پوشش‌جریمه بدهکاران بانکی

دنیای اقتصاد: اولویت‌های ۲۲گانه برای معافیت بدهکاران بانکی از پرداخت سود تسهیلات اعلام شد. بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای نحوه بخشودگی بدهی زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به بانک‌ها ابلاغ کرد که طبق آن بخشش مطالبات بدهکاران طبق یک اولویت‌بندی صورت خواهد گرفت. بخشودگی مذکور از دو ناحیه تامین مالی می‌شود. بخش اصلی برعهده دولت است. طبق تبصره ۳۵ قانون بودجه ۱۳۹۵ یکی از محل‌هایی که دولت می‌تواند از منابع ناشی از تسعیر نرخ ارز هزینه کند، پرداخت سود تسهیلات معوق‌ شده تا سقف ۱۰۰ میلیون‌تومان است. بر این اساس دولت تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اجازه دارد که سود تسهیلات را به بانک‌ها پرداخت کند.

ناحیه دوم این بخشودگی نیز از سمت بانک‌ها تامین می‌شود که طبق آن، بانک‌ها جریمه‌های متعلق به تسهیلات معوق را می‌بخشند. این بخشودگی‌ها در صورتی اعمال می‌شود که بدهکار تمام بدهی خود را به‌صورت یکجا پرداخت کند. طبق این بخشنامه، تمامی بدهکاران بانک‌های کشور زیر این چتر حمایتی قرار نمی‌گیرند. بخشودگی فعلی مشمول افرادی است که به بانک‌های ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، بانک ملت، بانک سپه، بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات ایران، بانک رفاه کارگران و بانک کشاورزی بدهی جاری و غیرجاری دارند.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اولین ردیف در صف بخشودگی مربوط به مانده مطالبات بابت تسهیلات اعطایی یارانه‌های مورد حمایت دولت برای حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی (اعم از جاری و غیرجاری) است.

اولویت دوم شامل مانده مطالبات استمهال شده اعطایی به آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه‌ای است که مشمول تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و تبصره ۱۳ قانون بودجه ۱۳۹۵ می‌شوند. در تبصره۱۱ قانون بودجه ۹۳ و ۹۴ و تبصره ۱۳ قانون بودجه ۹۵ بر همکاری بانک‌ها با گیرندگان تسهیلاتی که دچار حوادث غیرمترقبه شده‌اند، تاکید شده است.اولویت‌های سوم تا دوازدهم بر اساس سقف مانده «مطالبات غیرجاری» تا پایان سال ۱۳۹۴ ناشی از تسهیلات اعطایی عادی، اولویت‌بندی شده است. این ۱۰ ردیف با فاصله ۱۰میلیونی از یکدیگر قرار دارند. گستردگی اولویت‌بندی به این شکل است اشخاصی که بدهی زیر ۱۰ میلیون تومان دارند در ردیف سوم و اشخاص با بدهی زیر ۱۰۰ میلیون تومان در ردیف دوازدهم قرار دارند. به همین شکل صف‌های ۱۳ تا ۲۲ تقسیم‌بندی می‌شوند، با این تفاوت که مانده بدهی سال ۱۳۹۵ اعم از «جاری و غیرجاری»، از سقف ۱۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان تقسیم‌بندی می‌شود. زمان‌بندی برای اجرای اولویت‌های فوق برعهده بانک عامل است.طبق این بخشنامه مشمولان فقط می‌توانند از بخشودگی سود و وجه التزام یک فقره از تسهیلات خود استفاده کنند. در واقع اگر شخصی بیش از یک فقره تسهیلات گرفته و بابت آن بدهی به بانک‌های مذکور دارد، تنها برای یک فقره از تسهیلات خود می‌تواند از این بخشودگی استفاده کند.

ماده ۵ دستورالعمل نیز تاکید می‌کند: «بانک عامل موظف است با رعایت اولویت‌های ذکر شده و صرفا در سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی برای بخشش سود و وجه التزام تسهیلات اقدام کند. اطلاع‌رسانی کامل به شعب مربوطه و رعایت اولویت‌های مشمولان بر عهده بانک عامل است.»براساس اعلام بانک مرکزی، بخشی از مانده بدهی مطالبات بانک عامل که قبل از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل از مشمولان دریافت شده است، مشمول مفاد این دستورالعمل نمی‌شود. این عبارت یعنی اگر بدهکار تا زمان ابلاغ این دستورالعمل بخشی از بدهی خود را تسویه کرده، باید برای آن سود و جریمه‌های تعلق گرفته را پرداخت کند و مانده بدهی است که مشمول ضوابط جدید خواهد شد. طبق ماده ۸ این دستورالعمل، هر گونه مسوولیت عدم رعایت سقف‌های بخشش سود تسهیلات بر عهده بانک عامل است. معیار تشخیص مانده بدهی مشمولان، آخرین قراردادی است که بین بدهکار و بانک عامل منعقد شده است. فرصت بدهکاران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای استفاده از بخشش سود تا پایان سال جاری خواهد بود.