زنان حتما می‌توانند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کنند عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: زنان حتما می‌توانند در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد ثبت‌نام کنند، ولی موضوع رجل سیاسی در شورای نگهبان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. به گزارش «ایرنا» او در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان برای رد یا تایید صلاحیت‌ها آیا بنا ندارد مدلی شفاف ارائه دهد تا مردم بدانند که این شورا بر چه اساسی رد یا تایید می‌کند، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بحث شاخص‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن را در دست بررسی داریم و به‌طور قطع دنبال این هستیم که بتوانیم معیارها و شاخص‌های روشن و شفافی را در این جهت اعلام کنیم.

این جمله سخنگوی شورای نگهبان را می‌توان از دو زاویه مورد بحث و گمانه‌زنی قرار داد. نخست‌ آنکه تغییری در رویکرد این شورا در «تایید صلاحیت» نامزد‌های زن انتخابات ریاست‌جمهوری ایجاد نشده و آنان می‌توانند طبق روال گذشته ثبت‌نام کنند؛ اما تایید صلاحیت آنان در شورای نگهبان با توجه به مبهم بودن مصداق «رجل سیاسی» به روال سابق انجام می‌شود و آنان نمی‌‌توانند از سوی اعضای شورای نگهبان احراز صلاحیت شوند. با این حال از زاویه دیگری نیز می‌توان به این موضوع پرداخت؛ اینکه شورای نگهبان این بار قصد دارد رویکرد متفاوتی درباره تایید صلاحیت زنان اتخاذ و شاید آنان را تایید صلاحیت کند. استفاده از این واژه را که زنان «حتما» می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنندرا می‌توان به‌عنوان گواهی بر این استدلال دانست. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد این بار شورای نگهبان قصد دارد تا معیار‌های دقیق و روشنی برای تعیین مصداق «رجل سیاسی» داشته باشد تا بتواند پاسخی دقیق‌تر به کاندیدا‌هایی بدهد که احیانا از سوی اعضای شورای نگهبان «احراز صلاحیت» نمی‌شوند.

سخنان کدخدایی درباره نامزد شدن زنان در شرایطی مطرح می‌شود که برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال نامزد شدن «مرضیه وحید دستجردی»، وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد از سوی جریان اصولگرا مطرح می‌کنند.

پیش از این کدخدایی از جلسات مستمری برای بررسی تعیین معیارهای رجل سیاسی، از‌سوی شورای نگهبان و استفاده از نظر صاحب‌نظران در این خصوص خبر داده بود. به موجب اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران رئیس‌جمهوری باید از میان «رجال‌ مذهبی‌ و سیاسی» انتخاب شود، اما تعیین مصداق «رجال مذهبی و سیاسی» و امکان نامزدی زنان برای انتخابات ریاست‌جمهوری، تاکنون محل بحث و اظهارنظرهای مخالف و موافق بوده است.در واقع بحث رجل سیاسی از آن دسته مباحثی است که هر ۴ سال یک بار به موضوعی مهم برای انتخابات ریاست‌جمهوری بدل می‌شود. در این بین دو تفسیر از واژه رجل سیاسی وجود دارد. برخی معتقدند چون در قانون اساسی به کلمه رجل اشاره شده است؛ بنابراین این موضوع تنها مردان را دربر می‌گیرد.

مخالفان این موضوع هم معتقدند رجل به معنای عام آن در قانون مورد استفاده قرار گرفته و می‌تواند زنان را هم شامل شود.این افراد معتقدند اگر رجل را به‌عنوان شخصیت سیاسی تلقی کنیم، با توجه به تغییرات صورت گرفته در جامعه، زنان هم در آن می‌توانند به‌عنوان رجل سیاسی مورد توجه قرار بگیرند.حالا باید دید که با توجه به اینکه شورای نگهبان بررسی این موضوع را در دستور کار قرار داده است آیا زنان این بار شانسی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را برای اولین بار خواهند داشت؟در همین ارتباط آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز چندی پیش در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان در تعریف واژه «رجل سیاسی» تاکید کرده بود که «رجال سیاسی می‌تواند شامل زن هم بشود». او در همان گفت‌وگو اظهار کرده بود: «از همان وقتی که قانون اساسی را در شورای انقلاب آماده می‌کردیم، به همین دلیل که این واژه تنها شامل مردان نمی‌شود آن را مبهم گذاشتیم چون شرایط ایجاب نمی‌کرد که رئیس‌جمهوری زن باشد و نمی‌خواستیم نفی کنیم. رجال سیاسی می‌تواند شامل زن هم بشود، ولی ظاهرش رجال است.»در همین حال خبرها حاکی از آن است که برخی از اصولگرایان این‌بار به‌دنبال معرفی یک کاندیدای زن به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو هستند. هرچند هنوز نام او به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما برخی از مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد که نام نخستین‌وزیر زن پس از انقلاب اسلامی را نیز دارد، به‌عنوان کاندیدای زن اصولگرایان یاد می‌کنند.

تاکنون هیچ‌یک از زنانی که برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند از‌سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشده‌اند.در کنار طرح این موضوع، کدخدایی روز گذشته در نشست خبری‌اش، همچنین از احتمال الکترونیکی شدن برخی از صندوق‌های اخذ رای خبر داد.به گزارش «ایرنا» او ادامه داد: درخصوص صندوق احرار هویت اعلام کردیم به شرط تامین شرایط امنیتی، احراز هویت می‌تواند در همه شعب و صندوق‌ها صورت بگیرد که وزارت کشور در تلاش است این مساله را عملیاتی کند.او در ادامه این نشست خبری در مورد راه‌اندازی سامانه حقوق و مزایای کارکنان و مسوولان به‌عنوان یکی از مصوبه‌های مجلس در لایحه برنامه ششم گفت: در حال‌حاضر منتظر مصوبه مجلس هستیم، اما اصل حقوق‌های نجومی خلاف است و امیدواریم دیگر تکرار نشود و مجلس تدابیر لازم را برای این کار اتخاذ کند.همچنین به گزارش «ایلنا» سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این نهاد هیچ دخالتی در انتخابات شورای‌شهر ندارد، گفت: صندوق‌های الکترونیکی نباید انتخابات ریاست‌جمهوری را تحت‌الشعاع قرار دهد. سخنگوی شورای نگهبان همچنین تاکید کرد: اگر تبلیغات خلاف‌واقع باشد و فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگامی صورت بگیرد، شورای‌نگهبان این مساله را در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهد داد. به گزارش خبرآنلاین، او افزود: پرونده نزدیکان کاندیداها در بررسی صلاحیت آنها تاثیری نخواهد داشت و ملاک اقدامات خود افراد است.