ایرنا: خانواده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیامی از همه‌ آحاد ملت و مسوولان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام، علما، روسای قوا، نمایندگان مجلس و خبرگان رهبری و دیگر مقامات کشوری و لشکری برای شرکت در مراسم‌های مختلف وداع و بزرگداشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکر کردند. در بخشی از این پیام آمده است: از لحظه‌ وقوع آن اتفاق غم‌بار، مردم در بیمارستان شهدای تجریش، خیابان و میدان اطراف آن تجمع کرده بودند و وجود نازنین آن گوهر کمیاب را تا میعادگاه عاشقان روح‌الله، حسینیه جماران مشایعت کردند و در تمام مراسم دو شب و یک روزی که برای وداع برگزار شد، آنچه در آن لحظات سوگ و ماتم، از تالمات روحی خانواده و دوستدارانشان کم می‌کرد، حضور عاشقانه مردم در حسینیه‌ جماران و گرد شمع وجودی پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که سال‌ها مظلومانه در آتش‌ کینه و تهمت‌های ناجوانمردانه سوخت و به‌خاطر حفظ مصالح نظام و انقلاب لب فرو بست و صبر و تحمل پیشه کرد تا تاریکی جهل و انحراف، جامعه را فرا نگیرد و راه و مشی اعتدال در جامعه نهادینه شود.

ردصلاحیت هاشمی از سر حب و بغض نبود

در خبری دیگر به گزارش سایت‌جماران، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با برنامه فرمول یک، برنامه صبحگاهی شبکه یک سیما، درباره دلیل ردصلاحیت هاشمی گفت: بحث شورای نگهبان بحث شخصی نیست، بلکه بحث معیارهایی است که در قوانین و مقررات داریم و باید با تجمیع نظرات اعضا اعلام شود. تک‌تک اعضا باید رای بدهند. برای هر موضوع یا تصمیمی که می‌خواهد اتخاذ شود، جمع کارشناسی تعیین‌کننده است. آیت‌الله هاشمی شناخته شده بود و هر کسی براساس شناختی که داشت، رای داد. متاسفانه ایشان رای کافی را نیاوردند، طبیعتا نمی‌توان این موضوع را شناسایی کرد و از سر حب و بغض نبوده است.

تجلیل جنتی از آیت الله هاشمی رفسنجانی

همچنین دبیر شورای نگهبان از حضور پرشور مردم در مراسم تشییع و ختم رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام تجلیل کرد. آیت‌الله احمد جنتی صبح دیروز در جلسه هفتگی اعضای شورای نگهبان، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را عنصری کلیدی در نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: ایشان در طول نظام اسلامی مسوولیت‌های حساسی را عهده دار بود و با استعداد خوبی که داشت، آخرین مسوولیت را در مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌خوبی عهده‌دار بود.