند و انتقاد می‌کنند. بهرام پارسایی با بیان اینکه شاکله و کلیت این طرح مقرر می‌دارد با افرادی که در مراسم‌ها و سخنرانی‌ها اخلال ایجاد می‌کنند، برخورد شود، گفت: این طرح کاملا در حمایت از آزادی بیان است زیرا در حال حاضر بعضی‌ها به خود این اجازه را می‌دهند که تریبون افراد را قطع کنند تا صدای افراد شنیده نشود بنابراین هدف این طرح این است که با اینگونه افراد مقابله شود. همچنین علی نجفی خوشرودی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان این طرح، طرح مجازات بر هم زنندگان مراسم رسمی را در آستانه انتخابات بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: این طرح در راستای جلوگیری از هرگونه احساس تکلیف‌های خودسرانه تهیه شده است.