دنیای اقتصاد: سه روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح وزیر راه، موضع فراکسیون‌های سیاسی مجلس یکی پس از دیگری مشخص می‌شود؛ مواضعی که حتی اعلام آن می‌تواند فضای مجلس را در زمینه ماندن یا رفتن عباس آخوندی ترسیم کند. فراکسیون امیدی‌ها صبح دیروز تکلیف خود با این استیضاح را روشن کردند؛ مخالفت با استیضاح آخوندی به دلیل سیاسی بودن آن، نتیجه‌ای است که از جلسه صبح دیروز اصلاح‌طلبان مجلس دهم به دست آمد.

هرچند فراکسیون امید موضع خود دراین باره را به روشنی اعلام کرد اما هنوز نظر فراکسیون مستقلین به شکلی رسمی بیان نشده و این موضع در حد زمزمه‌ در راهروهای پارلمان است. با این حال آنچه از پارلمان شنیده می‌شود، موید مخالفت فراکسیون مستقلین با استیضاح عباس آخوندی است. برخی نمایندگان مخالف استیضاح بر این باورند که پیگیری مصرانه طرح استیضاح آخوندی از سوی برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، می‌تواند به اجماع نمایندگان حامی دولت که در دو فراکسیون مستقلان ولایی و اصلاح‌طلبان (امید) حضور دارند، منجر و در نهایت به نفع آخوندی تمام شود؛ هرچند این موضوع تا روز استیضاح، در حد گمانه‌زنی است.

با این همه آنچه دیروز به‌عنوان نظر رسمی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس اعلام شده، مربوط به اظهارات محمدرضا عارف، رئیس این فراکسیون است. او در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به برگزاری نشست صبح دیروز شورای مرکزی فراکسیون امید از مخالفت این فراکسیون با استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داد. عارف در بیان دلایل این مخالفت اعلام کرد با توجه به عملکرد وزارت راه و شهرسازی از یکسو و شرایط زمانی و وضعیت فعلی کشور که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد از سوی دیگر، نظر فراکسیون امید مخالف استیضاح آخوندی است. رئیس فراکسیون امید در عین حال از مطالبات اعضای فراکسیون سخن گفت که بر اساس توافق میان اعضا، پس از ماندگار شدن عباس آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی پیگیری خواهد شد.

پیش‌بینی عارف از استیضاح

نماینده اصلاح‌طلب تهران علاوه بر موضع فراکسیونی خود درباره استیضاح پیش‌رو، درباره میزان اقبال نمایندگان به این استیضاح نیز گفت: شرایط کشور قابل درک است و به نظر می‌رسد آن‌چنان که عموم نمایندگان نیز اتفاق‌نظر دارند، شرایط کنونی کشور برای استیضاح مناسب نیست و درصورتی که نمایندگان مطالبات خود را پیگیری کنند، موفق به دستیابی به آن خواهند شد. عارف، پیش‌بینی کرد به‌طور کلی عباس آخوندی با رای قابل قبول به کار خود در وزارت راه ادامه خواهد داد.

فراکسیون مستقلین هم مخالف است

از سوی دیگر بر‌اساس آنچه گفته شد، زمزمه‌های مخالفت گونه‌ای از فراکسیون مستقلین نیز درباره استیضاح آخوندی شنیده می‌شود؛ گواه این مدعا اظهارات مهرداد لاهوتی، سخنگوی این فراکسیون است که در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده فراکسیون متبوعش با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالف است. او با این حال اعلام کرد که این فراکسیون هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده و تا پیش از برگزاری جلسه استیضاح، اعضای فراکسیون مستقلین که اعضای آن را اصولگرایان معتدل حامی دولت تشکیل می‌دهد، درباره استیضاح تشکیل جلسه می‌دهند. با این حال لاهوتی تاکید کرد تا اینجا نگاه فراکسیون این است که در این مقطع زمانی این استیضاح به صلاح کشور نیست.سخنگوی فراکسیون مستقلین هم همانند عارف بر این باور است که این استیضاح نیز به نفع عباس آخوندی پایان می‌یابد؛ لاهوتی در این باره تاکید کرد که با توجه به تواضع آقای آخوندی و دغدغه‌ای که ایشان درباره حادثه قطار سمنان داشتند و دلجویی که انجام دادند و همچنین استعفای بالاترین مقام مربوطه پیش‌بینی من این است که مجلس با استیضاح ایشان مخالفت می‌کند.با این همه عباس آخوندی همانند روز اعلام وصول طرح استیضاحش که با نامه‌ای به علی لاریجانی آمادگی خود برای حضور در پارلمان و دفاع از خود را اعلام کرد، دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت که هر زمان استیضاح مطرح شود، خدمت نمایندگان خواهم بود و توضیح خواهم داد.

آنچه متقاضیان استیضاح به‌عنوان مهم‌ترین محورهای این طرح مطرح می‌کنند، موضوع مسکن مهر و سانحه تصادف قطار است. البته متقاضیان استیضاح آنچه توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به وزیر در حوزه وزارت راه و شهرسازی می‌خوانند را نیز به‌عنوان یکی از محورهای استیضاح مطرح کرده‌اند.

نام عباس آخوندی امسال بیش از همه در دو موضوع در رسانه‌ها مطرح شد؛ حادثه قطار تبریز- مشهد در سمنان و نیز خرید هواپیماهای جدید از شرکت ایرباس و بوئینگ. موضوع دوم به اذعان بسیاری از کارشناسان یادگاری ماندگار در کارنامه عباس آخوندی خواهد بود چه آنکه او یکی از وزیرانی است که پس از توافق هسته‌ای، توانست از فرصت برجام برای نوسازی ناوگان هوایی کشور بهره گیرد.

تبدیل «مسوولیت اجتماعی» به «باج‌گیری»

هرچند این روزها، مهم‌ترین موضوع پیش‌روی عباس آخوندی طرح استیضاح و ابقا یا کنار رفتنش از جایگاه وزارت راه کابینه یازدهم است اما او دیروز با وجود این دغدغه، در جلسه شورای سیاستگذاری نخستین جایزه ملی مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی حضور یافت. وزیر راه و شهرسازی در این جلسه تاکید کرد که بسیاری از افراد مفهوم مسوولیت اجتماعی را به باج‌گیری از سایر افراد تبدیل کرده‌اند و حقوق خصوصی جامعه را پایمال می‌کنند. آخوندی افزود: امروز پیاده‌سازی و اجرای مسوولیت اجتماعی در جامعه ضروری است و باید از مفهوم آن مراقبت شود تا به ابزار ریاکارانه‌ای تبدیل نشود. به گفته وزیر راه، بی‌توجهی به پدیده اخلاق عمومی سبب شده مسوولیت اجتماعی در ایران موضوعی فردی محسوب شود و از آنجا که تلقی ما از بحث اخلاق، اخلاق فردی است، حتی در حوزه‌های آکادمیک و آموزشی نیز چیزی به‌عنوان اخلاق عمومی برای تدریس وجود ندارد. او تعادل بین حقوق خصوصی و عمومی را نکته‌ بسیار پیچیده‌ای برشمرد و اظهارکرد: مفهوم مسوولیت اجتماعی نقطه تعادلی است که اجازه نمی‌دهد بنگاه هزینه‌های خود را به جامعه تحمیل کند. آخوندی تاکید کرد: مهم است که مفهوم اخلاق حرفه‌ای را در هر شغلی به شکلی تعهدآور تبدیل و مبنایی برای اقدام‌های پیشگیرانه و اجرایی آن تعریف کنیم.