انتخاب: ناطق نوری دوشنبه شب با حضور در ویژه برنامه شبکه یک به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی گفت: وقتی اخلاق از جامعه رخ بربندد و ایمان سست شود، همین می‌شود. ما مرده‌پرستیم. وقتی دیشب رفتم و چهره‌ آقای هاشمی را دیدم بی‌اختیار نتوانستم خودم را نگه دارم چون تمام بی‌مهری‌ها، توهین‌ها، تهمت‌ها و کژاندیشی‌ها را که گروهی نسبت به ایشان روا داشتند لحظه‌ای در ذهنم مرور شد. هم دیروز و هم امروز که رفتم جماران، منقلب شدم. منقلب شدنم از این نیست که ایشان درگذشت چون انسان‌ها به هر حال می‌میرند. جفا این است که هیچ‌کس را به این اندازه اذیت نکردند. چرا؟ مگر ما مسلمان نیستیم؟ او همچنین گفت: من واژه نفوذی را زیاد قبول ندارم. خودمانیم. چرا فرافکنی کنیم؟ با تنگ‌نظری نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم. ناطق نوری سپس ضمن انتقاد از صداوسیما اظهار کرد: هاشمی تا بود این همه صحبت‌ها کردند، حالا تجلیل می‌کنیم. صدا و سیما در شش شبکه هم از هاشمی بگوید بسیار خوب است؛ اما او رفت. تا هستیم قدر هم را بدانیم.

 

دل‌نوشته سیدحسن خمینی درباره آیت‌الله هاشمی

همچنین به گزارش «ایسنا» سیدحسن خمینی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش ضمن بیان خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، درگذشت وی را به عفت مرعشی، همسر ایشان، تسلیت گفت.

در بخشی از یادداشت او آمده است: «امروز تن حضرت آیت‌الله هاشمی را در خاک گذاشتند و من که به اندازه عمرم از این مرد خاطره دارم، ناباورانه نگاه می‌کردم. سی‌وشش سال همسایه دیوار به‌ دیوار بودیم و با فرزندان ایشان از کودکی، هم‌بازی و هم‌درس و هم‌مدرسه. روزی همراه ایشان به سفر رفتم. جنگ بود و هزار خطر. مادرم از پدرم پرسید برای حسن خطر ندارد؟ یادم نمی‌رود که جواب شنید اگر خطری آشیخ اکبر را تهدید کند، بگذار حسن را هم تهدید کند. نمی‌دانم چرا، ولی بسیار دوستش می‌داشتم. نوشته‌اند الحبّ و البغض یتوارثان (حب و بغض به ارث می‌رسند) شاید این نیز میراث ماست.