تسلیت سفرای خارجی مقیم تهران  به ظریف

ایرنا: سفرای خارجی مقیم تهران درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به وزیر امور خارجه تسلیت گفتند. سفرای خارجی مقیم تهران دیروز با حضور در وزارت امور خارجه درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محمدجوادظریف وزیر امور خارجه تسلیت گفتند.

پیام تسلیت اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه نیز با ارسال پیامی درگذشت رئیس‌جمهور پیشین را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. متن پیام تسلیت رئیس‌جمهور ترکیه به ملت و دولت ایران به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

رئیس‌جمهور و برادر عزیز؛

از درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی چهارمین رئیس‌جمهور و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران عمیقا متاسف گردیدم. از درگاه الهی برای آن مرحوم که همواره از وی به‌عنوان دولتمردی محترم وعالم «که در توسعه روابط و همکاری میان ایران و ترکیه سهم بسزایی داشتند» یاد خواهم کرد، رحمت مسالت نموده و از سوی خود و ملت ترکیه به جنابعالی و ملت دوست و برادر ایران و در راس آن به خانواده و بستگان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گوییم.

سهم هاشمی در توسعه روابط ترکیه و ایران

همزمان، بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه با صدور پیامی خطاب به معاون اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران، ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: آیت‌الله هاشمی در توسعه روابط ترکیه و ایران سهم بسزایی داشت. پیش از این، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه و نیز عبدالله گل رئیس‌جمهوری سابق ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفته‌اند.

اعلام یک دقیقه سکوت در اجلاس گروه ٧٧

همچنین در روز سه شنبه ٢١دی ماه اولین اجلاس کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۷ برای اعطای ریاست گروه از آرژانتین به تانزانیا در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد. سفیر و نماینده دائم تانزانیا در ژنو که ریاست گروه در سال ٢٠١٧ میلادی را به عهده گرفت، با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران اعلام یک دقیقه سکوت کرد. هیات ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس نیز طی سخنانی با تشکر از اعلام درگذشت آقای هاشمی‌رفسنجانی و تسلیت سفرا و مقامات دولت‌ها، ابراز کرد که ایشان در طول حیات خود حامی تلاش‌ها و آرمان‌های کشورهای در حال توسعه برای پیشرفت و توسعه و مشوق سازوکارهایی چون جنبش غیرمتعهدها و گروه ٧٧ بودند.

تسلیت رئیس‌جمهوری بلاروس

از سوی دیگر، «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس در گذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت. لوکاشنکو در پیام تسلیت خود به روحانی که روز سه‌شنبه در پایگاه اینترنتی ریاست‌جمهوری بلاروس انتشار یافت، نوشته است: مراتب تسلیت خود را به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ملت این کشور و بستگان و نزدیکان اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای در گذشت این شخصیت بزرگ اعلام می‌کنم.