دنیای اقتصاد: از نیمه شب پنج‌شنبه آتش‌بس سراسری که پیش از این مقدمات آن میان ایران، روسیه و ترکیه در مسکو فراهم شده بود، عملیاتی شد و نیروهای شورشی و ارتش دولتی سوریه در موافقت با آن، اقدام به توقف حمله و عملیات علیه یکدیگر کرده‌اند. البته موارد نقضی از این آتش‌بس از پنج‌شنبه شب تاکنون دیده شده اما آنچه مشخص است آنکه آتش‌بس سراسری در نهایت در سوریه محقق شده است. در این رابطه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود نوشت که آتش‌بس در سوریه دستاوردی بزرگ است. به گزارش «ایسنا» وزیر خارجه ایران در جدیدترین توییت خود نوشت: «آتش‌بس در سوریه دستاوردی بزرگ است. بیاییم با استفاده از این موفقیت، به مبارزه با ریشه‌های افراط و ترور بپردازیم.»

رایزنی تلفنی ظریف-لاوروف

همچنین ظریف روز پنج‌شنبه با سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در مورد آخرین تحولات سوریه رایزنی و گفت‌وگو کرد. این دو دیپلمات در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت آتش‌بس در سوریه تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» در این تماس، طرفین از برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه استقبال و بر ادامه مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی داعش، النصره و متحدان آنها تاکید کردند. وزرای خارجه ایران و روسیه توافق کردند که در چارچوب همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری گفت‌وگوهای دولت و معارضه سوریه در آستانه قزاقستان هماهنگی و رایزنی مستمر داشته باشند.

ادامه همگرایی با ایران در بحران سوریه

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای وی در یک تماس تلفنی درباره سوریه گفت وگو کرده و خواستار ادامه همگرایی تهران، مسکو و آنکارا در این مساله شدند. به گزارش «ایرنا» وزارت امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «لاوروف و چاووش اوغلو اوضاع سوریه را بررسی کرده و از امضای توافق‌نامه آتش‌بس میان دولت سوریه و مخالفان دولت و آمادگی برای آغاز مذاکرات صلح ابراز خرسندی کردند.» لاوروف و چاووش اوغلو همچنین بر اهمیت ادامه همگرایی ایران، روسیه و ترکیه در مساله سوریه و همکاری با استفان دی‌میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه تاکید کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز پنج‌شنبه در این باره اعلام کرد: «همگرایی تهران، مسکو و آنکارا عامل توافق‌های برقراری آتش‌بس در سوریه شده است و طرفین به‌صورت مشترک ضمانت اجرای آن را برعهده گرفته‌اند.» به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز پنج‌شنبه در نشست مشترک با سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو وزیران امور خارجه و دفاع روسیه ضمن اعلام این خبر، با اشاره به امضای سه سند در باره سوریه گفت: «امضای این اسناد نتیجه تلاش‌ها و همکاری‌های روسیه، ایران و ترکیه است.»